امروز: سه شنبه، 28 فروردین 1403
03/10 1393

ایران و جهان- سرمایه گذاران خارجی هم می توانند در بازار دارایی فکری ورود کنند. در آستانه افتتاح بازار دارایی فکری، مدیرعامل فرابورس ایران، مدیر کل پارک علم و فناوری پردیس و مدیر کل ثبت مالکیت صنعتی سازمان ثبت و اسناد کشور در مورد بازار دارایی فکری، به سوالات رسانه ها پاسخ دادند.

به گزارش ایران و جهان، در آستانه افتتاح بازار ایده، نشست خبری با حضور امیرهامونی مدیرعامل فرابورس ایران، صابری مدیر کل پارک علم و فناوری پردیس و کیانی مدیر کل ثبت مالکیت صنعتی سازمان ثبت و اسناد کشور در محل سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در مورد بازار دارایی‌های فکری برگزار شد. 

امیرهامونی در خصوص حضور سرمایه گذاران خارجی در بازار دارایی فکری گفت: خارجی ها می توانند با رعایت دستورالعمل سازمان برای ورود، می توانند در این بازار نیز سرمایه گذاری کنند.
مدیرعامل فرابورس بازار ایده را بازار مناسبی برای دانش بنیان شدن اقتصاد کشور عنوان کرد و گفت: که این بازار هدف اصلی نیست و تنها ابزاری برای انگیزش دانش و فناوری کشور خواهد بود.

امیرهامونی درخصوص ریسک های موجود در بازار دارایی فکری گفت: ریسک، حقوقی که با تقسیم کار صورت بین مسئولان ذی صلاح و استعلام ها هر ایده، پوشانده می شود. ریسک فنی دومین ریسک این بازار بود که توسط پارک علمی و فناوری پردیس و امکان تجاری سازی اختراعات و تأییدات فنی برطرف شده است همچنین ریسک مالی که به عنوان سومین ریسک است که این ریسک به وسیله گزارش ها، مدارک و مستندات طرح کسب و کار شناسایی شده و تا حدی پوشانده شده است.

تخفیف 90درصدی به مخترعین
: سازمان بورس و فرابورس در آخرین جلسه خود مصوب کرده اند تا پایان سال مالی 1393 تخفیف 90 درصدی برای مخترعین به منظور حق بررسی مدارک و مستندات ارائه دهند تا هم از مخترعین و هم از بازار ایده حمایت مالی صورت گیرد.
محمدحسن کیانی، مدیر کل مالکیت صنعتی و سازمان ثبت اسناد و املاک کل کشور در خصوص این بازار اظهار داشت: وجود بازار دارایی فکری به دلیل موضوع تجاری سازی مالکیت فکری و وجود رقابت در مسائل مربوط به انحصار و فرهنگ سازی و عدم ارتباط بین صنعت و دانشگاه امری لازم در اقتصاد کشور تلقی می شد.

حسین صابری، معاون توسعه فناوری پارک فناوری پردیس نیز با اشاره به راه اندازی بازار دارایی فکری و تبعات این بازار اشاره داشت: نخستین اتفاقی که با راه اندازی بازار دارایی فکری به وقوع می پیوندد، این است که سه گواهی اختراع، طرح صنعتی و علامت تجاری از سرمایه تجاری به سرمایه مالی تبدیل می شوند.

وی ادامه داد: مخترعی که چندین سال با تحصیل در دانشگاه و فعالیت تحقیقی، طرحی را اختراع کرده است و سرمایه چندانی برای تحقیق و تحصیل ندارد می تواند طرح خود را به راحتی به اوراق بهادار و سرمایه مالی تبدیل کند.
وی با بیان نکته دیگری در این خصوص گفت: این اوراق و گواهی اختراع مثل اوراق مالی دیگر نیست که با فروش و عرضه آن ارتباط بین خریدار و فروشنده قطع شود بلکه حتما باید صاحب دانش تا زمان پیاده سازی اختراع در فضای تولید، در کنار سرمایه گذار بماند .
وی ابراز امیدواری کرد با راه اندازی این بازار، کارگزاران حرفه ای بازار دارایی فکری نیز ایجاد شوند و همانطور که بازار مالی، دارای کارگزارانی تخصصی است، این بازار نیز از نعمت کارگزاران حرفه ای برخوردار شود.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود