امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
12/18 1392

ایران و جهان- شرکت پالایش نفت بندرعباس، با تعدیل منفی 4درصدی بودجه 93را به اهالی بازار سرمایه ارائه کرد. این شرکت در بودجه 93 به نرخ های اعلام شده ملی پالایش و پخش اعتراض کرده است.
شرکت پالایش نفت بندرعباس، با تعدیل منفی 4درصدی بودجه 93را به اهالی بازار سرمایه ارائه کرد. این شرکت در اعتراض به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی نرخ خرید نفت وخام و میعانات گازی را براساس نرخ میانگین نفت خام منتشره درنشریه PLATTS در 9ماه ابتدای سال 92(نفت خام 98دلار و میعانات گازی 94دلار) اعلام کرده که این فرض مغایر با رویه مورد عمل شرکت در خصوص استفاده از نرخ های اعلام شده توسط ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی است. پالایش نفت بندرعباس، علت این تغییر رویه را اعتراض به نرخ های اعلام شده از سوی ملی پالایش، عدم پذیرش و استرداد اعلامیه های فروش شرکت یادشده برای تعدیل و کاهش نرخ های فروش (نفت سبک و سنگین) اعلام کرده است.
براساس اطلاعیه این شرکت، در صورت استفاده از نرخ های ملی پالایش و پخش، بهای کل خرید نفت خام و میعانات گازی شرکت مبلغ 5هزار و 75میلیارد ریال افزایش و سود عملیاتی آن مبلغ 4هزار و 973میلیارد ریال کاهش می یابد.
پالایش نفت بندرعباس با افزایش 4درصدی نسبت به سال مالی قبل، فروش را مبلغ 345هزار و 240میلیارد و 853میلیون ریال پیش بینی کرده است. این درحالی است که در بودجه 93 بهای تمام شده مبلغ 304هزار و 919میلیارد و 914میلیون ریال با افزایش 5درصدی نسبت به سال مالی قبل مواجه است.
براین اساس پیش بینی عملکرد سال مالی 93در مقایسه با سال مالی قبل، از افزایش 4درصدی فروش، افزایش 5درصدی بهای تمام شد، کاهش 3درصدی سود عملیاتی و کاهش 4درصدی سود خالص خبر می دهد. اما پالایش نفت بندرعباس دلیل عمده این تغییرات را اعلام کرده و آن را ناشی از افزایش نرخ تسعیر ارز از مبلغ 24هزار و 500ریال به 26هزار و 500ریال به ازای هر دلار عنوان می کند.
گفتنی است پالایش نفت بندرعباس عملکرد واقعی 9ماهه را ارائه نخواهد داد. این شرکت اعلام کرده که با وجود عدم شفافیت در نرخ نفت خام ومیعانات گازی و عدم پذیرش اعلامیه های واصله از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی و عودت اعلامیه های مذکور، قادر به تهیه و ارائه صورت های مالی عملکرد واقعی 9ماهه منتهی به آذرماه سال جاری و پیش بینی سال مالی 92 براساس عملکرد 9ماهه نیست.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود