امروز: پنج شنبه، 9 فروردین 1403
10/12 1399

گروه سایبان - صنعت بیمه در عملیات بیمه گری در سال های اخیر دارای سود موثر مالی نبوده است، اما با این وجود چرا تقاضای تاسیس شرکت های بیمه از سوی گروهی از متقدمین و متاخرین این صنعت‌ در دستور کار شورای عالی بیمه قرار داشته است؟ آیا صنعت بیمه دارای زوایا و ابعاد پنهان عملکردی است که سبب جذابیت بیش از پیش شده است؟

اخیرا شورای عالی بیمه در ماههای اخیر با فعالیت 3 شرکت بیمه ای موافقت داشته است. در ترکیب اعضای شورای عالی بیمه علاوه بر معاونین وزارت خانه ها، نمایندگان مجلس و ... نماینده سندیکای بیمه گران، رئیس شورای عمومی یا مدیرعامل بیمه ایران و نماینده اتاق بازرگانی نیز حضور دارند که در وهله اول  باید سوال شود که آیا این افراد در نظر سنجی شرکت داشته اند و آیا  نظر شخصی خود را در جلسات رای گیری مطرح کرده اند و یا در این خصوص از سازمان های متبوع خود نظر خواهی کرده اند؟آیا ورود شرکت های بیمه جدید وضعیت رقابتی در صنعت بیمه را چقدر پیچیده خواهد کرد و آیا مطالعاتی از سوی این بخش ها در این زمینه صورت گرفته است؟


 با تاملی بر قانون تاسیس موسسات بیمه غیردولتی و آئین نامه های مقرر در زمینه تاسیس، مدیریت و انتصابات در موسسات بیمه و با عنایت بر جدیدترین آمار عملکرد 28 شرکت بیمه مستقیم مشاهده می شود که 10 شرکت سهمی زیر یک درصد و 7 شرکت سهمی زیر دو درصد بازار را دارند. به عبارت دیگر 60درصد شرکت های فعال سهم زیر 2 درصد دارند .

بنابراین با توجه به این وضعیت صرف نظر از 4 شرکت فعال و بزرگ صنعت سوال این است که نحوه تاسیس و فعالیت شرکت ها به چه صورت است که برخی حتی با باوجود زیان انباشته در حساب ها همچنان در بازار می تازند و با کاهش و افزایش قیمت سهام خود روزگار به اصطلاح بیمه ای می گذرانند ؟

بررسی های بیشتر نشان می دهد که صنعت بیمه یا از افراد حقیقی دارای تمکن مالی تشکیل شده و یا بنگاه هایی که بنادارند هلدینگ های فعالیت را کامل کنند و یا اشخاصی که درصنعت تصمیم سازی می کنند و اغلب از مدیران بیمه مرکزی، برخی مدیران انجمن ها، شرکت ها  و ... اند.


بنابراین با بررسی این موارد به این پرسش خواهیم رسید که با چنین رویکردی قرار است روح قانون تاسیس بیمه های غیردولتی حفظ شود؟

سهام برخی از این شرکت ها به چه صورت ارزش افزوده یافته است؟ باید به این موضوع این مسئله را اضافه کرد که اکثر شرکت ها در سالهای اخیر از محل تجدید ارزیابی دارایی ها و به یمن تورم و افزایش ارزش سود و قیمت سهام ثروت هنگفتی را در بخش حقوق صاحبان سهام ایجاد کرده اند.

بنابراین و با توجه به روح قانون تاسیس شرکت های غیردولتی آیا سهم مردم از گسترش این صنعت به پرداخت حق بیمه ها محدود می شود و نیاز به مشارکت افرادی خارج از این محدوده ی فعلی در صنعت نیست و قرار است قدرت در اختیار این اشخاص حقیقی و حقوقی که سهام دار نهادها، بانک ها یا محافل تصمیم گیر هستند باقی بماند ؟ آیا قرار نیست سازمان های نظارتی ورود کنند؟

اخیرا بیمه مرکزی به این نتیجه رسیده است که سهام داری حقوقی در بخش کارگزاری ها را ساماندهی کند و با منع درصد سهام داری برخی از اشخاص حقوقی در این زمینه اقدام کرده است اما نباید آئین نامه های شماره 40 و 92 بازنگری شود تا ایده های تازه تری در صنعت تزریق شود تا تصدی گری و مشارکت خارج از حلقه ارتباطات هم گرایشاتی را به وجود آورد ؟ خارج از این دایره چه کسانی به صنعت ورود کرده اند؟

صنعتی که هم در سود دهی جذابیت ندارد و با جا به جایی در سرمایه گذاری ها روزگار گذرانده و در عملیات بیمه گری نیز سود ده نیست ، دلیل جذابیت هایش برای صاحبان ثروت و قدرت چیست؟

دست اندرکاران صنعت بیمه بارها از سرمایه های پایین شرکت های بیمه انتقاد کرده اند اما هیچگاه برنامه ای را ارائه نداده اند تا سهام داران جدید بتوانند با شرکت های موجود برنامه های کسب و کاری خود را گره بزنند.

هرچند که برخی معتقدند که افزایش تعداد شرکت های بیمه به ورود سرمایه های جدید به این صنعت منتج می شود اما همین افراد به هزینه های ثابت شرکت داری در صنعت اشاره ای ندارند.

افزایش شرکت های بیمه ممکن است که به ایجاد اشتغال و سرمایه های جدید منتج شود اما بازی با قیمت سهام در سال های اخیر و سهم پایین شرکت های جدید و عدم ارائه محصولاتی که بتواند طرف تقاضا را تحریک کند نشان داد که افزایش تعداد شرکت های بیمه به معنای افزایش کیک پرتفوی بیمه نیست. ارزش فعلی و ارزش آتی پول مقوله ای است که مردم کوچه بازار هم به خوبی درک کرده اند و بسیاری از آنها حاضر نیستند که پول خود را به شرکت های بیمه مثلا برای بیمه های عمر در این شرایط اقتصادی بسپارند. بنابراین از حرفه های این صنعت انتظار می رفت به جای تفکر به افزایش تعداد صندلی های مدیریتی به ارائه محصولی بپردازند که ویترین های صنعت را رنگارنگ تر کند و با نیاز جامعه هم خوانی داشته باشد و به بزرگ شدن کیک پرتفو بیانجامد. آیا ورود سرمایه های شخصی به صنعت بیمه پیامدی جز جزیره سازی دارد؟

رازپول از ورود افراد در این بحث استقبال می کند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود