امروز: شنبه، 1 اردیبهشت 1403
03/1 1400

 گروه سایبان - با افزایش درخواست متقاضیان جدید بیمه ای حالا فرآیند صدور پروانه فعالیت برای این متقاضیان ظاهرا تغییراتی کرده است.

ماده 8 آیین نامه 100 شورای عالی بیمه اذعان دارد که براي دريافت موافقت اصولي، اشخاص حقيقي و حقوقي داخلي كه واجد شرايط مقرر در اين آيين نامه هستند بايد تقاضاي تاسيس موسسه بيمه را همراه پيش‌نويس اساسنامه، برنامه جامع عملياتي و ساير مدارك و اطلاعاتي كه براي احراز شرايط پيش‌بيني شده در قانون تاسيس و اين آيين‌نامه مورد نياز است به بيمه مركزي تسليم نمايند.


تبصره 1 همین ماده می گوید :برنامه جامع عملیاتی باید شامل اهداف موسسه، بازارهای هدف، تمهیدات بیمه اتکایی و نحوه حصول به اهداف مورد نظر حداقل برای سه سال اولیه فعالیت موسسه بیمه باشد.

این در حالی است که به تازگی از سوی این نهاد اعلام شده است متقاضیان ضمن تکمیل مدارک و باید نسبت به معرفی تیم تخصصی (حداقل متشکل از دو شخص حقیقی فاقد سمت در شرکت های بیمه) مطلع و آگاه در تهیه برنامه جامع عملیاتی و برخوردار از سوابق ارشد مدیریتی و تجربی در صنعت بیمه از سوی متقاضیان اقدام کنند.


تغییر رویه در این خصوص به ایجاد ابهامات و شائبه ها  دامن زده و روند کار را برای شرکت های درگیر پروسه تاسیس پیچیده کرده است.

در شرکت هایی که پیش از این برنامه جامع عملیاتی خود را ارائه و از آن دفاع کرده اند از افرادی استفاده شده که در صنعت بیمه دارای پیوندهای محکمی بوده اند. به عنوان مثال آیا محمود امراللهی که در حمایت از برنامه جامع عملیاتی بیمه فردا شرکت دارد مشاور بیمه مرکزی نیست؟


 و یا مسعود حجاریان که بیمه پردیس را راهبری می کند عضو کمیته صیانت، سخنگوی بازارغیر متشکل و ... نیست؟

و حتی مجید تقی لو که پروژه بیمه سامان را برای بیمه اتکایی راهبری می کرد دارای مسئولیت در صنعت نبود؟


تکلیف شرکت هایی مانند پردیس که مراحل اولیه را طی کرده اند و حالا به مراحل بعدی پذیره نویسی رسیده اند چیست؟
چرا افراد نباید در صنعت بیمه دارای سمت باشند و اساسا فردی که دارای پیوند در صنعت نیست از رویدادهای روز صنعت مطلع است؟

افرادی که به عنوان مشاور و متخصص در کنار برنامه های جامع عملیاتی شرکت ها قراردارند مسلما دارای قابلیت هایی هستند که باید از این قابلیت ها در صنعت استفاده شود و آیا فاصله حدودا یک سال آنها(زمان تقریبی طی مراحل) دارای توجیه های کارایی، اثربخشی و بهره وری عملیاتی برای صنعت هست؟

شایعات و شائبه در خصوص بند 2 فرآیند صدور پروانه فعالیت برای این متقاضیان وجود دارد و اماو اگرهای تبعیض آمیزی از سوی نهادناظر در این زمینه مطرح است  اما رازپول بناندارد که به این حیطه ورود کند.

اما اگر قرار است که شاهد مصوباتی از این دست باشیم باید فکری به حال افراد غیر موظف صنعت بیمه کرد که علی رغم وجود سمت های مدیریتی در برخی شرکت ها و ساختار های موازی در صنعت بیمه دارای سمت غیرموظف در برخی شرکت ها هستند. بنابراین اگر قرار است ساختار صحیح و متناسب شود به نظر می رسد تجدید نظر در این موارد و شرکت های تازه تاسیسی که مراحل میانی اخذ مجوز را می گذارانند نیز ضروری باشد.

این موارد در حالی است که پرسش های مهمتری در این زمینه وجود دارد . به طور مثال به تازگی سرمایه شرکت های بیمه از سوی هیات وزیران مورد بازنگری قرار گرفت. بر این اساس تکلیف شرکت های در شرف تاسیس چیست و قرار است که این شرکت ها  با چه سرمایه ای متولد شوند آیا باید مهلتی را که به شرکت های قدیمی برای انطباق سرمایه در نظر گرفته شده به این شرکت ها داد و یا اجازه داد که دوباره شرکت های کوچکی تاسیس شوند و پس از دوسال میوه نارس سرمایه را بپرورانند؟

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود