امروز: شنبه، 1 اردیبهشت 1403
07/16 1393

ایران و جهان - در حالی معاملات امروز گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی دوباره از سرگرفته شد که این سهم رشد قیمت تا ده هزار و5000ریال را نیز تجربه کرد. این درحالی است که جهش قیمت این سهم طی معاملات دیروز در محدوده ده هزار و 600 ریال، مورد سوال فعالان بازار قرار گرفته بود.

با این وجود امیرهامونی مدیر عامل فرابورس در گفتگویی با اشاره به صدور اطلاعیه ابطال معاملات سمگا، اعلام کرده بود که این تصمیم به دلیل نوسان غیر عادی سهام و نحوه بازگشایی آن بود که می توانست گمراه کننده باشد.با توجه به این موضوع ، بررسی های لازم به عمل آمد و تصمیم به ابطال معاملات گرفته شد تا مجددا" نماد این شرکت مورد بازگشایی قرار گیرد.

قیمت سهام این شرکت در معاملات امروز نیز 29.15درصد رشد را تجربه کرد، اما رشد قیمت سهم گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی در معاملات دیروز مورد توجه ناظرین بازار قرار داشت که در نهایت به عدم تائید معاملات منجر شد.

با این وصف همچنان تقاضای خرید این سهم تا ده هزار و600 ریال در صفحه معاملات این شرکت دیده می‌شود. به گفته کارشناسان، نظارت فرابورس از دیروز تا امروز قابل تامل است.

به گزارش ایران و جهان، رئیس اداره عملیات بازار فرابورس در حالی از حراج مجدد دو نماد معاملاتی شرکت گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران و حق تقدم آن خبر می دهد که روز سه شنبه کلیه معاملات این دو نماد باطل شده بود.
این مقام با اشاره به نوسانات غیرعادی در قیمت این دو نماد می گوید: کشف قیمت نامناسب این سهم در زمان آکشن می‌توانست باعث گمراهی بازار از مسیر صحیح خود در فرایند معاملات شود و شاهد نوسانات غیر عادی در قیمت این دو نماد بودیم.

به گفته وی با بررسی‌های انجام شده و به منظور صرفه و صلاح سهامداران، معاملات این دو نماد در روز سه‌شنبه ابطال شد و در جریان معاملات امروز، شاهد حراج مجدد در نمادهای معاملاتی شرکت گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران و حق تقدم آن خواهیم بود.

دلیل توقف معامله سمگا چه بود؟ 
علی بیک‌زاده رییس نظارت بر ناشران فرابورسی نیز در گفتگویی اظهارداشت: مسئولان سازمان بورس پس از بررسی از نحوه شکل‌گیری قیمت و روند معاملات آن، رأی به ابطال معاملات نماد سمگا دادند.
این مقام یادآور می شود: در اطلاعیه این شرکت ابتدا تعدیل مثبت اعلام شده 19 درصد و در اطلاعیه بعدی بیش از 30 درصد اعلام شد و به نظر می‌رسد، هیجان فعالان به دلیل عدم بررسی دقیق اطلاعات منجر به شکل‌گیری چنین روندی شد. 

به باور کارشناسان، در خصوص ابطال معاملات این سهم، ناظر عملکرد خوبی داشت اما سهم های دیگری نیز در بازار هستند که نیاز به واکنش ناظرین بازار دارند. براین اساس اگر ابطال معاملات سمگا، شروعی برای ابطال معاملاتی از این دست، عنوان شود، می تواند قدم بزرگی در بازگشت اعتماد از دست رفته به بازار محسوب شود.

سمگا کجا سهم دارد و سهام دارانش چه شرکت هایی هستند ؟
گفتنی است شرکت گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران برای پایان سال مالی 93 بر اساس عملکرد شش ماه خود، به ازای هر سهم 530 ریال پیش بینی سود کرده است. این شرکت بر اساس تصمیم مجمع فوق العاده افزایش سرمایه از ۴۰۰ میلیارد ریال به ۸۰۰ میلیارد ریال تصویب کرده است.

اما شرکت سرمایه گذاری نگین، شرکت توسعه فناوری اطلاعات گردشگری ایران، شرکت تندیس تجارت باختر، شرکت توسعه گردشگری جاده ابریشم وارنا، شرکت افق گردشگری ایرانیان، شرکت پارس کیمیا، شرکت تلاشگران اندیشه کاراد، شرکت توسه گردشگری آریا زیگورات، باشگاه گردشگری ایرانیان، شرکت پارس زیگورات از زیرمجموعه های این سرمایه گذاری هستند. همچنین سمگا 6.3 درصد از سهام بانک گردشگری را داراست.

شرکت گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران (سهامی عام) با سرمایه ۲۰۰ میلیارد ریال در هفتم تیر ماه سال ۱۳۸۸ آغاز به کارکرد و به عنوان نخستین هلدینگ تخصصی گردشگری ضمن بهره مندی از مشارکت عموم مردم و پشتیبانی بسیاری از بانک ها و موسسات مالی و همچنین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، با هدف سرمایه گذاری در پرو�?ه های شاخص توسعه گردشگری در کشور تشکیل شده است. 

موضوع فعالیت اصلی این شرکت عبارت است از خرید، فروش و سرمایه گذاری در اوراق بهادار شرکت های فعال در زمینه گردشگری با رعایت مقررات مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار با هدف کسب انتفاع با قصد کنترل عملیات شرکت سرمایه پذیر به نحوی که بتواند حداقل یک عضو هیئت مدیره شرکت سرمایه پذیر را انتخاب و موضوع فعالیت هر یک از شرکت های سرمایه پذیر و توسعه و بسط زمینه های مختلف صنعت گردشگری باشد. این در حالی است که فقط بانک گردشگری از جمله سرمایه گذاری های بورسی این مجموعه است .

از سوی دیگر شرکت های طلایه داران تجارت کاسپین،شرکت بین المللی هتل لاله عسلویه، شرکت طرح سازه تنیان، شرکت صبا سامان تجارت بامداد، شرکت سکانداران تجارت پرشیا، شرکت تعاونی اعتبار آزاد مولی الموحدین، شرکت توسعه ساختمان سرمایه، شرکت تعاونی اعتبار عسگریه، شرکت گروه خدمات گردشگری نارپ ایرانیان، شرکت فرار عمران آریانا، شرک سرمایه گذاری حامی گستره شرق، شرکت سرمایه گذاری پارس آریان، شرکت سرمایه گذاری هزاره سوم، شرکت سرمایه گذاری الوند خاورمیانه، شرکت لیزینگ ماشین آلات و تجهیزات پاسارگاد، شرکت نماد افزون پاسارگاد، شرکت بین المللی تجارت الوند، شرکت توسعه تجارت اندیشه نگر پاسارگاد و شرکت تدبیران تجارت راه نور سهامداران سمگا به عنوان شرکتی فرابورسی هستند.

فرابورس تا کنون چند معامله ابطالی را در کارنامه دارد
در راستای دستورالعمل انتشار اطلاعات معاملات توسط فرابورس آمار معاملاتی که تایید نشده، منتشر نمی شود. به استناد ماده 20 دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در فرابورس که در خصوص عدم تایید معاملات صحبت می کند، مدیر عامل فرابورس می تواند بنا به شرایط اعلامی در این دستورالعمل، از تایید برخی معاملات خودداری کند.
لازم به ذکر است علی رغم پیگیری های ایران و جهان در خصوص معاملات ابطالی در سال جاری،مورد مشابهی یافت نشد و به نظر می رسد که ابطال معامله سمگا یکی از موارد نادر در این زمینه در سال جاری است .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود