صفحه اصلي > سایه بان > وضعیت نابه سامان بیمه های پایانه های مرزی و فروش بیمه کشور ترکیه توسط کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران

وضعیت نابه سامان بیمه های پایانه های مرزی و فروش بیمه کشور ترکیه توسط کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران


1 تیر 1398, 13:36.

 گروه سایبان - صدور بیمه‌های کارت سبز توسط شعب مرکزی شرکت‌ بیمه «ایران» در شهرهای مرزی سبب شده است که شرکتهای بیمه خارجی که عمدتا در همسایگی کشور قرار دارند، بدون اخذ مجوز در مرزهای کشور ما نسبت به صدور بیمه نامه و خروج ارز از کشور اقدام کنند! تاسف بارتر آن است که نمایندگان داخلی ما برای این شرکت‌ها بازارسازی می‌کنند!


فروش بیمه کارت سبز در کشور دارای محدودیت‌هایی است و ظاهرا شعب خاصی آنهم فقط در شرکت‌های «ایران» و «ایران معین» مجاز به فروش این بیمه نامه هستند به عبارت دیگر شبکه نمایندگی مجاز به صدور این بیمه نامه نبوده و عمدتا صدور آن از طریق شعب محدود صورت می گیرد. اما موضوع وقتی اهمیت پیدا می کند که فرضا اگر روزهای پنجشنبه یا تعطیلات در پایانه‌های مرزی باشید و قصد خروج  از کشور داشته باشید از کجا باید این بیمه نامه را تهیه کنید؟


ظاهرا نمایندگان رسمی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در پایانه‌های مرزی این موضوع را برای مسافرین راحتر از شرکت‌های بیمه کرده‌اند و با ارائه خدمات بیمه‌ای کشور همسایه به دنبال دردسر صدور بیمه های ایرانی هم نمی روند!


کارت سبز یک گواهینامه بین المللی در زمینه بیمه شخص ثالث است که توسط رانندگانی که به طور موقت قصد عبور و تردد در کشورهای مشخصی واقع در منطقه جغرافیایی سیستم کارت سبز را دارند، تهیه شده و در صورت بروز حادثه تصادف یا در صورت نیاز در مرزها و سرحدات یا داخل کشورهای عضو ارائه می گردد.


از سوی دیگر ماده ۵ آیین نامه 73 اذعان دارد حق بيمه كارت سبز براي انواع وسايل نقليه موتوري زميني توسط بيمه مرکزی تعيين مي شود و در تبصره آن آمده است  عضو مي تواند حق بيمه كارت سبز را به ارز معتبر خارجي از بيمه گذاران دريافت کند، اما در شرایط فعلی تهیه ارز یکی از دشواری ها است.


بررسی دقیقتر نشان می دهد صدور این بیمه در دفاتری در مرزها و یا واگذاری امتیاز صدور بیمه‌نامه به دفاتر کانون جهانگردی در شهرهای مرزی نیازهای موجود در این بخش را پاسخ داده که البته دشواری خرید از شرکت ایرانی را هم ندارد چراکه مبالغ بیمه نامه می‌تواند به ریال و ارزی صادر شود!


از سوی دیگر در تماس با دفتر بیمه ایران معین در یکی از شهرهای مرزی این نکته هم مسجل شد که دفاتر بیمه های ایرانی به منظور حفظ و ارائه خدمات به مشتریان برای شرکت های خارجی بازارسازی می‌کنند و سفارشات کارت سبز مشتریان خود را به شرکت‌های ترکیه‌ای سفارش می دهد، چراکه بعضا فاصله نمایندگی آنها از شعبه مرکزی زیاد است و صدور بیمه نامه با چنین مسافتی هزینه بر و زمان بر خواهد بود و احتمالا کارمزدی هم در کار است.


بنابراین در سایه نظارت کم رنگ و خدمات ناکافی برای مشتریان، بیمه های مستقر در پایانه های مرزی کشور خصوصا در جلفا، بازرگان و تمرچین قادر به فروش بیمه نامه نیستند و در این مناطق شرکت های خارجی بدون واهمه حضور دارند و نسبت به فروش اقدام می کنند.


به همه این موارد باید اجبار بیمه گذاران برای خرید این بیمه از تنها یک نقطه آنهم در شهرهای بزرگ را اضافه کرد و البته عدم دسترسی نمایندگان به صدور این بیمه نامه. 

با چنین دشواری هایی به نظر شما باید بیمه گذار از صنعت بیمه راضی باشد؟ و اگر خرید را در مرز و با سهولت بیشتر انجام دهد منطقی تر نیست؟ خروج ارز به این واسطه به کشورهای دیگر منطقی است؟ سیاست فعلی فروش بیمه کارت سبز سبب خروج ارز و همچنین سودجویی بازاریابان غیرمجاز خارجی شده است و نمایندگان قانونی در داخل کشور از حق فروش برخوردار نیستند.


در مورد کارت سبز باید عنوان کرد که در هر کشور عضو سیستم کارت سبز ، یک "دفتر ملی کارت سبز" وجود دارد. دفتر ملی کارت سبز مطابق با قوانین و مقررات ملی هر کشور ، عهده دار مدیریت ، رسیدگی و پاسخگویی در زمینه خسارات ناشی از تصادفات وسایل نقلیه موتوری کشورهای عضو می باشد. دفتر کارت سبز در هر کشور بر طبق رویه بیمهگر صادر کننده کارت سبز عمل نموده و در روند عملیات تسویه خسارات ناشی از حوادث ایجاد شده توسط رانندگان خارجی ، برحسن اجرای عملیات طبق مفاد موافقت نامه هماهنگ بین دفاتر ، نظارت دارد. کلیه دفاتر کارت سبز عضو دفتر مرکزی کارت سبز( Council of Bureaux(C.O.B که مقر آن در لندن است می باشند.

 

سیستم کارت سبز چیست ؟

اساس نظام کارت بیمه بین المللی وسایل نقلیه موتوری موسوم به سیستم کارت سبز Green Card system بر مبنای توصیه کمیسیون اقتصادی برای اروپا The Economic commission for Europe)E.C.E) وابسته به سازمان ملل متحد در تاریخ 23/1/1949 بنیان نهاده شد. براساس قطعنامه سازمان ملل متحد ، قرارداد لندن یا موافقت نامه هماهنگ بین دفاتر Uniform Agreement پی ریزی شد که عملیات سیستم کارت سبز بر پایه مفاد آن صورت می پذیرد . فعالیت اجرایی سیستم کارت سبز در تاریخ اول ژانویه سال 1953 آغاز شده است.

   

نحوه عضویت در سیستم کارت سبز

شرط اصلی عضویت در سیستم کارت سبز این است که در کشور متقاضی عضویت ، بایستی قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری (قانون بیمه اجباری شخص ثالث T.P.L (Compulsary Third Party Liability وجود داشته باشد.

   

اعضای کارت سبز

در حال حاضر 45 کشور عضو سیستم کارت سبز هستند که به جز 5 کشور ایران ، عراق ، تونس، مراکش و رژیم غاصب اسرائیل بقیه کشورهای عضو کارت سبز در قاره اروپا قرار دارند. حدود 220 میلیون وسیله نقلیه موتوری در محدوده جغرافیایی سیستم کارت سبز تردد می کنند.

   

دفاتر کارت سبز

دفتر کارت سبز ایران (Green Card Bureau of Iran)

 دفتر کارت سبز بیمه مرکزی ایران Bimeh Markazi Iran-The Green Card Bureau of Iran به عنوان دفتر کارت سبز ایران مسئولیت نظارت بر حسن اجرای مفاد آئین نامه داخلی (Uniform Agreement (U.A را به عهده دارد.

   

کارت سبز را چه نهادی صادر می کند

کارت سبز توسط شرکت های بیمه ای که در هر کشور اجازه صدور بیمه نامه شخص ثالث را دارند و به عضویت دفتر کارت سبز آن کشور پذیرفته شده باشند، صادر می شود. در ایران ، شرکت سهامی بیمه ایران Iran Insurance Company به عنوان تنها شرکت بیمه ای که عضو دفتر کارت سبز ایران است، اجازه صدور کارت سبز را دارد.

در صورت وقوع تصادفی که مقصر آن یک راننده خارجی دارای کارت سبز باشد: زیان دیدگان می توانند به دفتر کارت سبز آن کشور که تصادف در آنجا واقع شده ، مراجعه کرده و با استفاده از راهنمایی های دفتر کارت سبز، زیان های وارده را جبران نمایند.


بازگشت | Web Statistics