امروز: جمعه، 31 فروردین 1403
07/15 1393

ایران و جهان - با وجودی که حضور کلنی های بزرگ اقتصادی در پیکره بازار سرمایه،  دامنه سیاست خصوصی سازی بنگاه ها را متاثر می سازد، اما به نظر می رسد که رشد تدریجی این کلنی ها، حاکمیت در بورس را نشانه خواهد رفت.

به گزارش ایران و جهان، بنیاد مستضعفان از کلنی های اقتصادی بورسی است که زیرمجموعه‌های زیادی دارد که خود یا به واسطه زیرمجموع‌ها در سهام بسیاری از شرکت‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند یا رفتار معاملاتی این کلنی توسط بازیگران بازار رصد شده و به آن تاسی می کنند.

بنیاد مستضعفان در بیش از 15 شرکت بورسی سهامدار حقوقی است اما رفتار این حقوقی در روزهای اخیر در خصوص یکی از شرکت های بورسی مورد توجه بازیگران قرار گرفته است.

این کلنی اقتصادی که در مجموع بیش از 47 درصد سهام لبنیات پاک را در اختیار دارد، این روزها درصدد افزودن درصد سهامداری خود است. در حال حاضر بنیاد مستضعفان صاحب سه کرسی در هیات مدیره لبنیات پاک است. براساس آخرین مصوبات مجمع این شرکت در مردادماه سال جاری اعضای هیات مدیره این شرکت شامل: شرکت مادر تخصصی گسترش صنایع غذایی سینا، شرکت سرمایه گذاری ملی ایران، شرکت مادر تخصصی مالی و سرمایه گذاری سینا، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و شرکت گروه توسعه مالی مهرآیندگان است. 

اما این نهاد عمومی که به واسطه دو شرکت زیرمجموعه صاحب سه کرسی در هیات مدیره لبنیات پاک است، این روزها در حال جمع آوری سهام لبنیات پاک از بازار است. به باور کارشناسان بازار، این رفتار سهامدار حقوقی باید دلیل خاصی داشته باشد چراکه این حقوقی از اواخر شهریور، خود یا به واسطه دو زیر مججموعه حدود 2و نیم میلیون سهم لبنیات پاک را خریداری کرده و درصد سهامداری را به بیش از 47 رسانده است. فعالان بازار معتقدند که بنیاد می خواهد با رسیدن به 50 درصد، حاکمیت خود در این شرکت را تداوم بخشد. 

این درحالی است که بسیاری از بازیگران بازار معتقدند که ورود بنیاد در ترکیب سهامداری هر شرکتی می تواند تقطه اتکایی برای سهامداران خرد آن شرکت، محسوب شود. این باور موجب تعقیب رفتار معاملاتی این کلنی بزرگ اقتصادی از جانب سهامداران بوده است. 

گفته می شود که قرار است که کارخانه لبنیات پاک از محل فعلی به نقطه دیگری منتقل شود تا زمین فعلی این کارخانه به فروش برسد. شنیده ها حاکی از آن است که سهامدار عمده این شرکت درصدد کسب سود بیشتر از محل فروش زمین کارخانه بوده و به همین دلیل سعی در جمع آوری سهام این شرکت از بازار است.

یک منبع آگاه به ایران و جهان گفت که این شرکت برای کاهش هزینه های مالی درصدد افزایش سرمایه است. این شرکت برای سال مالی 93 مبلغ 251 میلیارد ریال هزینه مالی پیش بینی کرده که این رقم معادل 140 ریال به ازای هر سهم برآورد شده است. لبنیات پاک درصدد است تا با افزایش سرمایه این هزینه را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود