صفحه اصلي > سایه بان > بازگشایی مجدد پرونده اصلاح نقاط حادثه خیز جاده ای/ تذکر سردار را باورکنیم یا ادعای تهیه کننده دوربرگردان

بازگشایی مجدد پرونده اصلاح نقاط حادثه خیز جاده ای/ تذکر سردار را باورکنیم یا ادعای تهیه کننده دوربرگردان


25 مرداد 1401, 16:05.

گروه سایبان - با وجود تخصیص میلیارد ها تومان از منابع حاصل از عوارض بیمه نامه شخص ثالث و ساخت برنامه ای موسوم به دور برگردان از محل بودجه تبلیغاتی بیمه مرکزی و صندوق تامین خسارت های بدنی حالا رئیس پلیس راهور انتظامی کشوردر نشستی اعلام کرده که حتی یک نقطه حادثه خیز از سال 1393 تاکنون اصلاح نشده است.

 

سردار سید کمال هادیان‌فر رئیس پلیس راهور انتظامی کشور تصریح کرد: تا کی باید تعارف کرده و حرف نزنیم، سال ۸۳، پنج هزار و ۲۰۰ نقطه حادثه خیز داشته  و زمانی هم که من آمدم همان تعداد نقاط وجود داشت، آن موقع هم می گفتند به خاطر تولید ملی اسم خودرو را نیاورید و هرروز در این نقاط تصادف می دهیم؛ تصادف هر روز است تا برایش فکر عاجلی شود و همه دولتها مسوول بوده و رسیدگی نکردند‌.

وی افزود: در جلسه با رییس جمهور من به ایشان گفتم همین که دولت بخواهد در این زمینه وارد شود  ۵۰ درصد قضیه حل است فقط باید از دستگاه‌ها تکلیف بخواهید  اصلا چرا وزارت بهداشت کاری برای تصادفات  نمی کند؟ چرا وزارت بهداشت در خصوص امدادرسانی کاری نمی کند؟ چرا مصدومان تلف می شوند؟


رییس پلیس راهور فراجا گفت: شما خبرنگاران‌ صدای مردم بوده و باید موضوعات را به ما منتقل کنید؛ برخی می گویند ۱۶۴ برنامه ایمنی و کیفیت دارند اما ما در عمل هیچ چیزی نمی بینیم.


این موارد در حالی است که عوارض تحمیلی به بیمه نامه اجباری شخص ثالث نه تنها از شرکت های بیمه بلکه از مردم نیز دریافت می شود تا در راستای اهداف برنامه ریزی شده هزینه شود.


براساس بند (الف) تبصره ۱۰ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور «شرکت‌های بیمه‌ای مکلفند مبلغ پنج هزار میلیارد ریال از اصل حق بیمه شخص ثالث دریافتی را طی جدولی که براساس فروش بیمه (پرتفوی) ‌هر یک از شرکت‌ها تعیین و به‌‌ تصویب شورای‌عالی بیمه می‌رسد به‌صورت ماهانه به حساب درآمد عمومی ردیف ۱۶۰۱۱۱ جدول شماره (۵) این قانون نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کنند. وجوه واریزی شرکت‌های بیمه موضوع این بند به عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی محسوب می‌شود. منابع حاصله در اختیار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، سازمان اورژانس کشور، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران قرار می‌گیرد تا در ردیف‌های مربوط به این دستگاه‌ها در امور منجر به کاهش تصادفات و مرگ و میر و ساخت برنامه‌های فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی در جهت کاهش حوادث رانندگی مطابق برنامه عملیاتی آیین‌نامه مدیریت حمل و نقل و سوانح رانندگی هزینه شود.»


پرداخت عوارض از سوی شرکت های بیمه در حالی صورت می گیرد که نهاد ناظر بیمه نیز در برنامه ای به نام دور برگردان از محل بودجه تبلیغاتی خود در زمان ریاست کلی غلامرضا سلیمانی نیز اقدام کرده بود.

سلیم ثنایی تهیه کننده برنامه دوربرگردون پیش از این با حضور در کارگروه روابط عمومی سندیکا گزارشی از ساخت مجموعه 53 قسمتی دوربرگردون که از شبکه سوم سیما پخش شد، ارایه کرده بود.

وی در این نشست ادعا کرده بود بیش از 40 نقطه حادثه خیز جاده ای در 10 استان کشور پس از پخش مجموعه برنامه دوربرگردون از تلویزیون اصلاح شده و گفته بود اصلاح این نقاط حادثه خیز توانسته تاحدود بسیار زیادی از حوادث جاده ای و تلفات ناشی از آن در این نقاط را کاهش دهد.


ثنایی برای حمایت ها و پشتیبانی های صورت گرفته صنعت بیمه  از برنامه دوربرگردان که در مسیر گسترش فرهنگ بیمه بوده است، قدردانی ویژه کرد.

برنامه دوربرگردون در 53 قسمت یک ساعته در طی سال 99 از شبکه سه سیما پخش شد.


البته دوربرگردان و بودجه 12 میلیاردی آن مقدمه ای بر ساخت سریال حدود 25 میلیارد تومانی پلاک 13 با تهیه کنندگی وی شد.


اما حالا پس از اظهارات اخیر سردار هادیانفر این پرسش مطرح است آیا ادعای تهیه کننده برنامه دور برگردان راستی آزمایی شده است؟ و اساسا تهیه کننده این برنامه سفارشی با چه مستنداتی چنین موضوعی را مطرح کرده؟

اما نکته تامل نحوه پذیرش این ادعا توسط مدیران وقت بیمه مرکزی است.


به نظر می رسد که در شرایطی که امروزه در تدارک طراحی همکاری های جدید در حوزه کروکی برخط با پلیس راهور است اسناد موجود آن ادعا را در اختیار رئیس پلیس راهور قراردهند . در صورت عدم وجود اسناد کارشناسی شده رفع نقاط حادثه خیز مورد ادعای تهیه کننده آن برنامه به نظر می رسد بخش بازرسی نهاد ناظر باید به این پرونده ورود کرده و نسبت به راستی آزمایی هزینه کردهای آن برنامه تشکیل پرونده دهد.


از سوی دیگر در قانون بودجه پرداخت 500 میلیارداز محل ماده 1 تبصره 10 به عنوان هزینه های مالیاتی قابل قبول شرکت های بیمه شناسایی می شود و نهادهای مندرج در این بند باید گزارشات خود را هر سه ماه یکبار به مجلس، سازمان برنامه و بیمه مرکزی ارائه دهند.


شرکت های بیمه در حالی این مبالغ را پرداخت می کنندکه بیمه مرکزی همواره از عدم دریافت گزارشات هزینه کرد این مبالغ در سالهای اخیر گلایه مند بوده است. تعدد دستگاه های پرداخت کننده، ذی نفع و نظارت کننده فرآیند بررسی و کنترل و نظارت بر این منابع را زمان بر می کند. بنابراین با وجود اظهارات رئیس پلیس راهور آیا بهتر نیست که دولت با حذف این بند که مسلما سود شرکت های بیمه را تحت تاثیر قرار می دهد و دریافت  مالیات از سود شرکت ها و تخصیص آن به نهادها و دستگاه های این بند فرآیند بررسی و کنترل منابع و هزینه کرد دستگاه ها را زیر نظر بگیرد؟


بازگشت | Web Statistics