امروز: پنج شنبه، 6 اردیبهشت 1403
02/20 1394

گروه تالار- شنیده ها حاکی از آن است که آستان قدس رضوی، تولیت مپنا را هم در دست گرفت و 3 کرسی هیات مدیره مپنا به این آستان رسید.

به گزارش پایگاه خبری ایران و جهان، آستان قدس مالک شرکت سهامی مهندسی مشاوره مهاب قدس است، این شرکت نیز دارنده 49.98 درصد شرکت سرمایه گذاری صنایع برق و آب صبا است در نهایت اینکه سرمایه گذاری صبا نیز دارنده 47درصدی سهام مپنا است، با این توصیف آستان قدس به واسطه سه شرکت به هیات مدیره مپنا راه یافته و توانسته 3 کرسی از هیات مدیره شرکت 10 هزار میلیارد ریالی مپنا را به دست آورد.

گفته می شود آستان قدس رضوی که به واسطه حضور در هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری برق و آب صبا، توانسته بود مجمع فوق العاده برای افزایش سرمایه مپنا را در اواخر سال گذشته با تعویق مواجه کند. 

شنیده ها حاکی از آن است که نماینده آستان قدس در هیات مدیره مپنا، شرکت سرمایه گذاری صنایع برق و آب صبا خواهد بود .

پیش از این نیز سایت خبری ایران و جهان درگزارشی به رشد فزاینده کلنی های اقتصادی در بورس پرداخته بود. 
 به غیر از آستان قدس رضوی، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، مجتمع اقتصادی کمیته امداد، شستا، بنیاد شهید، صندوق بازنشستگی، از دیگر کلنی های اقتصادی بزرگ هستند که به بازار سرمایه ورود کرده اند. بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در سهام اکثر شرکت های صنعت غذایی حضور دارد. این بنیاد در کنار بنیاد شهید و امور ایثارگران و ستاد فرمان امام و آستان قدس رضوی خارج از سیستم دولتی و تحت کنترل رهبر اداره می‌شوند و بخش بزرگی از اقتصاد ایران را در اختیار دارند. 

این ابرکلنی های اقتصادی به گفته غیر رسمی فعالان بازار، بیش از 30درصد بازار سرمایه را در اختیار دارد. 
حسین خزلی(خرازی) کارگزار بورس ها و کارشناس بازار سرمایه، سرمایه گذاری نهادهای عمومی در بازار سرمایه را امری منطقی دانسته و می گوید:"منع قانونی برای حضور نهادهای عمومی در بازار سرمایه نیست در واقع هیچ منطقی این نهادها را از فعالیت های اقتصادی، تجاری و بورسی منع نمی کند اما نکته مهم اینکه است که می خواهیم چند درصد اقتصاد در دست این نهادها باشد؟"

هر چند که حضور حقوقی ها و به طور خاص این کلنی های بزرگ در بورس، پویایی بازار سرمایه را در پی داشته اما این پرسش اساسی باقی است که افزایش نقش آنها که هر روز بزرگ تر می شوند چه نقشی در حجم گردش و نقدینگی و مدیریت بازار دارند؟

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود