صفحه اصلي > سایه بان > نقدی بر هزینه های ارتباطی بیمه مرکزی/ آمدند فرهنگ را گسترش دهند، هزینه ها گران شد

نقدی بر هزینه های ارتباطی بیمه مرکزی/ آمدند فرهنگ را گسترش دهند، هزینه ها گران شد


30 آذر 1400, 11:22.

گروه سایبان - دیر یا زود تغییرات کلان مدیریتی در صنعت بیمه آغاز می شود، اما به جرات می توان گفت آنچه در چند ماه اخیر در صنعت بیمه رخ داد جز نادرترین رویدادها در سال های اخیر است که شاید بتوان گفت آیندگان با نگاهی خاص به وقایع آن خواهند نگریست.

 

ظاهرا در چند ماه گذشته تصمیم سازان صنعت نتوانسته اند آنگونه که باید از منافع صنعت دفاع کنند تا جایی که به عوض جذب نگرش های توسعه ای در بودجه سنواتی در یک اتفاق نادر، صنعت بدهکار تعهدی سنواتی به صداوسیما نیز شد که قطعا منجر به افزایش نرخ بیمه های شخص ثالث نیز خواهد شد.

هر چند رئیس کل بیمه مرکزی نامه ای تحت عنوان بازنگری در عوارض جدید به وزیر اقتصاد ارسال کرده اما جواب مقتدرانه معاون اول رئیس جمهور نشان داد که سکان دار صنعت بیمه از ابتکار عمل لازم و کافی در بدنه دولت برخوردار نیست.


اما واقعیت این است که ایجاد هزینه های تعهدی و الزام آور چگونه منجر به افزایش سطح نفوذ بیمه با راهبرد فرهنگ سازی می شود؟

مگر وزارت نیرو توانست از طریق رفتاری مشابه میزان مصرف آب و برق را بهینه کند؟

واقعیت این است که تصمیم سازان بیمه مرکزی هنوز از پختگی لازم برای طراحی مدل های پیشرفته به منظور توسعه فرهنگ بیمه برخوردار نیستند هرچند که انگیزه وجود چنین اقدام متعالی خود به عنوان یک فرصت قلمداد می شود.


اما پیوند اخیر صنعت بیمه با صداوسیما در بودجه 1401 حالا یک نتیجه ملموس دارد؛ دریافت عوارض از بیمه های شخص ثالث برای فرهنگ سازی.

این ره آورد را می توان محصول همکاری صنعت بیمه با صدا و سیما در سال های اخیر قلمداد کرد که از جمله این همکاری ها ساخت مجموعه دور برگردان، سریال پلاک 13 و در خواست های متعدد بیمه مرکزی برای فرهنگ سازی از این نهاد بوده است.

بنابراین می توان عنوان کرد که غلامرضا سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی مدیری است که رفتارهای ارتباطی اش در حوزه فرهنگ سازی حالا منجر به افزایش قیمت بیمه شخص ثالث برای مردم شده است در حالی که انتظار می رفت وی هزینه های تحمیلی این بیمه نامه  را کاهش دهد.

این موارد در حالی است که صندوق تامین خسارت های بدنی هر ساله با بخشودگی جرایم دیرکرد بیمه های شخص ثالث تلاش دارد تا دیدگاه عمومی را نسبت به خرید این بیمه نامه و عواقب متعالی آن متمرکز کند.

از سوی دیگر تلاش این صندوق با بخشش جرایم همواره در جهت کاهش هزینه های متقاضیان بوده است. اما در مقابل تلاش بیمه مرکزی ظاهرا به افزایش هزینه های سرانه منجر خواهد شد که این باید دید این تقابل چرا و با چه نگرشی صورت می گیرد.


این در حالی است که غلامرضا سلیمانی در مقام رئیس کل بیمه مرکزی، عضو مجمع صندوق تامین خسارت های بدنی نیز هست و به نظر می رسد که او در حوزه تصمیم سازی در این دو حوزه نتوانسته است به همراستایی راهبردی در این دو  نهادهای تصمیم ساز دست یابد، چراکه رفتارهای بیمه مرکزی و هزینه های ارتباطی اش حالا منجر به افزایش قیمت خواهد شد در حالی که تلاش می کند بیمه را برای افرادی که توانایی خرید ندارند دست یافتنی تر کند.


اما آیا همین هزینه های فرهنگ سازی می تواند منجر به توسعه ضریب نفوذ شود؟

ظاهرا جلسه روز گذشته مدیران روابط عمومی به نقد و بررسی سریال پلاک 13 پرداخته است، جلسه ای که در آن از روند فعلی این مجموعه ابراز ناخرسندی شده است.

دست اندرکاران اذعان داشته اند که ره آوردهزینه متحمل شده ساخت سریال با آنچه ملموس است همخوانی ندارد و مدیران روابط عمومی بعضا خواستار بازنگری در روند فعلی تولید شده اند.


به نظر می رسد زمزمه های ادامه و یا توقف پخش این سریال در بین مدیران روابط عمومی در پی بازخوردهای دریافت شده در حال بررسی است.

این در حالی است که میزان اثر بخشی پخش برنامه دور برگردان برافزایش تقاضای موزون شده به تولید خودرو هیچگاه منتشر نشده است.

راهکار موقت فعلی ظاهرا جلسه با عوامل تولید پلاک 13 در روز یکشنبه آتی عنوان شده است، اما آیا این دیدار ها از اثربخشی لازم برای بازنگری در روند فعلی برخوردار است؟

نقش بیمه مرکزی و سندیکای بیمه گران به نمایندگی از شرکتها  در راهبری این سریال چه خواهد بود؟

سریالی که اثرات آن تا ابد برای رئیس کل بیمه مرکزی و دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران به یادگار خواهد ماند. باید پذیرفت که قضاوت آیندگان همیشه تحت کنترل پیشینیان نیست.


بازگشت | Web Statistics