امروز: پنج شنبه، 30 فروردین 1403
09/30 1399

گروه سایبان - کاهش تعداد اعضای هیات مدیره در مجمع بیمه کارآفرین رای نیاورد.

ظاهرا یکی از سهام داران عمده این شرکت پیشنهاد کرده بود که تعداد اعضای هیات مدیره این شرکت کاهش یابد و مانند سایر شرکت های بیمه ای اعضای هیات مدیره به 5 نفر تقلیل یابد. این موضوع دارای موافقان و مخالفانی در بیمه کارآفرین بوده است.

هرچند که این موضوع در کاهش هزینه های اداری و پروسه تصمیم گیری ها تاثیر به سزایی دارد اما به نظر می رسد که نگرش اعضای هیات مدیره این شرکت چندان نزدیک نیست که لزوما تعبیری نامناسب نمی شود.


27 آذر ماه بیمه کارآفرین از سهام داران خود دعوت کرده است که برای تصمیم گیری در خصوص اصلاح بند 29 اساسنامه این شرکت در خصوص تعداد اعضای هیات مدیره به مجمع بیایند. اساسنامه بیمه کارآفرین از جمله اساسنامه هایی است که به تائید بیمه مرکزی رسیده است و تغییر در آن مستلزم گذراندن مقدمات قانونی است. بنابراین بیمه کارآفرین پیش از برگزاری مجمع تائیدیه بورس و بیمه مرکزی را نیز در زمینه تغییر در تعداد اعضای هیات مدیره دریافت کرده است.


اما به نظر می رسد که اعضای هیات مدیره این شرکت بیمه ای دارای وحدت نگرش لازم نیستند. شرکت بیمه کارآفرین در حالی این پروسه طولانی را برای رسیدن به مجمع گذرانده است که نماینده سهام داران بزرگ در ترکیب هیات مدیره این شرکت بیمه ای حضور دارند و تنها بانک کارآفرین دارای 20درصد سهام این شرکت بیمه ای است. بنابراین برگزاری یک جلسه کامل با حضور اعضای اصلی و علی البدل هیات مدیره و تشکیل یک جلسه پیش از مجمع برای ذائقه سنجی در این زمینه کافی بود تا از صرف وقت و انرژی بسیار برگزاری مجمع و دریافت تائیدیه ها جلوگیری شود . همین امر نشان می دهد که ظاهرا تعداد زیاد اعضای هیات مدیره سبب ناهماهنگی است.


مجمع بیمه کارآفرین با بیش از 88درصد سهام داران رسمی شده است و تقليل تعداد اعضاي هيئت مديره از 7 نفر به 5 نفر و اصلاح ماده 29 اساسنامه شرکت مورد پذيرش مجمع قرار نگرفته است.


لازم به اشاره است که بند 29 اساسنامه بیمه کارآفرین اذعان دارد که هیات مدیره مرکب از 7 نفر عضو است که در جلسه مجمع عمومی عادی به وسیله صاحبان سهام از بین اشخاص حقیقی سهامدار و واجد شرایط با ضوابطی تعیین می شود.

این شرکت دارای دو عضو علی البدل در هیات مدیره است .

آخرین ترکیب سهام داران این شرکت به استناد روزنامه رسمی به قرار زیر هستند که تائیدیه بیمه مرکزی را نیز دریافت کرده اند.


غلامعلی غلامی عضو هیات مدیره بیمه کارآفرین در گفت و گو با خبرنگار ما در این زمینه می گوید که تقاضای کاهش اعضای هیات مدیره با پیشنهاد یکی از سهام داران عمده مطرح شد و بر اساس قانونی اگر سهام دار یا سهام دارانی که بیش از 20 درصد سهام یک مجموعه را در اختیار دارند مطالبه ی قانونی داشته باشند مجمع باید در این زمینه اظهار نظر کند.


عضو هیات مدیره بیمه کارآفرین با اشاره به اینکه پیشنهاد فوق در مجمع رای نیاورد در پاسخ به این پرسش که آیا سهام داران مطالعه و یا گزارشی را در خصوص اثربخشی بیشتر کاهش اعضای هیات مدیره به اعضا ارائه کرده بودند یا خیر اذعان کرد که در این زمینه گزارشی مطرح نشد اما توجیه سهام داران برای کاهش تعداد اعضا مربوط به چابکی در تصمیم گیری ها بود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در میان اعضای هیات مدیره اختلاف نظری در این خصوص وجودداشته است گفت که در مدتی که در هیات مدیره بیمه کارآفرین هستم هیچگونه اختلافی را بین اعضای حقیقی هیات مدیره شاهد نبودم.

غلامی در پاسخ به این پرسش که به نظر شما تعداد اعضای هیات مدیره با توجه به اساسنامه جدید ابلاغی از سوی بیمه مرکزی باید تعدیل شود یا خیر اذعان کرد که بر اساس اساسنامه جدید افراد حقیقی به عنوان اعضای هیات مدیره انتخاب می شوند که این افراد باید مالک درصدی از سهام شرکت باشند و یا سهام دارانی که 5درصد سهام را در اختیار دارند این اعضا را معرفی نمایند.

شخصا معتقدم در برخی هیات مدیره ها که تنش وجود دارد چاره ای جز کاهش تعداد اعضای هیات مدیره نیست که در هیات مدیره بیمه کارآفرین چنین معضلی نیست.

به گفته وی ممکن است با کاهش اعضای هیات مدیره در شرکت ها مواضع سهام دارانی تقویت و مواضع عده ای دیگر ضعیف شود.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود