صفحه اصلي > سایه بان > جنگ قیمتی شرکت های بیمه چگونه به استارتاپ‌ها رسید؟

جنگ قیمتی شرکت های بیمه چگونه به استارتاپ‌ها رسید؟


22 تیر 1400, 14:32.

 آیدین نامغ - چالش امروز با استارتاپ‌ها نتیجه عملکرد شرکت های بیمه در بازار رقابتی فعلی است.


محمد حیدری، مدیرعامل بیمه کارآفرین با اشاره به اینکه عدم آمادگی برخی زیرساخت ها در زمینه فروش الکترونیکی مانند نبود وب سرویس در شرکت های بیمه که مانع از فروش های آنلاین بود، گفت: بیمه کارآفرین با راه‌اندازی این وب سرویس ها با مشارکت شرکت فناوران توانست شعبه مجازی خود را که امکان صدور آنلاین بیمه نامه برای همه نمایندگان در آن فراهم است را رونمایی کند.

بنابراین باشگاه مشتریان بیمه کارآفرین یک شعبه مجازی است.



وی با اشاره به اینکه در این وب سرویس پرتفو با کد نمایندگان در شعبه مجازی به ثبت خواهد رسید، ادامه داد: دلیل عدم مشارکت بیمه کارآفرین با استارتاپ‌ها موجود نیز راه اندازی شعبه مجازی توسط خود شرکت و عدم نیاز به راهکارهای فناوری آنها بود بود.


مدیرعامل بیمه کارآفرین معتقد است که استارتاپ‌ها کانال عرضه خدمات بیمه ای با استفاده از ابزارهای جدید هستند و این ابزارها امروزه باید در اختیار همه شبکه فروش قرار گیرد.

حیدری با اشاره به اینکه به دلیل نبود وب سرویس ها برخی، برنامه هایی را تحت عنوان استارتاپ‌ معرفی کردند تا از طریق پیوند با شرکت های بیمه عملیات بیمه ای انجام دهند، اضافه کرد: به عبارت دیگر استارتاپ‌ها خلاء نرم افزارهای بیمه ای را پرکردند و به همین دلیل عملیات آنها به شکلی خاص به نظر آمد.


مدیرعامل بیمه کارآفرین اضافه می کند که کارگزار برخط و غیر برخط در دنیای امروز که ضریب نفوذ ابزارهای الکترونیکی و اینترنت بالاست مفهوم ندارد و همه باید به صورت برخط صدور بیمه نامه داشته باشند.

حیدری اضافه کرد: سیستم های نرم افزاری بیمه گری شرکت های بیمه باید مبتنی بر وب سرویس ها طراحی شود.


وی با اشاره به اینکه استارتاپ‌ها فروشندگان بیمه ای نیستند و تنها خلاء های ایجاد شده در صنعت را پر کردند، گفت: چالش امروز با استارتاپ‌ها نتیجه عملکرد شرکت های بیمه در بازار رقابتی فعلی است.

حیدری با بیان اینکه اصل رقابت پسندیده است اما صنعت بیمه گرفتار یک رقابت قیمتی و نرخ شکنی است اضافه کرد: استارتاپ‌ها  این الگوی رقابت بر سر قیمت را از شرکت های بیمه گرفتند در حالی که می توانند زمینه های خدمت، تعاریف و مقایسه را برای بیمه نامه ها تغییر دهند.


مدیرعامل بیمه کارآفرین اضافه کرد که اگر قیمت تمام شده محصولات صنعت بیمه می تواند پایین تر از سوی استارتاپ‌ها ارائه شود، پس باید این امکانات برای همه فروشندگان و همه خریداران بیمه فراهم آید، افزود : رفتار شرکت های بیمه برای فروشندگان برخط الگو شده ،اما سوال این است که در کدام صنعت دیگری نرخ ها به این شکل  از سوی استارتاپ‌ها مقایسه و تبلیغ می شود؟


وی گفت: دفاتر فروش، تابلو و ... جزء هزینه های ثابت نمایندگان است اما وب سرویس ها نه تنها می تواند قیمت کل را در صنعت تعدیل کند بلکه نمایندگان می توانند در هر فضا و مکانی به بازاریابی و صدور بیمه نامه بپردازند.


وی «نمایندگی» و «کارگزاری» را یک تخصص دانست و این ابهام را مطرح کرد که سوال این است که اگر فردی پروانه کارگزاری برخط دارد اگر مراجعه مستقیم داشت نباید بیمه نامه صادر کند؟

حیدری در پایان گفت: به همین دلیل است که معتقدم استارتاپ‌ها با مدلی نامتناسب وارد بازار شدند و حالا برخی از آنها درصدی از بیمه نامه  را به عنوان کارمزد طلب می کنند در حالی که در مدل کسب و کاری صنعت همجوار یعنی بانک ها واسطه ها از هر تراکنش کارمزد دریافت می کنند. به نظر می رسد که صنعت بیمه باید مطالعات تطبیقی بیشتری را در این زمینه انجام دهد.


بازگشت | Web Statistics