امروز: شنبه، 1 اردیبهشت 1403
02/16 1394

ایران و جهان - کاهش های پیاپی شاخص بورس صدای اعتراض سهامداران را به نمایندگان ملت رساند.

به گزارش پایگاه خبری ایران و جهان، شنیده ها حاکی ازآن است که به دنبال نگرش سهامداران حقیقی به رویه معاملات بورس اوراق بهادار در چند ماه اخیر و کاهش ارزش سهام مختلف در بازار سرمایه، زمزمه طرح تحقیق و تفحص از سازمان بورس، در مجلس پیچیده و این طرح در حال کلید خوردن است.

ظاهرا ناخشنودی سهامداران از کاهش پی در پی شاخص، اختلال سامانه های معاملاتی و مباحث مرتبط با جریان معاملات و تصمیم گیری درباره عرضه های اولیه و نحوه انتشار سهام جدید، طرح تحقیق و تفحص از سازمان بورس را جدی تر کرده است. 

منابع مطلع به سایت ایران و جهان گفتند که این طرح درحال تدوین پس از تعطیلات بهارستان، علنی خواهد شد.

ظاهرا طراح این تحقیق و تفحس از میان نمایندگانی است که در سال گذشته در صحن علنی مجلس سوالاتی پیرامون بازارسرمایه از وزیر اقتصاد مطرح کرده بود که در پی قانع نشدن نمایندگان مجلس، وزیر اقتصاد کارت زرد گرفت.

پیش از این نیز سایت خبری اقتصاد نیوز از نامه اعتراض آمیز فعالان بازار سرمایه به مراجع ذیربط خبر داده بود. بنابراین گزارش فعالان بازار سرمایه در اعتراض به عملکرد مسوولان بورس اقدام به نوشتنن نامه ای به مراجع ذیربط کردند که مقصد ابتدایی این نامه، کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی است.

به گزارش اقتصادنیوز، بورس اوراق بهادار از ابتدای امسال و پس از امضای تفاهم نامه لوزان چند روز خوب و رو به رشد را تجربه کرد و تحلیل همه ی فعالان از بازار آن روزها این بود که بورس از رکودی که از بهمن سال 1392،‌گریبان گیرش شده بود، خارج شده است و روزهای خوبی در پیش است. اما این روزهای خوب تداوم نداشت و بازار سرمایه دوباره در مسیر کژدار و مریض ریزش شاخص قرار گرفت. 

گفته می‌شود به دلیل برخی مشکلات در بازار سرمایه و عدم اهتمام مدیران بورس برای رفع این مشکلات، روز گذشته نامه ای در فضای مجازی در شبکه‌های چون وایبر و تلگرام دست به دست می شد که در آن از محمد علی پورمختار، رییس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی خواسته شده بود که به این وضعیت رسیدگی کند. 

این درحالیست که ریزش‌های بازار سهام ادامه دارد و حتی مشکلات نرم افزاری هم بر آن افزوده است.بطوریکه روزگذشته سهام شرکت پتروشیمی مبین در سومین روز حضور خود در بورس تهران با حاشیه‌هایی همراه شد که منجر به ابطال معامله وتوقف نماد شرکت شد. اما به دلیل بروز مشکلی فنی در سامانه معاملات، داد وستد سهام این شرکت تا یک ساعت بعد از شروع معاملات امکانپذیر نبود. البته وقوع این مساله شائباتی درباره رانتی عمل کردن در این بازار مطرح شد که باعث ایجاد نگرانی‌هایی در بازارسرمایه شد. 

از سوی دیگر گلایه‌ها از مدیریت مدیران بازار سرمایه افزایش یافته است که حسن قالیباف اصل مدیرعامل شرکت بورس به همراه محمدرضا پورابراهیمی عضوشورای عالی بورس و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما حضور یافتند و اما سخنان آنها هم درخصوص دلایل ریزش های بازارسهام به زعم فعالان این بازار چندان قانع کننده نبود. در این رابطه قالیباف اصل گفته بود که درحالی ما در دوره گذار قرار گرفته ایم که خبرهای سیاسی بین المللی به دلیل اهمیتی که دارند بر بازار سهام اثر گذار است. به گونه ای که در محدوده زمانی توافق لوزان و پس از آن بورس مثبت بود ولی پس از آن به علت مجموعه ای از خرید و فروش ها، ‌دوباره برگشتی را شاهد بودیم. مدیرعامل شرکت بورس با این همه وضعیت بازار را برای سرمایه گذاری مثبت دانست و گفت: مردم بازار سرمایه را به عنوان واقعیتی اقتصادی پذیرفته اند و ما باید به آنها خوش آمد بگوییم.

روند شاخص در سال 93 و میزان تغییرات آن همچنین روند شاخص در سال 94 در نمودارهای زیر مشاهده می شود. 

روند شاخص در سال 93 تغییرات شاخص در سال 93
 

روند شاخص در 94
 

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود