امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
12/24 1399

گروه سایبان - پس از آنکه تکلیف هیات مدیره بیمه آرمان در جلسه مجمع تعیین شد حالا معلوم شده که بانک گردشگری 9.83 درصد سهم خود را در این شرکت بیمه ای به فروش می رساند، در حالی که به نظر می رسد با اجرای آئین نامه جدید بیمه مرکزی در خصوص مطالبات شرکت های بیمه ای که از ابتدای سال 1400 لازم الاجرا است، خریداران سهام باید دقت بیشتری را به صورت های مالی شرکت های بیمه ای داشته باشند.




بانک گردشگری اخیرا اعلام کرده است که با رعایت قوانین و مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت فرابورس ایران، در چارچوب دستورالعمل معاملات عمده 9.83% از سهام شرکت بیمه آرمان را واگذار خواهد کرد.



نام شرکت شرکت بیمه آرمان

نماد معاملاتی آرمان4

بازار معاملات تابلو زرد بازار پایه فرابورس ایران

تعداد کل سهام شرکت 2.500.000.000 سهام

تعداد سهام قابل عرضه 245.697.400 درصد کل واگذاری 9.83%

قیمت پایه هر سهم 14،655یال

ارزش پایه کل 3،600،695 میلیون ریال

سپرده حضور در رقابت 360،069 میلیون ریال

کد بورسی بانک گردشگری شرکـ 11373

تاریخ عرضه شنبه 28‏/01‏/1400

شرایط معامله و پرداخت ثمن نقد (پرداخت ثمن معامله مطابق با رویه جاری تسویه و پایاپای (2+T)) کارگزار عرضه کننده شرکت کارگزاری آگاه (سهامی خاص)

اما آئین نامه جدید بیمه مرکزی مطالبات شرکت های بیمه را چگونه طبقه بندی کرده و این مطالبات چرا مهم است؟

بر اساس طبقه بندی جدید بیمه مرکزی رسته بندی جدید از مطالبات در بخش های بیمه ای و سایر مطالبات بیمه ای و مطالبات غیر بیمه ای ارائه کرده است.



در این طبقه بندی در خصوص مطالبات بیمه ای آمده :

مطالبات حق بيمه سررسيد گذشته: بخشي از مطالبات بيمه اي كه بيمه نامه هاي مربوط به آنها منقضي شده است و بر اساس مدت سپري شده از انقضاي بيمه نامه به صورت زير طبقه بندي ميشوند:

مطالبات طبقه اول: بيش از شش ماه و حداكثر يکسال از انقضاي بيمه نامه هاي مربوط آنها گذشته باشد.

مطالبات طبقه دوم: بيش از يکسال و حداكثر دو سال از انقضاي بيمه نامه هاي مربوط آنها گذشته باشد.

مطالبات طبقه سوم: بيش از دو سال از انقضاي بيمه نامه هاي مربوط آنها گذشته باشد.



ساير مطالبات بيمه اي: بخشي از داراييهاي مؤسسه بيمه كه ناشي از عمليات بيمه اي آن ميباشد و معرف طلب موسسه بيمه از ساير بيمه گران بابت خسارت و كارمزد است و بر اساس مدت سپري شده از انقضاي موعد پرداخت به صورت زير طبقه بندي ميشوند:

مطالبات طبقه اول: بيش از شش ماه و حداكثر يکسال از موعد پرداخت آنها گذشته باشد.

مطالبات طبقه دوم: بيش از يکسال و حداكثر دو سال از از موعد پرداخت آنها گذشته باشد.

مطالبات طبقه سوم: بيش از دو سال از موعد پرداخت آنها گذشته باشد.

مطالبات غير بيمه اي: آن بخش از داراييهاي مؤسسه بيمه كه ناشي از ساير فعاليتهاي آن ميباشد و معرف طلب بابت سود دريافتني، اسناد دريافتني و... است كه بر اساس مدت سپري شده از موعد پرداخت )سررسيد) آن به صورت زير طبقه بندي ميشوند:

مطالبات طبقه اول: از موعد پرداخت (سررسيد)آن حداكثر يکسال گذشته باشد.

مطالبات طبقه دوم: بيش از يکسال و حداكثر دو سال از موعد پرداخت (سررسيد) آن گذشته باشد.

مطالبات طبقه سوم: بيش از دو سال و حداكثر سه سال از موعد پرداخت(سررسيد) آن گذشته باشد.

مطالبات طبقه چهارم: بيش از سه سال از موعد پرداخت (سررسيد)آن، گذشته باشد.



در ماده 2 این آئین نامه آمده که موسسه بيمه موظف است به منظور جبران زيان ناشي از عدم وصول مطالبات، ذخيره مطالبات را به شرح زير تعيين و در دفاتر و حسابهاي خود اعمال نمايد:


نوع مطالبات

طبقه بندی

درصد ذخیره گیری

مطالبات حق بيمه و ساير مطالبات بيمه اي

طبقه اول

35

طبقه دوم

70

طبقه سوم

100

مطالبات غير بيمه اي

طبقه اول

25

طبقه دوم

50

طبقه سوم

75

طبقه چهارم

100


تبصره این آئین نامه در خصوص نحوه ذخیره گری قانون مدیریت خدمات کشوری قابل تامل است.



موسسه بيمه ميتواند ذخيره مطالبات بيمه اي خود از دستگاههاي اجرايي موضوع ماده 5 قانونمديريت خدمات كشوري كه از بودجه دولتي استفاده ميكنند را صفر درصد و ذخيره مطالبات بيمه اي از ساير دستگاههاي اجرايي موضوع ماده مذكور را حداكثر 50 درصد كمتر از ميزان مقرر در اين ماده در دفاتر و حسابها اعمال نمايد.

با چنین پیش فرضی نگاه به مطالبات بیمه آرمان در 6 ماهه امسال اذعان دارد که این شرکت بیمه ای بیش از بر 416 میلیارد تومان از بيمه‌گذاران و نمايندگان طلب دارد. این رقم در 9 ماهه امسال به بیش از 393 میلیارد تومان رسیده است.


از سوی دیگر سایر حساب‌ها و اسناد دریافتنی در 6 ماهه 103 میلیارد تومان گزارش شده که در 9 ماهه به 100 میلیارد تومان رسیده است. طلب این شرکت از بیمه گران اتکایی نیز رقم قابل توجهی نمی باشد.



اما بررسی صورت های مالی بیمه آرمان در 6 ماهه سال جاری نشان می دهد که این شرکت بیمه ای برای هیچ یک از طبقات این مطالبات حق بیمه و سایر مطالبات ذخیره ای در نظر نگرفته است.


این نحوه ذخیره گیری در مطالبات غیر بیمه ای نیز به چشم می خورد و به نظر می رسد در سایه ی چنین رویکردی زیان انباشته شرکت در 9 ماهه با کاهش به 14 میلیارد تومان رسیده است.


 بنابراین به نظر می رسد که بیمه آرمان در صورتی که موفق به دریافت مطالبات بیمه ای خود از  بیمه گذاران شود گام بزرگی برداشته است اما در صورت عدم موفقیت در این زمینه با توجه به اینکه طبقات مطالبات یک تا دوسال این شرکت بیمه ای بیش از 55 میلیارد تومان و طبقه دو تا سه سال مطالبات بیش از 40 میلیارد تومان و طبقه بیشتر از 3 سال که 8 میلیارد تومان است، اثرات سود و زیانی قابل توجهی را به سهام داران جدید منتقل خواهد کرد.


 این در حالی است که این شرکت بتواند 100 درصد مطالبات خود را که در طبقه کمتر از یک سال قرار دارد و بالغ بر 225 میلیارد تومان است وصول کند. لازم به اشاره است که این طبقه بندی تنها مطالبات از نمایندگان و بیمه گذاران است و شرکت مطالبات دیگری در قابل اسناد و ... دارد.











بیمه مرکزی چندی پیش بود که تهاتر مطالبات بیمه ای را با سهام و املاک برای شرکت های بیمه ای با محدودیت مواجه کرد . 



بنابراین به نظر می رسد که نه تنها خریداران سهام بیمه آرمان بلکه سایر سرمایه گذاران در این صنعت به اثرات ابلاغیه جدید بیمه مرکزی بر صورت های مالی شرکت های بیمه حساس باشند، چراکه این آئین نامه اثرات قابل توجهی را بر سود و زیان شرکت های بیمه در پایان سال 1399خواهد داشت.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود