صفحه اصلي > سایه بان > پورکیانی شفاف سازی کرد/ در مرخصی بدون حقوق هستم

پورکیانی شفاف سازی کرد/ در مرخصی بدون حقوق هستم


20 مهر 1401, 19:16.
 
گروه سایبان - 
مدیرعامل بیمه البرزکه با نزدیک شدن به زمان انتخابات هیات مدیره این شرکت و وجود رقبای علاقه مند به این کرسی در زیر فشارهای رسانه ای بسیاری قرار گرفته وضعیت استخدامی خود در این شرکت را شفاف سازی کرد. اما پشت پرده این فشارها چه کسانی و با چه نیتی ایستاده اند؟

جهت اطلاع باید عرض کنم که موضوع نامه شرکت بیمه ایران، صرفاً توصیه ای بود.

زیرا اینجانب در وضعیت مرخصی بدون حقوق از بیمه ایران هستم و به استناد تبصره 1 ماده 84، کارکنان دستگاه های اجرایی قانون مدیریت خدمات کشوری با موافقت دستگاه های خود می توانند حداکثر 3 سال مرخصی بدون حقوق استفاده کنند و این مدت تا 5 سال قابل افزایش است.


بنابراین، این موضوع جزء حقوق قانونی هر کارمند است و در صورت تمایل وی و تأیید سازمان می تواند از آن استفاده کند.

از سوی دیگر، هر فرد درحالت مرخصی بدون حقوق از یک سازمان، هیچگونه حقوق و مزایایی از سازمان دریافت نمی کند و به استناد ماده 39 آیین نامه اجرایی ماده 84 این دوره جزء سابقه خدمت وی در دستگاه تلقی نمی شود، بنابراین درحالت اشتغال قرار ندارد.


قانونگذار در مفاد قانون برنامه ششم توسعه و همچنین مفاد ماده قانون مدیریت خدمات کشوری و قانون ممنوعیت 2 شغل، ضمن استناد به تعریف شغل در قانون، با توجه به این واقعیت که مرخصی بدون حقوق مقوله پست سازمانی، دریافت حقوق مزایا و همچنین اشتغال به کار در سازمان را شامل نشده است، مرخصی بدون حقوق را تابع قانون ممنوعیت 2 شغل ندانسته و بنابراین موضوع حالت مرخصی مشمول قانون ممنوعیت بیش از یک شغل را شامل نمی شود.


درخصوص موضوع بازنشستگی هم، عرف این است که هیچ سازمانی از کارمند خود سوال نمی کند که آیا تمایل به بازنشستگی دارد و برای انجام تکالیف قانونی خود، درموعد مقرر حکم بازنشستگی کارمند را صادر می کند.




شرکت بیمه البرز درمرحله افزایش سرمایه قراردارد و سرمایه این شرکت از رقم 28.848 میلیارد ریال به رقم 35.000 ریال از محل سود انباشته و اندوخته سرمایه اتفاق می افتد، با توجه به نوع افزایش سرمایه چرا آورده نقدی ندارد و بیشتر از سود انباشته است؟

پورکیانی: موضوع افزایش سرمایه در شرکت های بیمه ای ظرفیت نگهداری شرکت ها را به عنوان مهم ترین زیرساخت گسترش فعالیت در بازار افزایش می دهد.

بنابراین  در شرایط خاص تورمی کشور به عنوان مؤلفه بسیار مهمی در راستای ارتقای منافع ذینفعان و حفظ و ارتقای مزایای رقابتی شرکت در بازار مورد توجه ویژه هیأت مدیره شرکت بیمه البرز است.

برهمین اساس شرکت بیمه البرز در راستای تقویت زیرساخت های خود، تلاش جدی برای تقویت و افزایش ظرفیت نگهداری انجام داده تا به راحتی بتواند در راستای تحصیل و نگهداشت پورتفوهای بزرگ نزد شرکت ، اقدام کند.

بنابراین شرکت بیمه البرز در چند سال اخیر در راستای گسترش زیرساخت های شرکت به این مقوله به صورت جدی توجه کرده و درحال حاضر نیز با توجه به تصمیمات هیأت مدیره ، مرحله دیگری از افزایش سرمایه در دستور کار هیأت مدیره قرار گرفته است.

اما در رابطه با بخش دوم پرسش، باید عرض کنم که این موضوع بر می گردد به اختیاری که هیات مدیره از مصوبه مجمع عمومی در سال 1398  برای افزایش سرمایه گرفته است.

زیرا همانگونه که می دانید، براساس تبصره ماده 161 قانون تجارت، هیات مدیره  گزارش توجیهی درخصوص افزایش سرمایه را در اختیار بازرس قانونی قرار می دهد و بعد از رسیدگی بازرس قانونی در اختیار مجمع قرار می گیرد و مجمع نیز در این خصوص تصمیم می گیرد.

نگاه مجمع عمومی بیمه البرز در سال 98 این بوده که برای ظرفیت سازی از داخل شرکت اقدام کرده و از ظرفیت موجود در مقوله تجدید ارزیابی دارایی های شرکت با توجه به معافیت های مالیاتی و همچنین سود تقسیم نشده استفاده کند و به دنبال استفاده از منابع خارجی از محل آورده نقدی نبوده است.

نکته دیگری که به درستی مورد توجه هیأت مدیره و مجمع عمومی قرار گرفت، صورت جریان نقدینگی شرکت بود.

آمار موجود حاکی از آن است که جریان نقدینگی بیمه البرز از میانگین متوسط صنعت بسیار بیشتر بوده است.

چنانچه صورت جریان نقدینگی بیمه البرز را در سال گذشته با دوره های گذشته مقایسه کنید متوجه می شوید که جریان نقدینگی سیالی در شرکت ایجاد شده است.

بنابراین مدیریت بهینه این منابع باعث شده تا بتوان بر منابع داخلی تکیه کرده و ضرورتی برای افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و ایجاد فشار برای سهامداران وجود نداشته است.

درحال حاضر یکی از موضوعاتی که مزیت رقابتی شرکت بیمه را در بازار پرتفوی های بزرگ صنعت بیمه به وجود می آورد، ظرفیت نگهداری شرکت است.

زیرا درآیین نامه 51 شورایعالی بیمه ارتباط با پرتفوی های بزرگ بیان شده که هرشرکت می تواند حداکثر تا معادل ظرفیت نگهداری را نزد خود نگاه داشته و ملزم است تا مابقی را به سایر شرکت های بیمه واگذار کند.

براین اساس، هرشرکتی که ظرفیت نگهداری پایین تری داشته باشد، مجبور می شود پروژه های بزرگ را به علت ریسک زیاد و ظرفیت نگهداری پایین به شرکت های بیمه دیگر منتقل کند.

با توجه به این ساختار قانونی، شرکت بیمه البرز برای اینکه بتواند در پرتفوی های بزرگ نقش آفرین شود باید ظرفیت نگهداری خود را بالا ببرد تا بتواند بخش عمده ای از پرتفوهای بزرگ را در داخل شرکت حفظ کند و این موضوع به عنوان یکی از استراتژی های شرکت و هیأت مدیره در چند سال اخیر بوده است.

تجدید ارزیابی که درسال 98 شکل گرفته از محل دارایی ثابت بوده اما درحال حاضر،نقشه راه جدیدی از سوی هیات مدیره برای افزایش سرمایه طراحی شده که زیر ساخت شرکت را به گونه ای تقویت کند تا بیمه البرز همواره جزء رتبه های یک و دو بازار بوده و بتواند در بازار صنعت بیمه نقش برجسته و تاثیرگذاری را در پرتفوی های بزرگ وهمچنین بیمه های خرد داشته باشد.



چرا با توجه به گزارش حسابرس در مورد اختلاف نظر برسر صرافی دلا میرگلد، هنوز پرونده  این موضوع باز است؟

پورکیانی: حسب شکایت بیمه البرز، این پرونده در حال حاضر در مرجع قضایی در هر دو بخش کیفری و حقوقی مطرح و در جریان است و روند قضایی این پرونده ها طولانی و زمان بر است.

البته که ما به عنوان هیأت مدیره در راستای حفظ حقوق شرکت و ذینفعان آن به صورت مستمر موضوع را مورد پیگیری قرارمی دهیم، ولی  دادگاه و فرآیند رسیدگی آن ، خارج از اختیار شرکت است.

به استناد قانون برای قطعی شدن رای نیاز است تا پروسه تعیین وقت رسیدگی، صدور رای بدوی، تجدید نظر و اعتراض طرفین دعوا به صورت کامل طی شود و تا زمانی که این پروسه قانونی تمام نشود، نمی توان در خصوص اینکه پرونده به نتیجه نرسیده، اظهار نظر کرد.

فرآیند رسیدگی خارج از اختیار شرکت است و اگر نمی خواستیم پیگیری کنیم، اصلا شکایت نمی کردیم.

تیم مدیریت فعلی شرکت بیمه البرزدر همان بدو قبول مسئولیت به این موضوع توجه کرد و تنها سه ماه بعد از انتخاب هیات مدیره، شکایت کیفری را مطرح کرد و شکایت را که قبلا تنها از جنبه حقوقی انجام شده بود، از حیث کیفری نیز مطرح کرد تا بتواند از تمامی ظرفیت های قانونی برای حراست از منافع ذینفعان بهره برداری کند.

درحال حاضر برای پرونده حقوقی، رای بدوی صادرشده و به تجدید نظر رفته، و روندکیفری در مرحله بازپرسی است.



با وجود افزایش جدی هزینه های اداری در سه ماه اول، چرا سود خالص شرکت فقط 7 درصد رشد کرده و بین هزینه جاری و سود عایدی تناسبی وجود ندارد؟

پورکیانی: صورت های مالی سه ماهه وشش ماهه به علت تقدم و تاخر رویدادهای بیمه گری ماهیت موقت داشته و با توجه به اینکه بعضی از بیمه نامه ها در دوره قبل صادر شده و قسمتی از معاملات فصلی در دفاتر مالی منعکس می شود، برای ارزیابی سنجش عملکرد به اندازه صورت های مالی سالیانه قابل استناد نیست.

بنابراین، برای انجام مقایسه منصفانه باید عملکرد سه ماهه با دوره 3 ماهه مشابه صورت گیرد تا بررسی روند فعالیت های بیمه گری را با دقت بیشتر و بیطرفانه انجام دهیم و به بیان حسابداری، باید اصل تطابق را رعایت کنیم.

با این وجود،خوشبختانه این نوید را می دهم که شرکت بیمه البرز مطابق با اطلاعات 6 ماهه خود که در کدال منتشر شده، علاوه بر تحقق بودجه مصوب، به سود آوری مناسبی هم رسیده است.

بنابراین می توان گفت که به حالت بهینه نسبت های مالی دست یافته و کارآیی مناسب هزینه و اثربخشی عملکرد مالی محقق شده است.

بر این اساس ، متوسط افزایش هزینه های اداری شرکت از متوسط صنعت و سایر نرخ های تورمی بسیار پایین تربوده و توازن مورد نظر شما را نشان می دهد.

چابک آنلاین: آیا در بررسی عملکرد هیات مدیره قبلی به مواردی مغایر با قانون برخورد داشته اید؟

پورکیانی: اینجانب به عنوان مدیرعامل و عضو هیأت مدیره شرکت می توانم در پاسخ به پرسش جنابعالی به وجود حسابرس و بازرسی قانونی در شرکت و برگزاری مجمع عمومی و تسویه حساب مدیران اشاره کنم و چنانچه تخلفی وجود داشته عملاً موضوعات را می توان در صورت های مالی و گزارش حسابرسی و بازرسی مشاهده کرد ولی خوشبختانه اینجانب به صورت صریح با این موضوع برخوردی نداشته ام.

واقعیت این است که صورت های مالی آن سال ها در مجامع مربوطه رسیدگی و تصویب شده و نیازی به کنکاش در جزئیات این صورت ها با این ذهنیت وجود نداشته است.

با این وجود، در موضوعاتی نظیر صرافی دلامیرگلد که مورد سوال واقع شده و نیاز به بررسی ویژه داشته اند، طرح دعوا شده و از طریق مراجع قضایی در حال دادرسی هستند و ما نیز حسب وظایف قانونی خود در حال پیگیری هستیم.


یکی ازمشکلات صنعت بیمه، عدم ارتباط با سازمان‌های دولتی دیگراست ،چرا عملکرد صنعت بیمه در ارتباط با سازمان‌های دیگر ضعیف است؟

پورکیانی: این مشکل هم فرهنگی و هم سیستمی است ،یعنی سیستم های یکپارچه ایجاد نشده که بتوانند ازاطلاعات و داده های همدیگر استفاده کنند و لازم است که  شرکت های بیمه و بیمه مرکزی دراین زمینه فعال باشند و این ارتباط را با سازمان هایی که به داده آنها نیاز دارند برقرارکنند .

در قانون بیمه شخص ثالث ، بحثی است به اسم تبادل اطلاعات در رابطه با حوادث رانندگی در ماده 47 و 43 که آنجا اشاره می کند برای مدیریت حوادث باید سامانه هایی وجود داشته باشد و در این سامانه ها  تبادل اطلاعات انجام شود.


اما تبادل اطلاعات نیاز به زیر ساخت دارد و آیا این زیرساخت در تمام نهادهای کشوروجود دارد که این تبادل شکل بگیرد؟

پورکیانی: شاید بیمه مرکزی برای کاهش قیمت تمام شده با توجه به اینکه زیرساخت آن را دارد، این امکان را داشته باشد که این اطلاعات را بگیرد ولی طرف مقابل هم باید زیرساختی داشته باشد و درکنار آن آمادگی انتقال این داده را نیز داشته باشد.

بنابراین نیاز است تا تغییراتی در این ساختار صورت بگیرد که بخشی فرهنگی و بخشی سیستمی است.

بعضا در سازمانهایی که داده و سامانه های لازم ایجاد شده، اطلاعات خود را به نام محرمانه بودن منتشر نمی کنند یا بابت انتقال اطلاعات مبلغی دریافت می کنند که این رفتار با دولت الکترونیک همخوانی ندارد و درصورت رفع این مشکلات، جایگاه صنعت بیمه تقویت شده ودرتصمیماتی که بیمه نیز از بازیگران اصلی به شمار می رود، به مرور زمان این ارتباط و اثربخشی ایجاد و تقویت خواهد شد.


درخصوص دخالت سهامداران در پرتفوی شرکت‌های بیمه‌ای،گفته می شود که بخش مهمی  از پرتفوی شرکت‌هااز سوی سهامدار عمده تامین می‌شود که این پرتفوی‌ها با نرخ‌های پایین به شرکت‌های بیمه‌ای داده می‌شود، راهکار خروج از این وضعیت چیست؟

پورکیانی: درخصوص سایر شرکت ها نمی توانم اظهارنظر کنم ولی اگرشرکتی حرفه ای رفتار کرده و بخواهد یک پوشش آتش سوزی یا مهندسی حتی برای سهامدار عمده خود هم صادر کند قاعدتا باید فرآیند حرفه ای را طی کند،زیرا این یک قاعده کلی است.

وقتی سهامدار نرخ غیر فنی بخواهد و شرکت بیمه بپذیرد باعث ورشکستگی یا ضرر و زیان آن شرکت می شود و درکل دو طرف باید در یک چارچوب منطقی به همدیگر نگاه کنند ودر چارچوب بنگاه داری با هم صحبت کنند و اگر نرخ شرکت بیمه نرخی فنی است و برروی آن نرخ پافشاری می کند سهامدار فشار نیاورد چون در صورت انجام این کار، زیان آن در آینده از یک کانال دیگر به خود سهامدار برمی گردد.

خوشبختانه در بیمه البرز تا کنون چنین اتفاقی نیفتاده و سهامدارعمده کاملا منطقی بوده و چنین انتظاراتی ندارد و چون سهامدار عمده خود یک بنگاه اقتصادی است، با دید حرفه ای و در چارچوب بنگاه داری به شرکت نگاه می کند.


به نظر شما چه راهکاری برای درک بهتر محصولات صنعت بیمه در جامعه وجود دارد؟

پورکیانی: تبلیغات به خودی خود برای بنگاه های اقتصادی ارزش خاصی ندارد و نیاز است تا اثربخشی هزینه هایی تبلیغاتی بر عملکرد شرکت مورد ارزیابی قرار گرفته و در این خصوص تصمیم گیری شود.

قاعدتا اثر تبلیغات باید از هر دو جنبه فروش و سود  شرکت ها مورد بررسی قرار گیرد و حد بهینه آن با برقراری توازن بین هزینه های تبلیغاتی و میزان بهبود در این دو متغیر مشخص شود.

تبلیغات در شرایط فعلی صنعت ، دو وجه دارد یک وجه برندینگ برای گسترش نفوذ در بازار است وشرکت های جدیدی که تاسیس می شوند نیاز دارند تا اول نام تجاری و لگوی خود را برند کنند.

وجه دوم تبلیغات ، این است که صنعت بیمه نباید درخصوص محصول تبلیغ کند و تبلیغات خود را بیشتر باید دروجه خدمت متمرکز کند زیرا، محصول صنعت بیمه خسارت است نه فروش.

بنابراین فارغ از فضای تبلیغی و هیجاناتی که شرکت به بازار وارد می سازد باید بررسی کند که آیا این امکان را دارد تا خدمات مناسب به مردم ارائه دهد یا خیر و در صورت مثبت بودن از تبلیغات برای ارتقای سطح فعالیت خود در بازار بهره برداری کند.

با توجه به ساختار صنعت بیمه، به نظر می رسد تبلیغات شرکت های جدید از اثربخشی لازم برخوردار نباشد؛ چون برخی از شرکت های جدید، از ارزش پایین برند برخوردار بوده و کسی آنها را نمی شناسد ولی شرکت هایی که قدیمی تر وشناخته شده تر هستند، با توجه به ارزش برند خود می توانند برخورد حرفه ای تری با هزینه های تبلیغاتی داشته و توازن مطلوب در هزینه های تبلیغاتی خود را ایجاد کنند.

بنابراین هرشرکتی متناسب با وضعیت جاری و ارزش برندی که دارد باید تبلیغات خود را انجام دهد ولی درمجموع  تبلیغات وهزینه هایی که دراین مسیر می شود باید در راستای رسیدن به شاخص ها و برنامه های مورد نظر هرشرکت باشد.

شرکت بیمه البرز علاوه بر تبلیغ محصول که در کل صنعت رایج است، توجه ویژه ای به تنوع ارائه خدمات به مشتریان داشته و این تمایز را در تبلیغات خود به مشتری گوشزد می کند.

زیرا موفقیت همزمان در این دو وجه است که می تواند ضریب وفاداری رابطه مشتری با شرکت بیمه البرز و ماندگاری وی با بیمه البرز را نسبت به سایر شرکت ها افزایش دهد.

بنابراین اگر رابطه موجود بین هزینه تبلیغات شرکت های بیمه و رشد پرتفو را به صورت دوطرفه بررسی کنید، خواهید دید که بیمه البرز به تناسب تبلیغاتی که انجام داده پرتفوی خود را افزایش داده و بخش عمده ای ازاین پرتفوی مربوط به پایداری مشتریان قبلی شرکت است که خدمت از شرکت گرفته و رضایت آنان ازتنوع محصولات و کیفیت خدمات دریافتی، عامل اصلی توصیه بیمه البرز به سایرین بوده است. منبع چابک آنلاین

 



بازگشت | Web Statistics