امروز: شنبه، 1 اردیبهشت 1403
06/24 1392

توقف نماد معاملاتی ایران خودرو دیزل برای تعدیل مثبت سود هر سهم، پس از سقوط و نزول های متوالی قیمت، بارقه امید برای تعداد بی شمار سهام داران متضرری بود که کاهش قیمت سهام شان را از 130تا 55تومان شاهد بودند .
گفته می شود این شرکت که دریک سال گذشته با چالش‌های بسیاری ناشی از مدیریت، کم توجهی سهام دار عمده در حمایت از سهم، کاهش فروش و کاهش سودآوری مواجه بوده است.
اما افزایش نرخ فروش محصولات و افزایش تولید در یک ماهه اخیر ،شرکت را بر آن داشت که تعدیل مثبت سود هر سهم را به بازار ارائه کند. به باور کارشناسان، شرکت مذکوربا توجه به پتانسیل عظیم سخت و نرم افزاری می تواند سود سازی بسیار بالایی درمیان خودروسازان بوی�?ه خودروسازهای تجاری داشته باشد که در یک سال اخیرعلاوه براینکه این مهم محقق نشد بلکه سی هزار نفر سهام دار جزء این شرکت نیز شاهد سقوط شدید قیمت سهام بودند. شنیده می شود که این شرکت با هدف اصلاح ساختار مالی قصد دارد برخی دارایی ها منجمله سهام بانک پارسیان، لیزینگ خودرو غدیر و شرکت تاپ سرویس همچنین ساختمان بلوار کشاورز را به زودی به فروش رساند تا از این طریق از بحران کنونی نجات یافته و به شرایط عادی بازگردد.
کارشناسان بر این عقیده اند که ایران خودرو دیزل به لطف افزایش نرخ محصولات و افزایش تولید در ماه‌های اخیر و فروش دارایی‌های غیر مولد پتانسیل رشد قیمت سهام را در کوتاه مدت داراست. فرآیندی که برآیند آن صف خرید 12 میلیونی در معاملات اول تیرماه این سهام بود.
در این میان سرمایه گذاری سمند به عنوان سهام دارعمده عملکرد متفاوتی داشت چراکه در زمان سقوط هولناک قیمت سهم اقدام به خرید سهام دیگر بازار کرد. رفتاری که رنجش و ناراحتی سهام داران جز را در پی داشت.
این شرکت پيش بيني سود هر سهم سال مالي 1392 را براي اولين بار مبلغ 51 ريال اعلام کرده، در اين خصوص شرکت اعلام داشته است که نرخ‌هاي فروش محصولات در سال 92 براساس نرخ هاي فروش فعلي ثبت شده در سامانه 124 سازمان حمايت با 13درصد افزايش در نظر گرفته شده است. دیگر اینکه تحقق برنامه توليد و فروش 8000 دستگاه با توجه به برنامه تامين و تدارک و با موجودي محصولات کف کارخانه امکان پذير است.
ایران خودرو دیزل فروش را برای سال مالی پایان اسفند 92 مبلغ 14,569,308میلیون ریال همچنین سود عملیاتی را مبلغ 2,196,280 میلیون ریال پیش بینی کرده که با کسر هزینه های مالی از این رقم و افزودن درآمد حاصل ازسرمایه گذاری ها و خالص درآمدهای متفرقه به آن سود خالص را مبلغ 81,398 میلیون ریال برآورد کرده است .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود