امروز: چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403
06/31 1393

ایران و جهان- بانک صادرات آخرین سهام باقی مانده از سرمایه گذاری غدیر را، از سبد خارج می کند. بانک صادرات که در گذشته مالک اصلی سرمایه گذاری غدیر بود در سالهای گذشته، سهام این شرکت را به سرمایه گذاری تامین اجتماعی نیروهای مسلح ( ساتا ) واگذار کرد. 

در سبد بانک صادرات حدود 10درصد از سهام شرکت بزرگ سرمایه گذاری غدیر وجود داشت که دولت ‌ماه گذشته در حكمي اعلام كرد كه سرمايه‌گذاري بانك‌ها در بخش غيربانكي نمي‌تواند بيش از 40درصد سرمايه آنها باشد و به بانك‌ها 3سال فرصت داد تا ساختمان‌ها، زمين‌ها و سهام متعلق به شركت‌هاي تابعه‌شان را بفروشند. بانک صادرات نیز در راستای خروج بانک ها از بنگاه داری که در این اواخر مکرر از جانب مسولان تراز اول کشور مورد تاکید قرار گرفته بود، امروز بلوک 10 درصدی سهام سرمایه گذاری غدیر را روی میز فروش قرار می دهد.

گمانه‌زني‌ها حاكي از آن است كه ساتا و صندوق کارکنان بانک ها، برای تصاحب این بلوک ابراز تمایل کرده اند اما نباید مجموعه صندوق بازنشستگي نفت را که مالک 7درصدی غدیر است، نادیده گرفت. قیمت پایه این سهم مبلغ 7982ریال، درنظر گرفته شده که به نظر می رسد رقابت میان مشتریان این بلوک، این قیمت را افزایش دهد. گفته می شود که احتمال تشکیل کنسرسیوم میان خریداران نیز برای جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت وجود دارد، گرچه تشکیل این کنسرسیوم تایید نشده اما به گفته کارشناسان قوت این احتمال دور از ذهن نیست. شنیده شد که ساتا و صندوق کارکنان بانک ها اقدامات اولیه برای رقابت این بلوک را انجام داده اند.

از سوی دیگر سرمایه گذاری تامین اجتماعی نیروهای مسلح به صورت مستقیم و غیر مستقیم بیش از 75 درصد از سهام سرمایه گذاری غدیر را دارد که به نظر می رسد که برای تملک کامل این شرکت، تمام تلاش خود را برای تصاحب بلوک 10 درصدی به کار گیرد. 

درحالی بانک صادرات بلوک حدود 10درصدی سرمایه گذاری غدیر را در معاملات روی میز فروش گذاشت که گفته می شد کنسرسیومی برای خرید این بلوک تشکیل شده اما در نهایت، معاملات امروز پایان یافت و معامله بلوکی انجام نشد.

علی صحرایی معاون بازار شرکت بورس در گفتگو با ایران و جهان، در خصوص عدم انجام معامله بلوکی امروز می گوید: عدم هماهنگی میان مجموعه خریداران بلوک سرمایه گذاری غدیر، مانع معامله این بلوک شد.

صحرایی عرضه دوباره این بلوک را به تمایل فروشنده منوط دانسته و افزود: برای فروش دوباره، فروشنده باید ابراز تمایل کند و دوباره فرایند اطلاع رسانی و عرضه صورت گیرد.

لازم به اشاره است بانک صادرات که در راستای خروج بانک ها از بنگاهداری این بلوک را عرضه کرده بود، حال باید دید که آیا بانک صادرات هنوز هم تمایل به عرضه دوباره این بلوک دارد؟!

در چنين شرايطي گمانه‌زني‌ها در مورد فروش سهام زيرمجموعه ساير بانك‌ها هم در بورس آغاز شده‌است. در حال حاضر تعداد زيادي از بانك‌ها از طريق شركت‌هاي سرمايه‌گذاري زيرمجموعه‌شان در بورس و همچنين خارج از بورس سهامدار‌ند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود