امروز: پنج شنبه، 6 اردیبهشت 1403
06/2 1393

ایران و جهان- واگذاری ها سهام شرکت های تابعه در بانک مرکزی شدت گرفته است و  شنیده می شودکه بانک رفاه خریدار یکی از این واگذاری های بلوکی است اما باید دید با این اوصاف پس لرزه تغییرات مدیریتی در این شرکت به کجا خواهد رسید .


سیف که معتقد است: " برخی موارد از شرکت داری بانک ها وجود دارد که بانک مرکزی با آنها برخورد کرده است. وی در گفتگویی ابراز می دارد: شایعه شده که بانک مرکزی در بخشنامه ای این موضوع را مجاز دانسته است ، در حالی که این موضوع صحت ندارد و با بانک هایی که شرکت داری می‌کنند، برخورد می شود." همچنین حسن روحانی نیز معتقد است: " راه و روش بانک‌ها باید اصلاح شود. بانک‌های ما باید قدم به قدم دست از بنگاه‌داری بردارند. 

اینکه پول مردم را جمع کنند. امانت‌دار باشند و واسطه خوبی بین مردم و بنگاه‌های اقتصادی باشند. باید راه و روش بانک‌ها اصلاح شود. بانک های ما در حد لازم توانمند نیستند و باید توانمند شوند و برای این کار جلسات متعددی را گذرانده ایم و خواهیم داشت تا برای تامین سرمایه در گردش تولید وصنعت اقدام کنند." 

در همین حال بود که خبری از تغییر و تحولات در ملی انفورماتیک گوش اصحاب سهام را تیز کرد. بانک مرکزی به واسطه مالکیت 48.5 درصدی سهامدار عمده ملی انفورماتیک است، این شرکت طبق اساسنامه سرمايه گذاري و مشارکت در شرکت هايي که در امورکامپيوتري، ارتباطي، چند رسانه اي، سيستم هاي الکترونيکي و توليدي در زمينه هاي مطروحه، بازرگاني، کارگذاري، سرمايه گذاري، بانکي و بيمه فعاليت داشته يا به منظور انجام امور مذکور، ايجاد شده است. شرکت ملی انفورماتیک در راستای واگذاری وظایف اقتصادی به بخش غیر حاکمیتی، سهم ۳۹ درصدی خود از شرکت داده پردازی ایران را واگذار کرد. این مهم در واقع پس آن روی داد که تصمیم برآن شد که این شرکت وظایف اقتصادی خود را به بخش خصوصی واگذار کند. گفته می شود که بانک رفاه خریدار جدید این بلوک 39درصدی بوده است. با این وصف، شرکت زیرمجموعه بانک ناظر، مالکیت حاکمیتی خود را به یک بانک دیگر واگذار کرده است.

در سال گذشته نیز در همین راستا بود که ملی انفورماتیک سهام خود در شرکت های سرمایه گذاری ایرانیان و کارت اعتباری ایران کیش را فروخت.

گفته می شود ملی انفورماتیک در نظر دارد که پس از این ، سهام دیگر شرکت هایی که وظایف غیر حاکمیتی دارند از جمله فرادیس البرز را نیز واگذار کند و تنها شرکت های با وظایف حاکمیتی که عبارتند از شرکت های خدمات انفورماتیک، شاپرک، کاشف و کاراشاب را در اختیار خود نگه دارد.

لازم به اشاره است، پس از اینکه این شرکت سهام خود در داده پردازی را به مزایده گذاشت لوگوی این شرکت(داده پردازی) از تارنمای اینترنتی ملی انفورماتیک نیز حذف کرد.

این در حالی است که فرامرز خالقی - مدیر عامل شرکت داده پردازی ایران ،محسن شریفی - رئیس هیات مدیره ،ابراهیم نادری- نایب رئیس هیات مدیره و محمد ابراهیم منصور خاکی ،سید ذبیح الله فیض آبادی ثانی و پریا اسدالهی نیک - نمایندگان حقیقی حقوقی ها و حجت رمضانزاده برکی ، عضو علی البدل در هیات مدیره این شرکت هستند.

اما با توجه به تغییرات اخیر و واگذاری این سهام پیش بینی می شود که تغییراتی را در اعضا هیات مدیره این شرکت شاهد باشیم به دلیل اینکه محمد ابراهیم منصور خاکی و محسن شریفی نمایندگان حقیقی شرکت ملی انفورماتیک در هیات مدیره هستند و دو عضو دیگر هیات مدیره از مجتمع اقتصادی کمیته امداد امام خمینی (ره) انتخاب شده اند و مدیر عامل نیز منتخب هیات مدیره است .

لازم به توضیح است که شرکت داده پردازی ایران به عنوان سیصد و هشتمین شرکت بورسی کشور در گروه رایانه و فعالیت های وابسته به آن، شناسایی شده و معاملات سهام آن از طریق سازمان بورس اوراق بهادار انجام می گیرد. در سال 1381 شرکت ملی انفورماتیک ایران بخش عمده سهام شرکت را از صندوق بازنشستگی خریداری که پس از آن نیز به عنوان سهام دار عمده شرکت شناخته می شود.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود