امروز: پنج شنبه، 9 فروردین 1403
12/19 1399

 گروه سایبان - بیمه البرز در حالی نسبت به انعقاد قرارداد این شرکت با وزارت نفت واکنش نشان می دهد که حتی از به کاربردن نام درست رسانه ی مورد خطاب عاجز است.

حال سوال این است که اساسا مدیریت این بیمه که حتی در تمرکز بر پاسخ مدون نسبت به یک موضوع ساده تا این اندازه انحراف معیار دارد، می تواند استراتژی های یکپارچه و منسجمی را در بخش اعتماد سازی به اجرا درآورد؟


واقعیت این است پایگاه خبری رازپول از سال 1395 رسما مجوز فعالیت خود را دریافت کرد، هرچند که تحلیلگران این پایگاه حدود 20 سال است که سابقه تحلیل و رصد شریان های مالی را در کارنامه دارند و در همه این سالها تعامل مطلوبی را با حوزه تخصصی برگزیده خود یعنی صنعت بیمه داشته اند.

البته قطعا مخاطب این عبارات ارکان و دست اندرکاران صنعت بیمه نخواهند بود، چرا که این صنعت به روشنی با چشم انداز و ماموریت این پایگاه خبری آشنا است. مخاطب اصلی در نگارش این متن تصمیم گیران اصلی بیمه البرز هستند تا درصورت پاسخ مجدد از توانایی های فنی حداقلی برای نگارش یک پاسخ نامه صحیح در دفاع از عملکرد مدیرعالی مجموعه برخوردار باشند.


دست اندرکاران پایگاه خبری رازپول که از تحصیل کردگان حوزه مدیریت مالی، مدیریت استراتژی و روزنامه نگاری هستند به روشنی از عملکرد تصمیم سازان بیمه البرز آگاهند و خوب می دانند که روابط عمومی این شرکت توسط مدیری قدیمی و پرسابقه در آن مجموعه اداره می شود. اما همان طور که در بند یک پاسخ نامه ای که توسط روابط عمومی بیمه البرز برای مدیر مسئول پایگاه خبری رازپول ارسال شده است که در ذیل می آید روشن است ظاهرا تصمیمات اصلی در تصمیم گیری های بزرگ در بیمه البرز حاصل تصمیم یک نفر نبوده و نیست، لذا ما نیز از مخاطبین گرامی می خواهیم ناتوانی در اکتشاف نام درست رسانه ی مورد خطاب بیمه البرز را ناشی از عملکرد مدیریت کهنه کار روابط عمومی بیمه البرز نگذارند که ظاهرا تصمیم گیران بسیارند.


اما پرداختن به نکته دیگری در این میان حائز اهمیت است و آن اینکه با یک جست و جوی ساده می توان فهمید که آیا واقعا بیمه البرز این مطلب را در سایت «رازپول» مطالعه کرده و یا پاسخ رسانه ی دیگری را به «رازپول» ارسال کرده است؟ چراکه در ارسال پاسخ نامه نام این رسانه «پول نیوز» عنوان شده است.

شرکت بیمه البرز یکی از بنگاه های با سابقه در صنعت بیمه است که علی رغم تغییر مدیرعامل آن در سال های اخیر ترکیب روابط عمومی آن دست نخورده باقی مانده و سابقه آشنایی این مجموعه با پایگاه خبری رازپول مربوط به امروز و دیروز نیست، اما اشاره ناصواب به نام این مجموعه مایه ی شگفتی است!


روابط عمومی این شرکت در بخش دیگری از مطلب در حالی شائبه ی وارد شدن رسانه ی رازپول به رقابت های صنعت بیمه را مطرح می کند که در تماس شفاهی با مدیریت محترم این واحد اذعان شد که مطلب با توجه به نامه ی ارسالی آن شرکت به سامانه کدال در تاریخ 17 اسفند 1399 و در ساعت 11:58 دقیقه با امضای محسن پورکیانب مدیرعامل شرکت مورد نگارش قرار گرفته است.


با نگاهی به قانون تجارت، اساسنامه شرکت های بیمه و قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری ، مدیرعامل مسئول پاسخگویی عملکرد شرکت به اعضای هیات مدیره، سهام داران و سایر ذی نفعان است و به تبع عملکرد به صورت مثبت یا منفی در کارنامه آن شرکت ملحوظ خواهد شد.

بنابراین بدیهی است در نگارش متن خبری مدیرعامل مورد خطاب قرار گیرد چراکه معمولا سازمان بورس در نامه نگاری با شرکت ها موضوع شفاف سازی را از مدیرعامل مطالبه می کند و در این مورد خاص نیز مدیرعامل با نگارش نامه ای پاسخ سازمان بورس را داده است .

لذا بدیهی است که ذیل نامه پورکیانی به بورس، اثری از امضای سایر کسانی که در روند اجرا، تصمیم گیری، اکچوئری و ... این پرتفو سهمی داشته اند، نباشد.

بنابراین به نظر می رسد خطاب قراردادن لیست اسامی تیم مشایعت کننده در تصمیم گیری برای این پرتفو، بی توجهی به نقش قانونی و منزلتی مدیرعامل یک مجموعه باشد، مگر آنکه مدیرعامل تمایلی به پذیرش تبعات تصمیم گیری نداشته باشد. سوالی که شاید پاسخ به آن توسط روابط عمومی ضروری به نظر برسد.


 اگر انعقاد قرارداد با وزارت نفت یک دستاور مدیریتی قابل دفاع توسط مدیرعامل است پس چرا اولین بند جوابیه این شرکت به مسئولیت گریزی توسط آن مقام اختصاص می یابد؟ از سوی دیگر اگر اساسا مدیرعامل حاضر به پذیرش تبعات آن قرارداد نیست، پس چرا به عنوان مقام عالی اجرایی شرکت حاضر به رسمیت بخشی به آن قرارداد شده  است؟

این در حالی است که با توجه به مصوبات و آئین نامه های شورای عالی بیمه، شرکت های بیمه مانند البرز، ملزم به اخذ ذخیره فنی به استناد آئین نامه 58 و انعکاس آن در عملکرد سال مالی مذکور هستند . با عنایت به اینکه رقم گزارش شده  ی پرتفو در سایت کدال 171 میلیارد و 295 میلیون و 440 هزار تومان در سه ماهه چهارم(اسفند ماه)  صادر شده بدیهی است طبق آئین نامه شورای عالی بیمه هفت هشتم به صورت ذخیره حق بیمه منعکس شود. این در حالی است که به استناد بند 9 همین آیین نامه اخذ ذخایر دیگری مانند ریسک های منقضی نشده نیز ضرورت دارد و این موضوع به آزاد سازی ذخایر حق بیمه هر سال در سال آینده ارتباطی ندارد.

بنابر اطلاعات مندرج در صورت های مالی بیمه البرز در 6 ماهه و 9 ماهه سال جاری نسبت خسارت رشته درمان در این شرکت حدود 80درصد است. بنابراین به نظر می رسد روند نسبت خسارت شرکت در این رشته با رویدادهای منتشر شده در این محدوده حفظ شود.


این در حالی است که با در نظر گرفتن اینکه حق بیمه رشته درمان به صورت اقساط وصول می شود درآمدهای حاصل از سرمایه گذاری این رشته در صنعت بیمه جذابیت چندانی ندارد.

از سوی دیگر رشته درمان تکمیلی درصنعت بیمه بیشترین مصرف هزینه های کارکنان را به خود اختصاص می دهد چراکه حجم روند رسیدگی به پرونده ها و پرداخت خسارت صرف نظر از سایر هزینه های سربار از قبیل کارمزد شبکه فروش، ارزیابان خسارت قابل توجه است و  حداقل پیش بینی می شود که 10 درصد پرتفوها به این مبلغ اختصاص پیدا کند، لذا می توان نتیجه گرفت که اخذ این قبیل پرتفو در صنعت بیمه صرفا موجب رشد  و افزایش رتبه ی در تولید حق بیمه در صنعت باشد. این مولفه ها در ضریب خسارت شرکت های بیمه خصوصا در رشته درمان تاثیر بسزایی دارد.

رازپول با در نظر گرفتن موارد فوق در گزارش منتشر شده صرفا در نظر داشت که آثار این موارد را در صورت های مالی شرکت های بیمه به سهام داران نشان دهد تا تفسیر ناصحیحی از آن نشود.


این قبیل پرتفو ها که بعضا حجم قابل توجهی از صورت های مالی شرکت های بیمه را تشکیل می دهند و احتمال جا به جایی آنها در هر سال وجود دارد در صنعت بیمه «پرتفوهای شکننده» نام دارند . گواه این ادعا نیز جدایی این پرتفو از شرکتی دیگر و ورود آن به بیمه البرز در اسفند ماه سال جاری است.

رازپول ضمن توجه به اصول حرفه ای خود در ادامه پاسخ روابط عمومی بیمه البرز را در این زمینه عینا منتشر می کند و از پاسخ های احتمالی آتی استقبال می کند چراکه تعامل سازنده از ارزش های سازمانی این پایگاه خبری است.





در پاسخ  به مطلب درج شده در آن رسانه ، با موضوع   آثار  قرارداد درمان وزارت نفت بر بیمه البرز در تاریخ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷  توضیحاتی در جهت تنویر افکار خوانندگان و نگارنده ارائه میگردد :

۱-انعقاد قراردادهای بیمه ای در شرکت بیمه البرز بر اساس شناسایی ریسک ، آکچوئری و فرآیندی حرفه ای   و با محاسبه و ارائه دقیق نرخ و شرایط فنی انجام می پذیرد و حاصل تصمیم یک فرد نبوده و نیست ، لذا منصوب نمودن عقد قرارداد با وزارت نفت به مدیر عامل محترم شرکت در تیتر  ناصحیح و ناصواب می باشد .
 ۲- بیمه البرز  برنده مناقصه وزارت نفت شده و تیم بیمه ای بررسی کننده با لحاظ تبعات مثبت این پرتفوی و با رویکرد تلاش برای تجمیع و جذب تمامی رشته های بیمه ای بیمه گذار اعلام نظر نموده ، لذا مایه شگفتی است که نگارنده با چشم پوشی بر واقعیات بازار بیمه ای و فعالیت بیمه گران ، این قرارداد را به صرف ذخیره گیری  مورد اشکال برشمرده است !
بدیهی است اعمال ذخایر براساس مصوبات شورای عالی بیمه یک  رویه فرآیندی است  و بطور قطع با احتساب ذخایر قرار دادهای سال قبل و آزادسازی آن در سال جاری ، ایراد مطروحه فاقد  مقبولیت فنی است . ضمن اینکه این فرآیند  از ویژگی ها و خصوصیات ماهوی فعالیت بیمه گری  و از طرفی نیز  اثر تضایفی آن در سال آتی نیز جاری است .
۳- از رسانه پول نیوز و نگارنده محترم مطلب که سالها است در صنعت بیمه قلم میزنند انتظار میرود ، از نگارش مطالب و تحلیل های سطحی که شائبه وارد شدن در رقابت های شرکت های بیمه ای بر سر پرتفوهای بزرگ را ایجاد میکند   خودداری فرمایند .
                                                                                                                                      روابط عمومی بیمه البرز

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود