امروز: پنج شنبه، 30 فروردین 1403
12/4 1399

 گروه سایبان - بیمه میهن به تازگی اعلام کرد که قرار است سرمایه خود را افزایش دهد که توجیه این ارتقا سرمایه افزایش ظرفیت نگهداری و قبولی اتکایی عنوان شده است اما آیا بیمه میهن که در مدیریت ریسک های خود موفق نبوده تا جایی که در شمول ماده 141 قانون تجارت قرار گرفته می تواند پذیرای ریسک سایر بازیگران صنعت بیمه باشد؟

به گزارش رازپول، بیمه میهن از محل تجدید ارزیابی دارایی ها قرار است که سرمایه خود را از 150 میلیارد تومان به 352 میلیارد تومان برساند و البته هدف از این افزایش سرمایه را افزایش ظرفیت نگهداری و قبولی اتکایی عنوان کرده است.

گزارش هیات مدیره بیمه میهن اشاره ای هم به اصلاح ساختار مالی دارد ، به عبارت دیگر هیات مدیره با برنامه افزایش سرمایه خروج از ماده 141 قانون تجارت را که پیش از این از سوی حسابرس اعلام شده بود برنامه ریزی کرده است.

هرچند که تجدید ارزیابی دارایی با توجه به شرایط تورمی کشور روش مرسومی در میان بنگاه های اقتصادی است اما اصلاح ساختار مالی عبارتی است که همه ابعاد مالی را یک شرکت را در بر می گیرد و در شرکت های بورسی در کنار اصطلاح اصلاح ساختار مالی تزریق منابع جدید نیز مرسوم است.

بنابراین آیا اساسا اصلاح ساختار مالی تنها با گزینه تجدید ارزیابی دارایی ها امکان پذیر است در حالی که جریان وجوه تازه نقدی به این شرکت سرازیر نخواهد شد؟ به عنوان مثال آیا بیمه میهن با چنین مکانیزمی می تواند در جهت تسریع روند پرداخت خسارت ها گام بردارد؟

از جمله راهکارهای خروج از ماده 141 اصلاحیه قانون تجارت افزایش سرمایه از محل های تجدید ارزیابی و آورده نقدی، فروش دارایی های راکد و مازاد شرکت و تسریع و پیگیری های بیشتر بابت مطالبات مشکوک الوصول و بدهی های ذخیره گرفته شده که باعث افزایش زیان شده .

بیمه میهن در سال 1394 نیز از مکانیزم تجدید ارزیابی دارایی ها استفاده کرده و سرمایه خود را به 80 میلیارد تومان رسانده است.

این شرکت عنوان کرده که  این تجدید ارزیابی دارایی در راستای ماده۱۴ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی است .

در این ماده آمده است به منظور رونق تولید و ایجاد اشتغال از طریق اصلاح ساختار مالی شرکتها و کارآمدسازی افزایش بهای ناشی از تجدید ارزیابی دارایی های اشخاص حقوقی موضوع حکم مقرر در تبصره(۱) ماده(۱۴۹) قانون مالیات های مستقیم مصوب ۱۳۶۶/۱۲/۳ با اصلاحات و الحاقات بعدی، افزایش سرمایه از این محل مجاز و مشروط بر این است که ظرف مدت یک سال پس از تجدید ارزیابی به حساب سرمایه افزوده شده و این امر فقط یک بار در هر پنج سال امکان پذیر است.

آخرین اطلاعات حسابرسی شده از این شرکت زیان انباشته 6 ماهه را 128 میلیارد تومان ذکر کرده بود.

گزارش توجیهی افزایش سرمایه بیمه میهن را می توانید در اینجا بخوانید:

file:///C:/Users/microsoft/Downloads/%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4%20%D8%AA%D9%88%D8%AC%DB%8C%D9%87%DB%8C%20%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4%20%D8%B3%D8%B1%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%87%20%D8%A8.pdf

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود