امروز: شنبه، 1 اردیبهشت 1403
02/21 1400

 گروه سایبان - هرچند که صنعت بیمه را قوانین و آئین نامه های شورای عالی بیمه ساختار بندی می کند اما آیا نفوذ مدیران عامل بانک ها و بر تصمیمات مدیریتی شرکت های بیمه ای و نیم نگاه این مدیران به دستان رئیس کل بانک مرکزی می تواند دلیلی بر قدرت اثرگذاری همتی در تصمیمات شرکت های بیمه ای باشد؟


صنعت بیمه در سال های گذشته همواره به واسطه تعاملات اقتصادی خود در لیست دریافت کنندگان ارزی از بانک مرکزی بوده است. از سوی دیگر اعلام نرخ های رسمی ارزی در بانک مرکزی نیز صورت های مالی این شرکت های اقتصادی را تحت تاثیر قرارداده است.


اما آنچه پیوند نظام بانک و بیمه را درسال های اخیر ناگسسته کرده سهام داری برخی بانک ها در شرکت های بیمه گروه های مالی است و از آنجا که تعیین اعضای هیات مدیره و مدیران عامل بانک ها طبق ضوابط و صلاحیت های اعلام شده از سوی بانک مرکزی صورت می گیرد می توان عنوان کرد که نظام بیمه ای از صنعت بانکی کشور متاثر است.

در بیمه پارسیان کوروش پرویزیان مدیرعامل بانک پارسیان ریاست هیات مدیره را برعهده دارد.


در بیمه پاسارگاد مجید قاسمی مدیرعامل و نائب رئیس هیات مدیره بانک ریاست هیات مدیره را بر عهده دارد.

احمد مجتهد رئیس هیات مدیره بانک سامان و نائب رئیس هیات مدیره بیمه سامان است.

حمید تهرانفر مدیرعامل پیشین بانک کارآفرین عضو هیات مدیره بیمه کارآفرین است و مهدی سیف علیشاهی عضو هیات مدیره بانک کارآفرین عضو هیات مدیره بیمه کارآفرین است.

در بیمه خاورمیانه پرویز عقیلی کرمانی مدیرعامل بانک خاورمیانه عضویت هیات مدیره در بیمه را بر عهده دارد.

از سوی دیگر شرکت های بیمه تجارت نو، سرمد، تعاون، آرمان ، ما ، خاورمیانه، حکمت، دی، رازی، نوین و ... به واسطه رابطه سهام داری با بانک های هم خانواده گروه از این تاثیر بی بهره نیستند.

بنابراین به نظر می رسد که بانک مرکزی می تواند دارای اثر پروانه ای در صنعت بیمه باشد و البته رئیس کل بانک مرکزی نیز که روزگاری در صنعت بیمه ریاست بیمه مرکزی را بر عهده داشت شناخت تجربی از فضا به دست آورده است. بنابراین این فرضیه که نظام بانکی و در راس آن همتی می تواند اثر پروانه ای در صنعت بیمه داشته باشد مردود نیست هرچند که صنعت بیمه را آئین نامه ها و قوانین شورای عالی بیمه ساختار بندی می کند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود