امروز: پنج شنبه، 9 فروردین 1403
09/23 1399

 
رازپول - نائب رئیس هیات مدیره تامین اجتماعی در یادداشتی، ضمن گرامیداشت یاد منوچهر نامغ، مدیر سابق دفتر آمار و محاسبات بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی که روز گذشته درگذشت، به تشریح ویژگی‌های حرفه‌ای او پرداخت.

انالّله و اناالیه راجعون

یک سده بیمه‌گری اجتماعی در ایران، فراز و فرودهای زیادی را به خود دیده است، یکی از مقاطع مهم و تاثیرگذار، آن تصویب قانون تامین اجتماعی (مصوب سال ۱۳۵۴) و شکلگیری سازمان تامین اجتماعی در شکل امروزین آن است که مفهوم بیمه‌گری اجتماعی را در ساحت مدرن خود از منظر نگارش قانون به منصه ظهور رساند. تکوین و تاسیس این نهاد به دست جمعی فرهیخته و نخبه انجام گردید که در آن ایام به عده‌ای از همکاران سازمان برای آموختن محاسبات بیمه‌ای دوره اعزام به خارج و بورسیه‌های بلندمدت و کوتاه مدت اعطاء کردند. به هر تقدیر پس از خروج بخشی از مدیران مجرب و متخصص قبلی، دوره نشو و نمای این نهال نوپای از سوی همکارانی صورت پذیرفت که با داشتن تحصیلات و یا تجربه و با بهره گیری از تجارب علمی و عملی پیشینیان و برپایه نبوع ذاتی خویش کمر همت به تولید و نشر محتوا در زمینه بیمه‌های اجتماعی پرداختند. 


منوچهر نامغ مدیر سابق دفتر آمار و محاسبات بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی یکی از کارشناسان مجرب و جامع الاطراف سازمان تامین اجتماعی بود که از قدرت حافظه بالا و توان تجزیه و تحلیل قوانین و مقررات و نیز انشای احکام قانونی برخوردار بود و در ادوار مختلف سازمان، با دغدغه‌مندی و دلسوزی مسائل سازمان را پیگیری می‌کرد. اولین بار در سال ۱۳۷۴ به عنوان رئیس اداره تشکیلات و روش‌ها در زمان بازنگری تشکیلات سازمان با ایشان به عنوان مدیر دفتر آمار و محاسبات بیمه‌ای آشنا شدم و آخرین بار او را در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ملاقات کردم که علیرغم کسالت و رنجوری جسمی، عصازنان به جلسه‌ای آمد که موضوع آن دفاع از کیان سازمان تامین اجتماعی و صیانت از مصالح بیمه شدگان و مستمری‌بگیران بود. 


«منوچهر نامغ» مدیر و کارشناسی، به اصطلاح عامیانه آچار فرانسه بود، بخاطر دارم در تعطیلات نوروز سال ۱۳۸۰ که معمولاً همکاران سازمان مرکزی حضور ندارند و در مسافرت و تعطیلات هستند. جناب آقای دکتر ستاری فر که به تازگی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه شده بودند، زنگ زدند و گفتند که وزارت صنایع لایحه بازسازی و نوسازی صنایع را به هیات دولت آورده که بار مالی چندین هزار میلیارد تومانی برای سازمان دارد و بعلت‌عدم اشراف و اطلاع وزیر وقت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در شرف تصویب بوده است ولی ایشان مانع شدند و موضوع به جلسه بعد موکول شده تا سازمان تامین اجتماعی، نظراتش و محاسبات بار مالی و… آن را بیاورد و تنها فردی که آن زمان حاضر و ناظر بود در سازمان، کسی نبود جزء منوچهر نامغ و فردای آن روز من بعنوان معاون مدیرعامل در امور استانها و سرپرست دفتر هیات مدیره و مدیرعامل به اتفاق مرحوم آقای «منوچهر نامغ» مشاور معاونت فنی و درآمد (که همیشه برای دفاع از سازمان حاضر و آماده بود)، مطالبی را آماده و در حاشیه جلسه دولت به ایشان رساندیم و توسط آقای نامغ پیشنهاداتی برای اصلاح متن ارائه شد، که حداقل بخشی از بار مالی این طرح جبران شود. می‌توان پایان نامه، رساله، مقالات ISI و پروژه‌های تحقیقاتی زیادی انجام داد، ولی گاهی اوقات حذف و اضافه یک کلمه یا یک جمله در یک طرح و لایحه می‌تواند بسیار تاثیرگذارتر باشد. کاری که «منوچهر نامغ» از پس آن، به خوبی بر می‌آمد. 


دیشب خبر ناگوار درگذشت این همکار ارجمند را شنیدم. فقدان این عزیز را به خانواده و بازماندگان گرامی‎‌اش تسلیت عرض نموده و از درگاه حضرت باری تعالی برای روح سترگ او، علو درجات و همنشینی با اولیاء و صلحا خواستارم. 

روحش شاد و یاد و نامش گرامی باد.



.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود