امروز: شنبه، 1 اردیبهشت 1403
03/25 1393

مریم الله یار- هشتمین دوره نمایشگاه بورس، بانک و بیمه در حالی به پایان رسید که با روز های تعطیل مقارن نبود. هرچند که عدم تقارن تنها نکته قابل تامل در برگزاری این دوره از نمایشگاه نیست اما نوسان در بازه زمانی برگزاری بزرگترین نمایشگاه صنعت مالی کشور و خاورمیانه، نکته قابل تاملی است که به نظر می رسد دست اندرکاران باید برنامه ریزی دقیق تری در این خصوص داشته باشند.

هشتمین دوره نمایشگاه بورس ،بانک و بیمه به عنوان سومین دوره ای که این رویداد بزرگ مالی و ملی به صورت بین المللی برگذار می شود نه تنها روزهای تعطیل را در خود جای نداده بود بلکه به لحاظ تاریخ برگزاری با دوره های پیشین نیز یکسان نبود.نگاهی گذرا به تاریخ های برگزاری این سه دوره نشان می دهد که از سه دوره گذشته که این رویداد به صورت بین المللی و با حضور شرکت کنندگان خارجی نیز برگزار می شود هیچ سالی این نمایشگاه در یک زمان مشخص و ثابت برگزار نشده است و این نکته ای ه است که برای شرکت کنندگان داخلی نیز با اما و اگر هایی همراه است . اما چرا تقویم ثابتی از برگزاری نمایشگاه به مشارکت کنندگان اعلام نمی شود؟ آنهم در نمایشگاهی که در مراسم افتتاحیه آن معاون اول رییس جمهور، وزیر اقتصاد، روسای بانک و بیمه مرکزی، رییس سازمان بورس و جمع کثیری از مدیران و مسولان طراز اول اقتصاد کشور حضور می یابند!


در این خصوص با معاون امور نمایشگاهی شرکت سهامی نمایشگاه ها گفتگویی داشته ایم که در ادامه خواهید خواند.
محمد جواد قنبری، معاون امور نمایشگاهی شرکت سهامی نمایشگاه ها که از سال 1391عهده دار این سمت بوده و پیش از آن نیز در سمت مدیریت های مختلف در بخش معاونت اداری و مالی خدمت کرده است در گفتگو با ایران و جهان در این خصوص می گوید: در تقویم نمایشگاهی سال 1393برگزاری 70 نمایشگاه برنامه ریزی شده است که پس از اخذ مجوز از سازمان توسعه تجارت ایران ،قرارداد با شرکت سهامی نمایشگاه منعقد و در فاصله زمانی مشخص نمایشگاه ها برگزار می شود .

وی در خصوص جزئیات برگزاری این نمایشگاه ها و برنامه های مرتبط در این زمینه ادامه می دهد: هر نمایشگاه یک دوره 10روزه طی می کند. به عبارت دیگر شرکت سهامی نمایشگاه ها 10روز به 10 روز نمایشگاه های مختلف را تکرار می کند. بنابراین تنظیم این تعداد نمایشگاه از لحاظ زمانی رویه خاصی دارد و ممکن است برخی از نمایشگاه ها با روزهای پنج شنبه و جمعه تلاقی داشته یا نداشته باشد که البته نمایشگاه بورس، بانک و بیمه نیز در همین قاعده قرار گرفته است.

قنبری به ترافیک کار نمایشگاه اشاره کرده و به ایران و جهان می گوید: برای برگزاری نمایشگاه به شکل استاندارد تلاش های بسیاری می شود و البته سطح فعالیت آن با نمونه های خارج و در سایت دیگر متفاوت است. وی می گوید: دقت زیادی داریم که نمایشگاهی که در سایت بین المللی برگزار می شود، حتما از کیفیت و استانداردهای لازم برخوردار باشد .

معاون امور نمایشگاهی شرکت سهامی نمایشگاه ها به معضل ترافیک شهری اشاره کرده و می گوید: موضوعات ترافیکی تهران بسیار پیچیده است و بعضی از مراکز به دنبال فرصتی هستند که آن را به عنوان معضل ترافیکی مطرح کنند. نمایشگاههای بزرگی مثل کتاب، خودرو و نمایشگاه بهاره در همین راستا حذف شده تا برنامه های این سایت سبک سازی شود.

در جلسات با شورای ترافیک و راهنمایی و رانندگی مسئولین تاکید کردند که روزهای تعطیلی ازدحام زیاد می شود و تا حد امکان برگزاری نمایشگاه از روزهای تعطیل حذف شود. قنبری افزود: در پرتال شرکت نمایشگاهها روزهای تعطیلی حذف شده و در این پروسه برگزاری نمایشگاه بورس نیز به همین دلیل از روز تعطیل برخوردار نبود اما به درخواست سازمان بورس در این نمایشگاه دو ساعت زمان بازدید تمدید شد تا به نوعی این مورد جبران شود.

معاون امور نمایشگاهی شرکت سهامی نمایشگاه ها در ادامه می گوید: هیچ نمایشگاهی از نظر شرکت سهامی نمایشگاه ها کم ارزش نیست و بهبود کیفیت و نحوه برگزاری آن برای ما بسیار مهم است. نمایشگاه بورس نیز از اهمیت وی�?ه ای برخوردار است علیرغم اینکه این نمایشگاه در روزهای میانی هفته برگزار شد اما استقبال مشارکت کنندگان بیشتر بود.

ایران و جهان: هر چند که معاون امور نمایشگاهی شرکت سهامی نمایشگاه ها از استقبال مشارکت کنندگان در نمایشگاه هشتم بورس، بانک و بیمه می گوید اما از گلایه های مشارکت کنندگان از تهویه نامناسب سالن ها و گرمای طاقت فرسای آن یاد نمی کند.

قنبری در ادامه افزود: تقویم نمایشگاه هر سال پس از اینکه مجوز سازمان توسعه تجارت صادر شد، اعلام می شود ضمن آنکه دوره برگزاری با مجری هر نمایشگاه هماهنگ می شود و در صورتی که مورد تائید نباشد نمایشگاه برگزار نمی شود.

وی با اشاره به اینکه در تقویم نمایشگاهی، دوره برگزاری وجود دارد گفت :در کشور ما تغییرات تاریخی و تعطیلات وجود دارد و ممکن است که نوسان تغییر تاریخی داشته باشیم و این موارد با مجری هماهنگ می شود.
قنبری در خصوص ارائه یک تقویم ثابت نمایشگاهی می گوید: البته اگر تقویم ثابتی داشتیم خیلی خوب بود، اما تجربه نشان داده که مجری برگزار کننده به دلیل ملاحظاتی تاریخ را تغییر می دهد. در نهایت اینکه ما به مجری اعلام می کنیم که دوره برگزاری نمایشگاه شما خرداد است یعنی حدود تاریخ را اعلام می کنیم.

قنبری به افزایش کیفیت نمایشگاه اشاره کرده و ادامه می دهد: در حال حاضر به دنبال این هستیم که کیفیت نمایشگاه افزوده شود که داشتن تاریخ ثابت هم جزء آن است. در خصوص نمایشگاه بورس نیز علیرغم اینکه شورای ترافیک هم اعتراض کرد، دو ساعت کاری زمان بازدید را تمدید کردیم.

امیدواریم که شرایط بهتری برای سال بعد مهیا کنیم همچنین تاریخ برگزاری را در محدوده خرداد حفظ کنیم البته این مهم به مجری نمایشگاه بستگی دارد. وی در پایان گفت: برای سال آینده مشکلی نداریم که در همین تاریخ نمایشگاه بورس، بانک و بیمه را برگزار کنیم.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود