امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
08/21 1399

   گروه سایبان - مناقصه میلیاردی صنعت بیمه با شرکت توانیر و اما و اگرهای این قرارداد گمانه زنی های بسیاری را ایجاد کرده است، خصوصا اینکه رئیس کل بیمه مرکزی هم در نامه ای با قید فوریت «آنی» که رونوشت آن برای مدیران عامل شرکت های بیمه ارسال شده به این ماجرا ورود کرده است.


ماجرا از آنجا آغاز می شود که رئیس کل بیمه مرکزی در نامه ای با قید فوریت آنی به  محمد حسن متولی زاه رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران اذعان کرده که حسب گزارش مدیرعامل شرکت بیمه کوثر «بیمه گر قرارداد بیمه مشترکین برق کشور در سال 1398» به رغم گذشت بیش از 8 ماه از پایان مدت قرارداد و انجام تعهدات از سوی شرکت بیمه مزبور بیش از 70 درصد از مطالبات حق بیمه قرارداد مورد اشاره معوق شده است.


با توجه به دریافت حق بیمه توسط آن شرکت از مشترکین، تعلل و تاخیر آن بیمه گذار توجیهی ندارد، لذا مشارکت موسسات بیمه در مناقصه 1399 آن شرکت منوط به ارائه تسویه حساب بدهی با شرکت بیمه کوثر خواهد بود.


این موارد در حالی است که قرارداد به اتمام رسیده و معلوم نیست خسارت بیمه گذاران از پایان سال گذشته تا زمان تمدید مجدد قرارداد چگونه پرداخت می شود؟ در حالی که حق بیمه آن از مشترکین دریافت می شود؟

بیمه کوثر سال گذشته در یک قرارداد حدود 81 میلیارد تومانی به عنوان بیمه گر منتخب توانیر انتخاب شد. این قرارداد از اول سال 98 تا انتهای همین سال اعتبار داشت.

این در حالی است که در سال ۱۳۹۱ بیمه دانا و در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ بیمه دی ، در سال ۱۳۹۴ شرکت بیمه پارسیان و در سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ بیمه دی و سال ۱۳۹۸ بیمه کوثر برنده مناقصه توانیر شدند .

بیمه کوثر در صورت های مالی خود اعلام کرده است تا پایان سال گذشته 75 میلیارد تومان بدهی از سوی توانیر در حساب ها وجود دارد و حالا رئیس کل بیمه مرکزی به نوعی انعقاد قرارداد سایر بیمه گران با این بیمه گذار بزرگ را منوط به ایفای تعهدات قبلی کرده است.


این موارد در حالی اعلام می شود که این روزها زمان برگزاری مناقصه توانیر نیز هست. مهلت ارائه پیشنهادات مناقصه بنابر اعلام توانیر حداکثر تا ساعت 14 روز یکشنبه مورخ 99.08.18 از طریق سامانه تدارکات الکترونیکی دولت بوده است . ضمنا تاریخ گشایش پیشنهادات بر روی سامانه یاد شده ساعت 9 صبح روز چهارشنبه مورخ 99.08.21 یعنی امروز بود.


بنابر اطلاعات واصله ظاهرا بیمه کوثر برنده مناقصه امروز هم شده است و معلوم نیست چرا مدیرعامل بیمه کوثر از  یک سو به بیمه مرکزی گزارش بد حسابی این بیمه گزار را می دهد و از سوی دیگر در مناقصه این شرکت ظاهرا بد حساب شرکت می کند؟


در بند (ز) تبصره (۶) لایحه بودجه درج شده بود مطابق ماده (۱۲) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲)، به هریک از وزارتخانه‌های نفت و نیرو از طریق شرکت‌های تابعه ذی‌ربط اجازه داده می‌شود ماهانه از هر واحد مسکونی مشترکان گاز مبلغ دوهزار ریال، از هر واحد مسکونی مشترکان برق مبلغ یک هزار ریال و از هریک از واحدهای تجاری مشترکان گاز و برق مبلغ ۱۰هزار ریال اخذ و به حساب درآمد عمومی موضوع ردیف‌های ۱۶۰۱۸۵ و ۱۶۰۱۸۶ جدول شماره (۵) این قانون نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کنند. برای مشترکان روستایی، مبالغ فوق‌الذکر معادل ۵۰ درصد می‌باشد. وجوه فوق، مشمول مالیات به نرخ صفر است. منابع حاصله برای موارد مندرج در ماده مذکور به مصرف می‌رسد. آئین نامه اجرایی این بند متضمن سقف و نحوه برگزاری مناقصه، تعهدات شرکت‌های بیمه‌گر و پرداخت خسارت به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی به تصویب هیات وزیران می‌رسد.


هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۹/۳/۲۱ به پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد بند (هـ) تبصره (۶) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، آیین­نامه اجرایی بند یادشده را تصویب کرد. 


بیمه مرکزی در حالی به حیطه وصول مطالبات بیمه کوثر ورود کرده است که بیمه گذاران بدهکار دیگری نیز در صنعت بیمه وجود دارد. به طور مثال در بند 16 گزارش سازمان حسابرسی از صورت های مالی بیمه ایران آمده است که این شرکت یک هزارو پنجاه و یک میلیارد تومان مطالبات از بنیاد دارد و سوال این است که آیا نهاد ناظر برای وصول این طلب نیز نامه نگاری کرده است؟ آیا جلوگیری از ورود سایر شرکت های بیمه به مناقصه توانیر تا زمان تعیین تکلیف، رویه ای است که از این پس شاهد آن خواهیم بود یا تنها گزارشی موردی است که حسب نامه مدیرعامل بیمه کوثر در دقیقه 90 نگارش شده است؟


سوال پایانی این است که آیا شرکت های بیمه پای نهاد ناظر را به رقابت های خود باز کرده اند؟


همه این موارد در حالی عنوان می شود که دست بیمه گذار در انتخاب بیمه گر خود آزاد است اما در این شرایط برای بیمه گذار بهتر است که با چه بیمه گری به توافق برسد؟

رازپول از دریافت پاسخ در این زمینه استقبال می کند و نشر آنرا وظیفه خود برای اطلاع بیشتر مخاطبان می داند.





 

.

  1. میهمان
    پاسخ 21 آبان 1399 23:41 مبین الدینی کارشناس اسبق بازرسی
    بیمه کوثر زیر بار برگشتی به توانیر نرفت یعنی رندی کرد البته بیمه دی در دو سالی که متولی این قرارداد بود نزدیک به ۵۰ درصد حق بیمه را برگشت داد تحت عناوین مختلف یعنی اصلا وصول نکرد که برگردونه به توانیر خوش گذشته بد نیست از توانیر پرسش شود حق بیمه سالهای قبل رو داده چقد خسارت پرداخت شده چقد کارمزد

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود