صفحه اصلي > سایه بان > آنچه بیمه گذاران باید از مهلت پرداخت خسارتهای بیمه ای بدانند

آنچه بیمه گذاران باید از مهلت پرداخت خسارتهای بیمه ای بدانند


10 اردیبهشت 1401, 08:28.

گروه سایبان - خرید بیمه نامه در برخی رشته ها اجباری است، اما آیا بیمه گذاران به حقوق خود در خصوص زمان پرداخت خسارتها اشراف دارند؟

 

بیمه مرکزی اخیرا در نامه ای به شرکت های بیمه تاکید کرده است که خسارت بیمه گذاران در موعد مقرر پرداخت شود.

نهاد ناظر تاکید کرده است که اخیرا مشاهده می شود که برخی شرکت های بیمه با تاخیر نسبت به پرداخت خسارت خصوصا در روزهای پایانی سال اقدام می کنند و این موضوع سبب شکایت بیمه گذاران شده است.


اما در حالی که برخی از بیمه گذاران با شکایت به نهاد ناظر خواستار بررسی به موقع پرونده های خسارت هستند برخی از بیمه گذاران نیز به حقوق خود در زمینه مهلت پرداخت خسارت ها اشراف ندارند.


رازپول به منظور آگاهی بیمه گذاران جدول مهلت پرداخت خسارت ها را منتشر می کند تا بیمه گذاران بتوانند مطالبه گری کنند.

 


توجه به حقوق بیمه گذاران یکی از راه های اصلی فرهنگ سازی و گسترش آن است که در کنار راهکارهایی مانند ساخت سریال های تلویزیونی می تواند موثر باشد.


اخیرا برخی بیمه گذاران بزرگ صنعت بیمه با طرح شکایت در دادگاه پیگیر پرونده های خسارتی خود هستند. 

مطالعات نشان می دهد که مشتریان ناراضی می توانند بر انتخاب سایر مشتریان تاثیر گذارند. این در حالی است که صنعت بیمه در سال گذشته بالغ بر 30 میلیارد تومان را تنها در راه فرهنگ سازی در زمینه بیمه و ساخت سریال پلاک 13 اختصاص داده است. نامه اخیر بیمه مرکزی که در سال 1400 نگارش شده در کنار هزینه های میلیاردی ساخت سریال تنها نشان از یک موضوع دارد و آن «عدم یکپارچگی استراتژیک» در صنعت بیمه است.


از سوی دیگر این موضوع نشان می دهد که نظام ارتباطاتی نهاد ناظر در درک نیازهای صنعت و راهکارهای پیشنهادی از دو بینی احتمالی رنج می برد، چراکه بررسی صورت های مالی شرکت های بیمه و نگاهی به سرفصل هزینه های پرداختی نشان می دهد که برخی بیمه گذاران با طرح شکایت از شرکت های بیمه و دریافت رای موافق دادگاه منابعی را از حساب شرکت ها مسدود می کنند. از همین رهیافت است که پخش مجموعه های تلویزیونی برای صنعت بیمه تنها به تحمیل عوارض بیشتر منتج می شود و دستاورد ملموسی را به جز این مسئله شاهد نبوده ایم.


به هر حال هرچند که مشتریان ناراضی به لحاظ تعداد در مقایسه با تعداد مشتریان در صنعت در اقلیت به سر می برند ولی بعضا موج صدای آنها بسیار تاثیرگذار بوده است و لازم به بردن نام آنها نیست.

اطلاع رسانی به بیمه گذاران در زمینه  پرداخت خسارت ها یکی از راهکارهایی است که در کنار سیستم های دیگری مانند نظام رسیدگی به شکایت ها می تواند سبب توسعه و گسترش فرهنگ بیمه باشد.
 



بازگشت | Web Statistics