امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
08/6 1399

گروه سایبان - پرداخت خسارت علی الحساب ۱۵۰۰ میلیارد ریالی بیمه دانا به آقای لبنیات کشور چه آثاری را در صورت های مالی این شرکت دارد؟

روز گذشته ابراهیم کاردگر، نایب رئیس هیات مدیره و مدیر عامل بیمه دانا در مراسمی، چک علی‌الحساب پرداخت خسارت شرکت لبنیاتی میهن را به مبلغ 1500 میلیارد ریال پرداخت کرد، چکی که معادل سرمایه تاسیس یک شرکت بیمه ای جنرال است.


اما درست است که بیمه دانا شرکتی قدیمی در صنعت بیمه است اما پرداخت این خسارت چه آثاری را در صورت های مالی این شرکت بیمه ای خواهد داشت؟


بیمه دانا در حالی نسبت به انتشار خبر پرداخت خسارت این بیمه گذار قدیمی خود اقدام کرده است که سهم نگهداریش در این قرارداد اعلام نشده است، اما مسلما این بیمه نامه دارای بیمه گر یا بیمه گران اتکایی بوده است.


هرچند که بیمه دانا در کمال خوش حسابی تلاش کرده است که رضایت بیمه گذار خود را به دست آورد اما باید سوال کرد که سهم الشرکه خسارت میان کدام بیمه گران اتکایی توزیع می شود و آیا بیمه گران اتکایی برای پرداخت این علی الحساب سهمی را پرداخت کرده اند یا خیر؟


بیمه دانا در گروه شرکت های مجاز به قبولی اتکایی از سوی بیمه مرکزی شناخته نمی شود و آثار مالی پرداخت این خسارت فارغ از سهم نگهداری می تواند منجر به کاهش سود این شرکت بیمه ای باشد و احتمالا برای مابقی آن باید ذخیره در نظر گرفته شود.


بیمه دانا در سال گذشته بالغ بر36 میلیارد تومان سود در حساب های خود شناسایی کرده است. اگر فرض کنیم که سهم نگهداری این شرکت در این قرارداد تنها 20 درصد باشد رقم خسارت علی الحساب پرداختی معادل 83 درصد سود انباشته این شرکت در سال گذشته است.


اما این تنها یک روی ماجرا است. خوش حسابی بیمه دانا برای این شرکت هزینه های دیگری هم دارد. این شرکت بیمه ای با پرداخت خسارت این بیمه گذار بخش قابل توجهی از منابع قابل سرمایه گذاری خود را  از دست داده است، بنابراین از حیث درآمد نیز حساب های این شرکت متاثر خواهد شد. این در حالی است که بیمه گران اتکایی سهم خود را پرداخت کرده باشند و اگر سهم بیمه گران اتکایی پرداخت نشده باشد قطعا منابع بیشتری از این شرکت تا زمان با بازیافت از بیمه گران درگیر است.


بدون اشاعه جزئیات از این قرارداد بزرگ بیمه ای که مبلغ آن چقدر بوده و حق بیمه چطور پرداخت شده و سهم بیمه گران اتکایی به چه میزان است، به نظر می رسد که ابعاد دریافت، پرداخت و وصول در این شرکت بیمه ای بسیار گسترده تر از یک خبر ساده ی با عنوان « پرداخت چک علی‌الحساب به شرکت لبنیاتی میهن» است. بیمه دانا برای جبران این خسارت در حساب های مالی خود راه سختی را در پیش دارد اما این شرکت از میان این سختی ها رضایت بیمه گذار را انتخاب کرده تا بتواند اعتماد و آرامش او را فراهم آورد.


پرواضح است که افزایش پروسه زمانی پرداخت خسارت می توانست انتفاع این شرکت بیمه ای را در بخش سرمایه گذاری ها افزایش دهد اما این شرکت بیمه ای ترجیح داده است تا سرفصل خسارت های پرداختی افزایش پیدا کند.


آتش سوزی یک شرکت لبنیاتی در یک شب به اندازه سرمایه یک شرکت بیمه ای خسارت روی دست بیمه دانا گذاشته و احتمالا صورت های مالی 6 ماهه این شرکت بیمه را نیز متاثر خواهد کرد، هرچندکه ممکن است درآمد این بیمه نامه در حساب های سال قبل شناسایی شده باشد و ذخیره حق بیمه نیز برای آن اخذ شده باشد اما پرداخت خسارت در سال 1399 منعکس می شود.


لازم به اشاره است که طی مراسمی که با حضور دکتر کاردگر نایب رییس هیات مدیره و مدیرعامل بیمه دانا، عبدالحسین پهلوان رییس هیات مدیره، حسین حسینی قائم مقام مدیرعامل، موسی رضایی عضو هیات مدیره، اسماعیل مهدوی نیا عضو هیات مدیره، منصور حسینی معاون فنی بیمه های اموال و مسولیت، فرشیدجوان معاون مالی و اقتصادی، اسماعیل عتیقه فروش مدیربیمه های آتش سوزی و مدیرعامل شرکت لبنیاتی میهن برگزار شد، چک علی‌الحساب بیمه دانا به مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد ریال بابت خسارت آتش سوزی از طرف دکتر کاردگر به آقای ایوب پایداری مدیرعامل شرکت لبنیاتی میهن پرداخت شد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود