امروز: جمعه، 7 اردیبهشت 1403
10/6 1399



   

گروه سایبان - آمارهای جدید صنعت بیمه حاوی نکات مدیریتی از عملکرد بیمه های ایران، البرز، آرمان، پاسارگاد و خاورمیانه و باران است.

به گزارش رازپول، جدیدترین آمارهای صنعت بیمه به حق بیمه 48 هزار میلیاردی تولیدی در 8 ماهه ابتدای امسال اشاره دارد که از نظر تعداد بیمه نامه با 6 درصد کاهش مواجه است.

کاهش در تعداد بیمه نامه صادره بازار به طور عمده متأثر از عملکرد شرکت های بیمه ایران، معلم و پارسیان بوده است، به نحوی که تعداد بیمه نامه های صادره آنها به ترتیب با 41.2 ،4 و 3.7 درصد سهم از کل بیمه نامه های صادره بازار، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به ترتیب ثابت ، 6.2 و 4.3 درصد کاهش داشته که متأثر از عملکرد بیمه های شخص ثالث-مازاد و حوادث راننده است.




عملکرد بیمه ایران، استراتژی معکوس

اما عملکرد بیمه ایران در این خصوص با توجه به سهم قابل توجه کاهش از دو منظر قابل بررسی است.

کاهش سهم ثالث در پرتفوی بیمه ایران در حالی اتفاق افتاده است که این شرکت به موجب قانون شخص ثالث مکلف به صدور این بیمه نامه ها است.

از سوی دیگر بیمه ایران در حالی استراتژی کاهش سهم ثالث در پرتفوی را در پیش گرفته است که به اذعان آمارها بیش از 16 هزار و 300 میلیارد تومان از حق بیمه تولیدی صنعت به این رشته اختصاص دارد و خسارت پرداختی آن به 9 هزار میلیارد رسیده . تعداد موارد خسارت در این دوره کاهش 16 درصدی دارد و نسبت خسارت این رشته حدود 3 درصد کاهش دارد.

بنابراین در شرایط کرونا و کاهش ترددها و از سوی دیگر افزایش قیمت خودروها و موضوع تعریف خودروهای متعارف و نامتعارف که قطعا در کاهش نسبت خسارت تاثیرگذار بوده است بیمه ایران معکوس عمل کرده و در شرایطی که به نظر می رسد سایر شرکت ها از این روند منتفع باشند بیمه ایران تعداد را کاهش چشم گیری داده است.


عملکرد بیمه البرز، بازارها از دست می رود

وضعیت بیمه البرز در گزارشات اخیر افت چشم گیر این شرکت را به لحاظ عملکرد نشان می دهد تا جایی که بیمه البرز که در سال های گذشته رتبه های بالای جدول سهم بازار را داشت به جایگاه ششم رسیده و حق بیمه تولیدی آن 12درصد کاهش را نشان می دهد. کاهش حق بیمه تولیدی و افزایش نه چندان زیاد خسارت پرداختی سبب شده که نسبت قاعدتا نسبت خسارت افزایش پیدا کند. محسن پورکیانی مدیرعامل این شرکت بیمه از آذرماه سال گذشته مدیریت این شرکت را برعهده گرفته و تا آذرماه سال جاری قریب یکسال است که رسما مدیریت بیمه البرز را برعهده دارد.


عملکرد بیمه پاسارگاد، پایداری و تثبیت جایگاه در بازار

رشد معقول و جایگاه بیمه پاسارگاد رفته رفته در صنعت بیمه تثبیت می شود. تعادل ریسک و پرتفوی بیمه پاسارگاد در گزارش عملکرد این شرکت مشهود است و نسبت خسارت 22 درصدی که حاصل رشد 55 درصدی حق بیمه تولیدی و 36 درصدی خسارت پرداختی است حاصل تعمق و ریشه های پاسارگاد در انتخاب ریسک ها است.


عملکرد بیمه دانا، سقوط به بالا

بیمه دانا رتبه سوم حق بیمه تولیدی کشور را به دست آورده است و با حق بیمه تولیدی 4 هزار و 453 میلیارد تومانی بیش از 9 درصد سهم بازار کشور را در اختیار دارد، اما این رشد به چه قیمتی فراهم آمده؟

هرچند که حق بیمه تولیدی این شرکت 48 درصد رشد دارد اما خسارت پرداختی آن با 71 درصد رشد مواجه است و در مقابل سهم بازار 9 درصدی حق بیمه، دانا 12 درصد سهم خسارت های پرداختی بازار را برعهده دارد و نسبت خسارت آن رشد کرده است.


زندگی خاورمیانه از زندگی باران گل خورد

تیم 8 نفره بیمه خاورمیانه که از 7 عضو هیات مدیره و یک مدیرعامل تشکیل شده از بیمه زندگی باران یک گل خورده است.

خاورمیانه در معرفی نامه خود اذعان دارد که ایده تأسیس یک شرکت تخصصی در صنعت بیمه ایران و در رشته بیمه‌های عمر و زندگی، در سال 1388 و عقیلی‌کرمانی مطرح شد. بعدها با پی‌گیری‌های انجام شده، درخواست تأسیس شرکت با سرمایه 1200 میلیارد ریال، در شهریورماه 1391، به تصویب شورای عالی بیمه مرکزی ج.ا.ا. رسید و سپس پذیره‌نویسی از طریق بازار سوم فرابورس در اسفندماه 1394 انجام شد. تا دی‌ماه 1395 مقدمات تأسیس شرکت فراهم می‌گشت که نهایتاً در روز هفتم دی‌ماه 1395، شرکت بیمه زندگی خاورمیانه در اداره ثبت شرکت‌ها ثبت شد و به موجب پروانه شماره 95/100/64031، مورخ 17 بهمن‌ماه 1395، فعالیت اولین شرکت تخصصی بیمه در ایران رسماً آغاز شد.


اهداف مؤسسین که از میان کارآفرینان و خبرگان بنگاه‌داری و نمایندگان بخش خصوصی واقعی ایران هستند از تأسیس این شرکت، ایجاد تحول در صنعت بیمه عمر و زندگی، گسترش فرهنگ دوراندیشی با تمرکز بر بازارهای هدف و شناسایی نیازهای واقعی انسان‌های مختلف بوده که با چابکی و شفافیت در فعالیت‌ها و انعطاف‌پذیری و مشتری‌مداری همراه خواهد شد. فروش اطمینان خاطر و آرامش خیال به ایرانیان و بیمه کردن آینده ایشان و نهایتاً کمک به اقتصاد ملی از این رهگذر، جزء اهداف غایی شرکت محسوب می‌شوند.


خوب اما با وجود چنین سابقه و نگرشی این شرکت در 8 ماهه امسال 38 میلیارد تومان پرتفو کسب کرده است و این در حالی است که بیمه باران در عمر چند ماهه خود و آغاز رسمی فعالیت ها در فقط چندماه اخیر 46 میلیارد تومان حق بیمه ثبت کرده است.


ایران معین، حافظ، آسماری و امید روی هم با یک درصد بازار می رسند

اما در گزارش اخیر صنعت بیمه رفتارهای اقتصادی چهار شرکت بیمه ای مناطق آزاد قابل تامل است. سهم این چهار شرکت بیمه که انرژی و حجم زیادی را از نهاد ناظر بابت رفتارهای نظارتی و حواشی به خود اختصاص داده اند جمعا به 1.02 درصد بازار می رسد.


سهم بازار این شرکت ها در حالی است که اخبار جسته و گریخته ای از فعالیت برخی از این شرکت ها در سرزمین اصلی منتشر می شود و حواشی عملکردی این شرکت ها در صنعت بیمه شایان توجه است. به جز صندلی هایی که در این شرکت ها برای مدیران ساخته و پرداخته شده است، به نظر نمی رسد که بیمه های مناطق آزادی اقدام دیگری را کارسازی کرده باشند. این در حالی است که بیمه حافظ از سال 1381، بیمه ایران معین از سال 1382 ، بیمه امید از سال 1379 و بیمه آسماری از سال 1391 در کشور فعال هستند.


بیمه آرمان

بیمه آرمان با 251 میلیارد تومان حق بیمه بالغ بر 157 میلیارد تومان خسارت پرداخت کرده است و در 8 ماهه ابتدای سال بالغ بر11 درصد سهم بازار حق بیمه تولیدی را به رقبا واگذار کرده است. سهم بازار 0.52درصدی این شرکت در حق بیمه در برابر  سهم بازار 0.64درصدی در خسارت ها نسبت خسارت این شرکت را افزایش داده است.

این شرکت بیمه ای روزهای حساسی را در پیش رو دارد .


بیمه دی

پرتفوی بنیاد به اصلی مهم در بیمه دی تبدیل شده است و تعطیلی های ابتدای امسال و طولانی شدن روند تجدید این قرارداد پس از پروسه قانونی سبب شده است که رتبه بیمه دی در سهم بازار افت داشته باشد که به نظر می رسد با تجدید آن وضعیت تغییر خواهد کرد.


بیمه های درمان

علی رغم وجود شرایط کرونا روند بیمه های درمان در کشور شایان توجه است. اینکه بیمه های مکمل درمان شامل موارد ابتلا به کرونا در شرکت های بیمه می شود یا خیر هنوز روشن نیست و علی رغم توصیه ها رویه های مختلفی اعمال می شود.

علی ایحال آمارهای عملکرد اذعان دارد که حق بیمه درمان تکمیلی در کشور 18 درصد کاهش دارد و تعداد بیمه نامه ها با 92درصد افت مواجه است. این در حالی است که نسبت خسارت 84 درصد گزارش شده است.


.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود