امروز: پنج شنبه، 6 اردیبهشت 1403
06/9 1393

ایران و جهان- تغییر در نحوه معاملات بازار سرمایه، نکته ای که رییس سازمان بورس، آن را در دست بررسی عنوان می کند.

به گزارش ایران و جهان، دامنه نوسان و حجم مبنا دو نکته ای که همواره از جانب منتقدان به عنوان عوامل کاهنده نقدشوندگی و رشد بازار مورد توجه بوده اند، دامنه نوسان و حجم مبنا از دوره تصدی حسین عبده تبریزی در سمت دبیرکلی بورس برای جلوگیری از رشد حبابی قیمت ها به بازار سرمایه ورود کرد.

در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر تغییر دامنه نوسان و حجم مبنا در میان فعالان بازار سرمایه، دست به دست می شد اخباری که حاکی از افزایش دامنه نوسان شرکت های بورسی به 5درصد و کاهش حجم مبنا بود. 

تایید و تکذیب اخبار تغییرات در نحوه معاملات را از علی صالح آبادی رییس سازمان بورس جویا شدیم. رییس سازمان بورس در گفتگوی اختصاصی با ایران و جهان، در این خصوص گفت: افزایش دامنه نوسان و کاهش حجم مبنا در دست بررسی بوده و هنوز نهایی نشده است.

سخنگوی سازمان بورس در ادامه افزود: در حال حاضر در تکاپوی نظرخواهی از فعالان بازار هستیم، هنوز نمی‌توانیم تاریخ دقیقی را برای زمان اجرایی شدن آن اعلام کنیم. در نظرخواهی اولیه که از فعالان بازار انجام شده برآوردها مثبت بوده است. 

عسگری مارانی مدیرعامل سرمایه گذاری ملی ایران نیزدر گفتگو با ایران و جهان، افزایش دامنه نوسان و کاهش حجم مبنا را نکته مثبتی ارزیابی کرده و گفت: به نظر من شاید در آینده دامنه نوسان برخی شرکت های برتر افزایش بیشتری هم داشته باشند.

مارانی افزود: شاید در کوتاه مدت و در ابتدای اجرایی شدن این تغییرات، بازار کشش اولیه را نداشته باشد اما به مرور این تغییرات جای خود را خواهد یافت.

مدیر نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس نیز در گفتگویی در خصوص تغییرات در نحوه معاملات بازار می گوید: در این بازار، تغییراتی از قبیل کاهش حجم مبنا و افزایش دامنه نوسان، کاهش مدت توقف نمادها و اقدام سریع برای از بین بردن صف ها و اصلاح قیمت ها در حداقل زمان در چارچوب ساختارهای معاملاتی دیده شده و مورد بررسی قرار گرفته است.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود