امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
02/7 1400

گروه سایبان - هر ایرانی بر اساس شاخصی که به عنوان حق بیمه سرانه تعریف می شود در سال گذشته 972 هزار تومان حق بیمه پرداخت کرده است و بنابر آخرین آمارها از 34 میلیون پرونده خسارت صنعت بیمه بالغ 31 میلیون فقره آن مربوط به رشته درمان بوده است، با چنین رویکردی پرسش مهم و اساسی این است که سهم شرکت های معروف ارزیابی خسارت از این حجم پرونده چه میزان بوده است؟



گذشته از آمار و ارقام اعلامی از سوی بیمه مرکزی در خصوص عملکرد صنعت بیمه در لابه لای اعداد واقعیت های قابل توجهی نهفته است که می تواند گلوگاه های استراتژیک صنعت را به نمایش گذارد.


آمارهای اعلامی تعداد پرونده های بررسی شده ی خسارت در رشته درمان در سال گذشته را در حالی 31 میلیون اعلام کرده که شرکت های بیمه به دلیل کمبود نیروی انسانی و بدنه ی کارشناسی ارزیابی این پرونده ها را برون سپاری کرده اند و بخش قابل توجهی از شرکت های بیمه با تعداد محدودی از ارزیابان معروف خسارت درمان کار می کنند و به نظر می رسد که چرخه مالی در این بخش بسیار  قابل توجه است.


از سوی دیگر ایرانیان بیش از 68 میلیون بیمه نامه ی خریداری کرده اند که بیش از 24 میلیون فقره مربوط به بیمه نامه اتومبیل است وسهم بیمه نامه های به فروش رسیده در سایر رشته ها به نسبت ناچیز به شمار می رود . این در حالی است که بخش عمده ای از این بازار هم اجباری است.
این موارد در حالی است که صنعت آمار شخص ثالث و حوادث راننده را جداگانه اعلام می کند که به لحاظ تعدادی هر دو این رشته ها در یک بیمه نامه که به نام ثالث همه ما می شناسیم تجمیع می شود.
هرچند به لحاظ رشته صدور این دو بخش متفاوت است اما به نظر میرسد با کاهش تعداد۲۳ میلیون فقره بیمه نامه رشته حوادث راننده که در بیمه نامه ثالث تجمیع میشود از امار تعداد بیمه نامه های صادره به آمارهای متناسب تری دست پیدا کنیم.

بنابراین صنعت بیمه در بخش تعداد خسارت، از سوی ارزیابان و در بخش تعداد فروش بیمه نامه، از سوی شبکه نمایندگان محصور است.


برخی رشته های دیگر مانند مهندسی نیز دارای آمار و ارقام قابل توجهی در بخش تولید حق بیمه و خسارت ها است . آمارهای اعلامی تاکید می کند که روند رشد نسبت خسارت در این رشته بیشتر از حق بیمه تولیدی است.


اما سهم 4 درصدی بیمه های آتش سوزی از کل حق بیمه صادره در کشور با توجه به تهدیدهای طبیعی و ... نیز حائز اهمیت است.


تعداد 3523986 فقره بیمه نامه آتش سوزی در سال گذشته صادر شده است که اگر این تعداد را به 250 روز کاری تقسیم کنیم بالغ بر 14 هزار فقره خواهد شد که سهم 26 شرکت بیمه ای از این تعداد 542فقره خواهد بود.


 اما نکته اینجاست که صنعت بیمه بالغ بر 77 هزارو 208 نماینده و 1317 شعبه(سالنامه آماری 99) دارد، بنابراین با چنین بدنه ای سهم فروش روزانه شبکه فروش از تعداد بیمه نامه های آتش سوزی  ناچیز به نظر می رسد و صنعت بیمه در زمینه تربیت و آموزش شبکه فروش تقریبا دستاوردی نداشته است.


از سوی دیگر یک سوم بازار بیمه کشور در اختیار بخش دولتی است و سهم بخش غیردولتی از صنعت به 68.5 درصد بازار رسیده است. در چنین ساختاری چانه زنی برای تصاحب کرسی های مدیریتی در بخش دولتی طبیعی به نظر می رسد.


ارائه آمارهای رشد از صنعت در حالی منعکس می شود که عملکرد شرکت ها به تفکیک ارائه نشده است و معلوم نیست تاثیر رشد صنعت در شرکتی مانند ایران که حدود یک سوم بازار بیمه کشور را در اختیار دارد و بنابر آخرین آمارهای اعلامی دارای زیان انباشته نیز هست به چه شکل خواهد بود؟ 


بنابراین با توجه به تحلیل های آماری و با توجه به روند رو به رشد تقاضا برای تاسیس شرکت های بیمه ای آیا نیاز نیست که برنامه کسب و کاری شرکت های نوظهور با دقت مضاعفی مورد نقد و بررسی قرار گیرد؟

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود