امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
06/24 1392

بازار در این هفته به استقبال رکورد جدیدی در حرکت است و به نظر می رسد که فتح قله 50 هزار واحدی شاخص نه تنها دور از دسترس نیست بلکه گذر از آن نیز بعید نخواهد بود. به گفته کارشناسان این هفته پتروشیمی ها، سیمانی ها، واسطه گری های مالی و دارویی ها صنایع پیشرو بازار خواهند بود. 

مرتضی رضازاده مدیر سرمایه گذاری کارگزاری ارگ هومن در خصوص روند حرکت بازار سهام در هفته جاری و گذشته معتقد است ؛ بازار سهام در هفته گذشته دو روی یک سکه بود ، وحشت ناشی از سقوط دلار و طلا از یک سو و تثبیت قیمت دلار در روزهای پایانی از سوی دیگر، بازار را با چراغ های سبز نمادها مواجه کرد.
همچنین ترس از کاهش بیشتر قیمت دلار سهام شرکت های مهمی نظیر پتروشیمی ها و فلزات را از ادامه رشد بازداشت تا جایی که اصلاح قیمتی را هم برای آن ها موجب شد و در نتیجه ریزش شاخص و ناکامی برای کسب رکورد 50هزار واحدی را رقم زد. با سپری شدن یکشنبه سیاه برای دارندگان دلار و تعطیلی میان هفته، روز سه شنبه دلار با قدرت بیشتری معامله شد و تصور بازار مبنی بر اصلاح شدید قیمت را از بین برد.
وی افزود: برخی از کارشناسان مطرح اقتصادی کاهش شدید قیمت دلار را به ضرر اقتصاد ملی تعبیر کردند و ابراز داشتند که نشانه هایی از بهبود واقعی اقتصادی مشاهده نمی شود و تنها انتظارات مثبت شکل گرفته است به عبارت دیگر نبود بهبود واقعی در صادرات نفت کشور نتوانست علیرغم انتظارات ایجاد شده موج ریزش جدی دلار را رقم زند و بازار با درک این موضوع از فروش صنایع صادراتی عقب نشست. رضازاده به حرکت صنایع اشاره می کند و می گوید:" در هفته گذشته گروه بانکی از حرکت بازایستاد این گروه که توقف پاسارگاد برای تعدیل مثبت را به فال نیک گرفته بود در میان هفته التهاب خود را برای رشد بیشتراز دست داد و میدان را برای گروه‌های حاشیه ای بازار نظیر دارو و مسکن خالی کرد.
وی تصریح کرد: شرکت های گروه دارویی با شایعه تعدیل مثبت سود مواجه هستند و گروه مسکن که خروج از رکود را طی تابستان پیش رو دارد شناسایی سودهای بالایی را نوید می دهند.
رضازاده در مجموع حرکت بازار هفته پیش رو را به سمت فتح قله 50 هزار واحدی عنوان کرده و آن را در نتیجه بهبود سیاسی و اصلاح پی ای بازار بیان می کند. به گفته وی پیش بینی می شود غول اخابر که پس از مدت‌های طولانی از خواب بیدار شده است در کنار حرکت لیدر بازار یعنی هلدینگ فارس رکوردهای خیره کننده شاخص را رقم زند و در این میان بازدهی شرکت های پتروشیمی و برخی شرکت های حاشیه ای که از گزارش 3 ماهه مناسبی برخوردار خواهند بود جو بازار را مثبت نگاه دارند. همچنین به نظر می رسد التهاب تقسیم سود و اعلام گزارش‌های 3 ماهه مناسب در برخی گروه‌ها، مانع از افت بازار خواهد شد.
وی درخصوص معرفی صنایع پیشرو در این هفته به ایران و جهان می گوید: گروه پتروشیمی با توجه به تثبیت دلار و بهبود وضعیت شرکت های صادرات محور و انتظار گزارش های مطلوب و دارویی‌ها با افزایش نرخ برخی داروها در سال جاری علاوه بر جهش سود آوری، جذاب تر از سایر صنایع حرکت کنند.
سیمانی ها، پتروشیمی ها و واسطه گری های مالی
بهروز شهدایی دیگر کارشناس بازار سرمایه، در خصوص بازار این هفته به ایران و جهان می گوید:" در هفته جاری نه تنها شاخص از مرز 50هزار واحدی عبور و رکورد جدیدی را ثبت می کند بلکه وارد کانال 51 هزارواحد هم خواهد شد."
وی سیمانی ها، پتروشیمی ها و واسطه گری های مالی را جذاب تر از سایر صنایع در معاملات این هفته بازار سهام عنوان کرده و می گوید:" قرار گرفتن گروه ساختمانی در فصل ساخت و ساز که تاثیر مثبتی بر عملکرد این گروه خواهد داشت از سوی دیگر شناسایی سود های مناسبی را برای این گروه موجب خواهد شد در نتیجه شرکت های این گروه گزارش های میان دوره ای خوبی به بازار ارائه خواهند کرد که این موارد تاثیر مثبتی بر روند این گروه خواهد داشت. اما تثبیت قیمت دلار پس از سقوط آن در اوایل هفته گذشته، امید را به گروه پتروشیمی بازگرداند به نظر می رسد که شرکت های این گروه این روند را در هفته جاری ادامه دهند."
این کارشناس بازار سهام در خصوص واسطه گری های مالی ابراز داشت:" پرتفوی این شرکت ها شامل سهام پررونق بازار است از سویی قرار گرفتن شرکت های زیرمجموعه در فصل مجامع و شناسایی سود توسط شرکت‌های زیرمجموعه، شرکت‌های گروه واسطه گری‌های مالی را منتفع ساخته و تاثیر مثبت بر روند حرکت قیمت سهام آن‌ها خواهد داشت."
وی در خصوص شرکت‌های دارویی و غذایی که در هفته گذشته روند صعودی قیمت را داشته و به نظر می رسد در این هفته نیز آن را ادامه دهند، خاطر نشان کرد:" این گروه سهام با توجه به زمزمه هایی که در خصوص افزایش قیمت محصولاتشان هست، روند صعودی را سپری می کنند اما از آنجاییکه این شرکت ها جز سهام کوچک بازار محسوب می شوند،تاثیر چندانی بر حرکت شاخص نخواهند داشت بنابراین نمی توان آن ها را در زمره صنایع پیشرو بازار قرار داد."
گفتنی است پرونده بازار سهام در هفته گذشته در حالی بسته شد که در آغاز هفته سیستم معاملاتی بورس دچار اشکال فنی شد و با تاخیر آغاز به کار کرد در نهایت معاملات این روز تا 12.30 ادامه یافت. شاخص در آخرین روز کاری بورس رشد 793واحدی را ثبت کرده و در آستانه مرز 50هزار واحدی ایستاد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود