امروز: شنبه، 1 اردیبهشت 1403
08/17 1399

گروه سایبان - مجمع یکی از شرکت های بیمه تصویب کرده که عملکرد مدیرعامل قبلی این شرکت حسابرسی عملیاتی شود و این بدان معناست که شرکت قصد دارد جزئیات بیشتری را از اثربخشی تصمیمات مدیریتی او بداند.اما آیا قرار است که سهام داران عملکرد او را از طریق محاکم رسمی مورد تجدید نظر قراردهند؟ و یا از عملکردش به صورت رسمی اعتراض کنند؟

اینکه فهرست تصمیمات این مدیر، افزایش قابل توجه نیروی انسانی شرکت، افزایش نیروهایی که با عنوان سرپرست به شرکت دعوت شده اند، بندهای تصمیمات مجامع قبلی که در بدنه هنوز باقی مانده است و افزایش هزینه ها و سود و زیان ناخالص فعالیت های بیمه ای همه و همه در این بررسی مورد بازنگری قرار می گیرد.

برای بررسی بیشتر رازپول در میان مفاهیم اقتصادی سعی کرد که اهداف حسابرسی عملیاتی را بیشتر مورد بررسی قرار دهد. یکی از مهم ترین اهداف این شیوه حسابرسی بررسی مدیریت منابع اقتصادی است. در یک کسب و کار به منظور ساماندهی به وضعیت حسابداری، مالی و اقتصادی تمامی فعالیت های مربوطه باید به گونه ای انجام پذیرند که از سه ویژگی کارایی، اثر بخشی و بهینه سازی اقتصادی بهره مند باشند. حسابرسی عملیاتی با این سه ویژگی اصلی شناخته می شود و وقتی می گوییم در مورد یک کسب و کار آن را به کار می بریم؛ منظور این است که شخص حسابرس سعی دارد که تمامی فرآیند ها را به گونه ای بررسی نماید که کارایی داشته باشند؛ یعنی تمامی عملیات به صورت موثر انجام شده و ضمن ایجاد نکردن هزینه های زیاد بتوان به صورت کامل و جامع به آن ها رسیدگی نمود و در نهایت نتیجه ای به دست آید که نسبت به منابع مصرف شده و همچنین عملیاتی که برای حصول آن انجام شده است، معقولانه و رضایت بخش باشد. به بیانی ساده تر کارایی در حسابرسی عملیاتی یعنی این که یک کسب و کار بتواند با حداقل هزینه ی ممکن و از طریق راه های استاندارد به نتیجه ی خوبی دست یابد. اگر یک کسب و کار یا یک سازمان نتواند با حداقل داده ها و امکانات به کار و فعالیت خود ادامه دهد و متضرر شود، می گوییم که فعالیت های آن به نوعی گرفتار ناکارایی عملیاتی شده است.


اثر بخش باشد؛ یعنی تمامی اقدامات حسابرس تحت عنوان حسابرسی عملیاتی بتواند با کشف خطاها و اشتباهات و یا تحریفات موجود در آن کسب و کار به طور شگفت آوری بر نتیجه ی کار تاثیر مثبت داشته باشد.

صرفه اقتصادی داشته باشد؛ یعنی تمامی یافته ها و نتایجی که حسابرس به آن ها دست می یابد و آن ها را گزارش می کند به گونه ای صورت گرفته باشد که ضمن حفظ کارایی و اثر بخشی با حداقل هزینه ها انجام شده باشد. ر واقع باید روش هایی را برای انجام هر فعالیت در نظر گرفت که با صرفه جویی اقتصادی بتوان آن فعالیت را به انجام برساند. در این مرحله از حسابرسی عملیاتی مواردی مثل منابع، نیروی ‌انسانی، امکانات، تجهیزات، ملزومات و پول می توانند موثر باشند .

اهداف حسابرسی عملیاتی چیست؟

این فرآیند به بررسی عملکرد فعلی یک کسب و کار می پردازد و سه مولفه ی مذکور را در جزیی ترین فعالیت های صورت گرفته بررسی کرده و گزارش می دهد و در صورت نیاز به اصلاحات راه حل های درست توسط حسابرس به مدیر آن کسب و کار ارائه خواهد شد.


مدیران در بخش عمومی یا خصوصی و در هر کسب و کاری که مشغول به فعالیت هستند، باید به این نکته توجه داشته باشند که کلیه ی فعالیت های آنان زمانی دارای استانداردهای لازم است که این سه ویژگی را داشته باشد . در واقع باید تمام فعالیت های یک مجموعه از دیدگاه حسابرسی عملیاتی دارای حداکثر کارایی و اثر بخشی لازم باشد و همچنین تمامی امور از لحاظ صرفه ی اقتصادی بررسی شده باشند، در این صورت می توان گفت که آن مجموعه رو به پیشرفت است و آن گونه که باید عمل می کند.

یکی از اهداف مهم حسابرسی عملیاتی این است که بتواند تشخیص دهد در یک کسب و کار خاص مدیر، کارمندان و فعالیت هایی که انجام می دهند تا چه حد دارای هماهنگی و مطابقت لازم با یکدیگر هستند به گونه ای که بتوانند این سه مولفه را تامین کند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود