امروز: شنبه، 1 اردیبهشت 1403
12/26 1399

 گروه سایبان - اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه در مورد دیه اذعان دارد که این موضوع به موجب قانون در پایان هر سال بایستی توسط قوه قضاییه تعیین تکلیف شود. موضوع در دو جلسه متوالی در دیروز و دوشنبه هفته قبل در شورای عالی قوه قضاییه مطرح شد و دیه در ماه عادی 480 میلیون تومان تعیین شد. بر این اساس باید منتظر ماند و دید در جلسه شورای عالی بیمه که چهارشنبه عصر برگزار می شود حق بیمه شخص ثالث چند درصد اضافه می شود.



 اسماعیلی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا میزان دیه سال آینده مشخص شده است، گفت: این موضوع به موجب قانون در پایان هر سال بایستی توسط قوه قضاییه تعیین تکلیف شود. موضوع در دو جلسه متوالی در دیروز و دوشنبه هفته قبل در شورای عالی قوه قضاییه مطرح شد.

وی ادامه داد: نهایتا مصوبه ریاست قوه قضاییه این شد که برای سال ۱۴۰۰ نرخ دیه قتل عمدی یا قتل غیرعمد مسلمان ۴۸۰ میلیون تومان خواهد بود و این نرخ هم از ۱۴۰۰.۱.۱ لازم الاجراست.


بر این اساس دیه  در ماه حرام 640 میلیون تومان خواهد بود. نرخ سال 1400 نسبت به سال 1399 بالغ بر 45 درصد افزایش نشان می دهد که در افزایش نرخ حق بیمه تاثیر به سزایی خواهد داشت.


نرخ دیه در جلسه شورای عالی قضایی سال 1399 با رشد 20 درصدی نسبت به سال 1398 تعیین شد. بنابراین دیه سال 99 در ماه های عادی 330 میلیون تومان و در ماه های حرام 440 میلیون تومان اعلام شده بود.

بنابراین مبلغ دیه در ماه‌های غیرحرام سال 99 نسبت به سال 98، 60 میلیون تومان و این مقدار در ماه‌های حرام سال 99 نسبت به سال 98، 80 میلیون تومان افزایش یافته بود. این در حالی است که دیه در سال 1400 با رشد 45درصدی همراه است که مسلما در افزایش نرخ حق بیمه شخص ثالث تاثیر به سزایی خواهد داشت.

 

ماه‌های حرام کدام‌اند؟

ماه‌های حرام شامل 4 ماه قمری محرم، رجب، ذی القعده و ذی الحجه می‌باشد، اگر دیه ماه غیر حرام را با یک سوم مبلغ آن جمع ببندیم، مقدار دیه ماه‌های حرام به‌دست خواهد آمد که این مقدار 640 میلیون تومان می‌باشد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود