امروز: جمعه، 31 فروردین 1403
10/17 1392

گزارش وی�?ه- انتشار گزارشی در خصوص معاملات بازار سهام و اشاره کارشناس  مصاحبه شونده به شایعه تغییرات در سطوح مدیریتی سازمان بورس به عنوان فاکتور تاثیرگذار بر روند بازار، واکنش فعالان و کارشناسان بازار سرمایه را با تماس های مکرر با دفتر سایت ایران و جهان در پی داشت. 
اما تغییر در سطح مدیریتی سازمان بورس بنابر مولفه های تعریف شده قانونی است،گفتنی است مطابق با اساسنامه سازمان بورس و اوراق بهادار مندرج در قانون بازار بورس و اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب سال 1384 مجلس شورای اسلامی, مدت عضویت هر یک از اعضای هیئت مدیره سازمان بورس پنج سال است و انتخاب آنان برای یک دوره دیگر بلامانع است. درادامه این قانون آمده است: "رئیس هیات مدیره سازمان بورس از بین اعضای هیئت مدیره به پیشنهاد اعضا و تصویت شورای عالی بورس برای مدت سی ماه تعیین خواهد شد. همچنین "رئیس هیات مدیره, "رئیس" سازمان و بالاترین مقام اجرایی آن خواهد بود و وظایف و حدود و اختیارات رئیس سازمان بورس در اساسنامه "سازمان" تعیین خواهد شد. علی صالح آبادی که از 30 مهر ماه 84 تاکنون چیزی نزدیک به سه دوره 30 ماهه رییس سازمان بورس است، با حکم شورای عالی بورس تا اردیبهشت سال آینده، در سمت خود ابقا شده است. مطابق با قانون بازار سرمایه "هیئت مدیره سازمان بورس دارای پنج عضو است که از میان افراد امین و دارای حسن شهرت و تجربه در رشته مالی منحصرا از کارشناسان بخش غیر دولتی به پیشنهاد رئیس شورای بورس حکم اعضای هیئت مدیره را صادر می‌کند". اما در خصوص شورای بورس در قانون بازار اوراق بهادار آمده است: 
شوراي بورس بالاترین رکن بازار اوراق بهادار است. اين شورا از وزیر امور اقتصادی و دارایی (رئيس شورا، وزیر بازرگانی، رییس کل بانک مرکزی، رؤسای اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و اتاق تعاون، رییس سازمان(دبیر و سخنگو)، دادستان کل کشور، نماینده کانون‌ و سه خبره مالی از بخش خصوصی تشكيل مي شود و تصویب سیاست‌های کلان بازار، اتخاذ تدابیر لازم براي ساماندهی و توسعه بازار اوراق بهادار، نظارت عالیه بر اجرای این قانون و تعیین سیاست‌ها و خط‌مشی بازار اوراق بهادار در قالب سیاست‌های کلی نظام و قوانین و مقررات مربوط را بر عهده دارد. 
شایعه تغییر در سطوح مدیریتی سازمان بورس، چندی است که ذهن بازیگران بازار سرمایه را معطوف خود ساخته است. این در حالی است که ظاهرا عصر امروز در پی دیدار مسولان بازارهای پولی و مالی با دکتر نهاوندیان رییس دفتر نهاد ریاست جمهوری، علی صالح آبادی حضور نداشته است که آگاهان بازار این مهم را شاهدی بر تقویت شایعه مذکور عنوان می کنند. 
از سوی دیگر سایت سازمان بورس نیز روز گذشته خبری در خصوص جزئیات انتشار هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی را به نقل از رییس سازمان بورس منتشر کرده است.

ساعت اننتشار خبر: 20:05

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود