امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
11/8 1399

 گروه سایبان - رشد 40 درصدی بیمه نامه های بیمه ایران دستاوردی است که معاون فنی این شرکت به عنوان موفقیتی بزرگ از آن یاد کرده است، اما آیا رشد در شاخصی به نام پرتفو عامل ایجاد ارزش افزوده برای بیمه ایران است؟ اگر رشد پرتفو عامل توسعه این شرکت بوده است چرا در حالی که پرتفو این شرکت در این سال ها به اذعان همه مدیران با رشد مواجه بوده است، بازهم این شرکت ارزش افزوده ای در حقوق صاحبان سهام ایجاد نکرده است و در گزارشات مالی زیان دارد؟


اصول مدیریت مالی رشد را به خودی خود هدف برای شرکت ها نمی داند. هدف شرکت ها افزایش ارزش بازار حقوق صاحبان سهام است که اگر شرکتی در این زمینه موفق عمل کند معمولا رشد نیز محقق می شود. بنابراین ممکن است رشد یکی از نتایج مطلوب تصمیمات صحیح باشد اما همان طور که گفته شد هدف نیست. در واقع وقتی می توانیم رشد در پرتفوی بیمه ایران را فرآیندی موفق بدانیم که سیاست های مالی و سرمایه گذاری آنرا نیز مورد بررسی قرار دهیم. رشد پرتفو در بیمه ایران سبب افزایش ارزش بازار حقوق صاحبان سهام نشده است و صورت های مالی این شرکت در سال 98 گویای این مطلب است.


زاهد نیا معاون فنی این شرکت اذعان دارد که با توجه به بررسی عملکرد حوزه بیمه گری بیمه ایران ،این شرکت در ده ماهه سال ۹۹ با رشد در تولید حق بیمه به میزان ۴۰ درصد به رکورد ۲۱ هزار میلیارد تومان رسید.


بنا به اظهار محمد زاهدنیا معاون فنی بیمه ایران ،سهم رشته بیمه شخص ثالث این شرکت وفق برنامه ‌ابلاغی معادل ۴ درصد کاهش یافت و در مقابل‌سهم بیمه بدنه به  ۱۱ درصد، بیمه زندگی به سهم ۱۰ درصد و بیمه انرژی به سهم ۷ درصدی رسیده است.


زاهدنیا نسبت خسارت این شرکت را ۴۹ درصد اعلام کرد و پیش بینی کرد تا پایان سال پرتفوی این شرکت از مرز ۲۵ هزار میلیارد تومان عبور خواهد کرد.

معاون فنی بیمه ایران همچنین برنامه های حوزه فنی را در سال ۱۴۰۰ دقیقا منطبق بر تداوم برنامه اصلاح و بهبود فنی و سهم ها و نسبت های مقرر در هر رشته فنی خواهد بود و چارچوب اساسی موجود بر همین منوال تداوم خواهد یافت.


وی سال ۱۴۰۰ را سال شکوفایی بیمه ایران و سال‌تحول دیجیتال ،تنوع محصولات و ارتقای کیفیت در خدمات دانست.

هرچند که چشم انداز و ماموریت های هر شرکت از پیش تدوین شده است اما افقی که معاون فنی بیمه ایران ترسیم کرده است، قطعا با ریسک های مدیریتی همراه خواهد بود.

نظام مدیریتی کشور با تغییر دولت ها دستخوش تغییرات بوده است و بیمه ایران به عنوان شرکتی دولتی باید منتظر رویدادهای آتی بماند.

به نظر می رسد که اگر بیمه ایران قرار است که به اهداف ترسیم شده افق 1414 ترسیم شده در سایت خود دست یابد باید بررسی روابط متقابل چشم اندازهای سرمایه گذاری ها بخش ها و پروژه های جدید خصوصا در حوزه فناوری را مورد بررسی بیشتر قرار دهد.

بررسی گزینه های مختلف سرمایه گذاری و اثر اجرای آنها بر سرفصل حقوق صاحبان سهام از دیگر تاکیدات جدی در این زمینه است که باید دید ترکیب مدیریتی فعلی می تواند برای آن برنامه ریزی کند؟

کسب آمادگی برای اتفاقات غیر مترقبه و کسب اطمینان از ممکن بودن اهداف و سازگاری آنها از دیگر مواردی است که باید از سوی مدیران این شرکت مورد بررسی قرار گیرد.

به طور مثال بررسی این موضوع که بیمه ایران بر اساس قانون بیمه شخص ثالث ملزم به صدور بیمه شخص ثالث است اما به گفته معاون فنی سهم بیمه شخص ثالث در این شرکت کاهش یافته است از نکات مهمی است که باید مورد بررسی قرار گیرد. این در حالی است که ثالث نبض جریان نقدی شرکت ها را نیز در دست دارد.

به هرحال مفروضات اقتصادی به عنوان مولفه مهم دیگری برای محیط فعالیت اقتصادی شرکت ها است و بیمه ایران نیز از این دایره بیرون نیست.

.

  1. میهمان
    پاسخ 8 بهمن 1399 17:28 کارشناس بیمه
    متاسفانه نیروهای کاردان و متخصص بیمه ایران در حاشیه هستند و نیروهای ضعیف و بدون خلاقیت و کارایی بعنوان نفرات اول استان ها و شعب تهران قرار دارند و انگیزه نیروهای فعال و متخصص بشدت بواسطه عدم شایسته سالاری از بین رفته است.ضروریست مدیرعامل جدید بیمه ایران تغییرات اساسی در امور شعب و کمیته انتصابات ایجاد نماید و کارنامه کاری افراد مشخص شود و از سرمایه های متخصص انسانی شرکت بعنوان نفرات اول ، حداکثر استفاده جهت رسیدن به اهداف عالیه شرکت صورت پذیرد.

    جابجایی مدیران ستادی و میانی و مدیران کل با نیروهای کاردان و متخصص بهترین راهکار جهت استفاده از بدنه تخصصی بیمه ایران در شرایط فعلی می باشد ، در واقع هدایت نیروهای کاردان و متخصص که همیشه در حاشیه بودند به متن اصلی

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود