امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
07/14 1392

«افزایش قیمت دلار که از نیمه سال گذشته اتفاق افتاد، شرکت‌های لوازم خانگی را در بورس با افزایش فروش مواجه کرد در نتیجه سودآوری این صنعت با رشد همراه شد.»
این جمله را کمال خانزاده مدیر عامل کارگزاری رضوی می‌گوید و ادامه می‌دهد: با افزایش نرخ دلار و همچنین برنامه دولت بر کاهش واردات به نظر می‌رسد شرکت‌های این حوزه روند رو به رشدی را ادامه دهند.
در بازار سرمایه، 4 شرکت سرما آفرین، پارس خزر، بوتان و آبسال لوازم خانگی می‌سازند این شرکت‌ها در گروه ماشین آلات و تجیهزات جای گرفته اند.
خانزاده معتقد است که ارزش بازار صنعت ماشین آلات و تجهیزات در سال جاری در حدود 90درصد افزایش یافته است و در حال حاضر شرکت‌های مذکور شرایط خوبی در بازار سرمایه دارند، اما صنعت لوزام خانگی به حمایت دولت نیاز دارد تا بتواند تولید داخلی را افزایش و رونق دهد.
این شرکت‌ها سرمایه و سهام شناور کمی در بازار سرمایه دارند در نتیجه سهم‌های کوچکی در بازار سرمایه محسوب می‌شوند. اما از سوی دیگر با توجه به نرخ دلار این گروه می‌توانند به افزایش فروش متمرکز شده و سودآوری مناسبی را موجب شوند.
مدیرعامل رضوی ادامه می دهد: این صنعت حدود یک دهه در کما بود چراکه بازار لوازم خانگی از واردات اشباع شده بود اما با کاهش واردات، به نظر می‌رسد که افزایش سرمایه بهترین راهکار برای رشدهای بعدی این صنعت خواهد بود. گفتنی است براساس مصوبه ۱۷ آبان سال ۹۱سازمان توسعه تجارت، ممنوعيت واردات کليه لوازم خانگي به کشور، بنا به گفته مسئولین این حوزه هيچ گونه ثبت سفارشي انجام نشده است.
این مهم به گفته خانزاده نقطه قوت مهمی برای شرکت‌های لوازم خانگی بورسی محسوب می‌شود و نشان دهنده پتانسیل بالای این صنعت برای رشد است. وی می‌گوید : بازار داخلی با توجه به ظرفیت بالایی که دارد این شرکت‌ها را در مسیر رشد و صعود قرار می‌دهد. 
در این بخش از گزارش نگاهی کلی به صورت های مالی 4شرکت لوازم خانگی بورس می‌شود. 
شرکت سرما آفرین: این شرکت سود هر سهم را برای سال مالی پایان اسفند 92 مبلغ 285ریال پیش بینی کرده و در گزارش سه ماهه اعلام داشته که مبلغ 74ریال معادل 26درصد را (حسابرسیی نشده) پوشش داده است. سرماآفرین که سازنده چیلر، هواساز و پکیج، فنکوئل و کندانسور است پیش بینی کرده برای سال مالی 92 تعداد 7270 دستگاه تولید داشته باشد و توانسته در سه ماهه اول سال 598 دستگاه را تولید کند. 
یادآور می شود سرماآفرین در سال مالی قبل مبلغ 486ریال سود برای هر سهم پیش بینی کرده بود و در پایان سال مبلغ 300ریال سود نقدی تقسیم کرد.
شرکت پاس خزر: این شرکت انواع پلوپز، آبمیوه گیری، توستر، بخاری برقی، کباب پز، چرخ گوشت، جارو برقی، آسیاب مخلوط کن و پنکه تولید می کند و پیش بینی کرده برای سال مالی پایان اسفند 92 تعداد 988000دستگاه تولید کند، براساس گزارش‌های مالی سه ماهه پارس خزر توانسته تعداد 168884دستگاه را تولید و معادل 17درصد پیش بینی را پوشش دهد. گفتنی است، سود هر سهم پارس خزر برای سال مالی 92 مبلغ 782ریال پیش بینی شده و سه ماهه مبلغ 161ریال معادل 21درصد را پوشش داده است.
شرکت بوتان: در راستای بند 39 قانون بودجه سال 91کل کشور و آئین نامه اجرایی مصوب هیئت وزیران، این شرکت اقدام به افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی طبقه زمین از سرفصل های دارایی های ثابت، کرده است. بر این اساس در مجمع فوق العاده در خردادماه سال جاری بوتان سرمایه را از 300000میلیون ریال به 701452میلیون ریال رساند. بوتان برای سال مالی 92 سود هر سهم را مبلغ 328ریال پیش بینی کرده و سه ماهه مبلغ 29ریال معادل 9درصد را پوشش داده، این شرکت سازنده آبگرمکن، شوفا�? و رادیاتور است.
آبسال: سود هرسهم این شرکت برای سال مالی 92 مبلغ 552ریال پیش بینی شده و سه ماهه مبلغ 187ریال را محقق کرده که نشانگر 34درصد پوشش پیش بینی است. آبسال انواع کولر آبی، بخاری گازی و ماشین لباسشویی تولید می‌کند براساس پیش‌بینی این شرکت برای سال مالی 92 قرار است که آبسال تعداد 415000دستگاه تولید کند و در سه ماهه توانسته تعداد 73465دستگاه تولید کند.گفتنی است این شرکت در سال مالی قبل مبلغ 423ریال سود برای سهم در نظرگرفته بود و مبلغ 270ریال میان سهامداران تقسیم کرد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود