امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
09/30 1400

گروه تالار- مدیرعامل یک شرکت بورسی در نامه‌ای به رئیس سازمان بورس خواستار جلوگیری از افزایش رانت برای برخی از شرکت‌های بازارگردانی و بازارگردانی اجباری در بازار سرمایه شد.

به گزارش رازپول به نقل از خبرگزاری فارس، سید مصطفی کیایی مدیرعامل شرکت بیمه اتکایی امین (شرکت سهامی عام بورسی) در نامه‌ای به مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نوشت: همان طور که استحضار دارید، بازار سرمایه کشور در شرایط ویژه‌ای به سر می‌برد که در این راستا آن سازمان محترم مجموعه‌ اقدامات حمایتی از بازار سرمایه و سرمایه‌داران خرد را تدارک می‌بیند. از جمله این تمهیدات، تدوین مقررات ضرورت بازارگردانی سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس است که به نظر می‌رسید با هدف افزایش نقدشوندگی بازار و ایجاد امکان فروش سهام برای سهامداران خرد، تصویب و ابلاغ شده است، اما عملیات بازارگردانی که توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد، بستر افزایش رانت در معاملات را مهیا نموده و بعد از گذشت حدود یک سال عملا هیچ‌گونه تأثیر مثبتی در بازار سهام نداشته و بعضا موجب سودجویی عده‌ای به نام بازارگردان شده است. 


فرایند بازارگردانی با منابع شرکت‌ها انجام می‌شود و مدیریت شرکت براساس قانون تجارت باید پاسخگوی نحوه هزینه‌کرد منابع باشد. به نظر می‌رسد در بازارهای بزرگ سهام دنیا، شرکت‌ها تأمین‌کننده منابع مالی بازارگردان به صورت اجباری نیستند. حال که شرکت باید این منابع را تأمین نماید، شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از ظرفیت سهام خزانه طبق قانون و با نظارت سازمان بورس اقدام به خرید سهام خود نمایند تا از انجام هزینه‌های بی‌مورددر بازارگردانی جلوگیری و خرید و فروش سهام در راستای حمایت از سهم و سهامداران شرکت صورت پذیرد. 


با توجه به عدم شفافیت و کارایی بعضی از صندوق‌های بازارگردانی در جلوگیری از نوسانات قیمت سهام پیشنهاد می‌شود آئین‌نامه صندوق‌های بازارگردانی مورد بررسی مجدد قرار گرفته و با تسهیل نمودن آئین‌نامه سهام خزانه، شرکت‌ها از اجبار به داشتن بازارگردان به صورت الزام معاف شوند تا بتوانند هزینه‌های بازارگردانی در شرکت‌های بورسی و تضییع بیشتر حقوق سهامداران خرد جلوگیری به عمل آورند.


 

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود