امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
08/5 1399

گروه سایبان - یکی از کلیدی ترین توصیه های رئیس کل بیمه مرکزی به کامبیز پیکارجو به عنوان مدیرعامل بیمه آرمان «جلوگیری از تمرکز پرتفوی شرکت در امور بیمه ای مربوط به یک بیمه گذار خاص» بود، اما حالا از راهروهای بیمه مرکزی خبر می رسد که مطالبات از سایپا احتمال تعلیق در یک یا چند رشته بیمه ای را در این شرکت تقویت کرده است. با این عملکرد پرسش مهم و اساسی این است که آیا قطع شریان حیاتی بیمه شخص ثالث مطلوب سهام داران و ذی نفعان این شرکت بیمه ای هست و اساسا چنین عملکردی مورد تائید ذی نفعان قرار می گیرد؟

به گزارش پایگاه خبری رازپول،  فعالیت کامبیز پیکارجو اسفند ماه سال 1397 از سوی بیمه مرکزی برای مدیریت در بیمه آرمان بلامانع اعلام شد و او همزمان انتظارات مقام ناظر را نیز برای مدیریت در این شرکت دریافت کرد.


غلامرضا سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی در ذیل نامه خود به بیمه آرمان برای انتصاب پیکارجو یکی از مهم ترین وظایف او را تهیه برنامه های میان مدت و بلندمدت برای تقویت نقدینگی این شرکت اعلام کرده بود. اما او چگونه به این توصیه مقام ناظر جامه عمل پوشانده است؟


بیمه مرکزی در نامه اخیر خود که در نیمه مهرماه سال جاری به مدیرعامل این شرکت ابلاغ کرده است، موضوع 913.561 میلیون ریال خسارت پرداختنی این شرکت که عمدتا مربوط به حواله های خسارت پرداخت نشده رشته ثالث است و منتج به نارضایتی زیان دیدگان این شرکت شده را  مطرح کرده و هشدار داده که این عملکرد  نه تنها صدای زیاندیدگان بلکه صدای محاکم قضایی را نیز درآورده است.


نهاد ناظر در نامه های پیش از این نیز اولتیماتوم های لازم را ابلاغ کرده است که ظاهرا بلااثر بوده است.

نامه اخیر نهاد ناظر که پیکارجو را خطاب قرار داده عنوان می کند با توجه به مراتب فوق مقتضی است حداکثر تا پایان مهرماه نسبت به وصول مطالبات به ویژه از شرکت سایپا و پرداخت حواله های خسارت مذکور  و بدهی های قانونی اقدام کرده و مستندات لازم را ارائه فرمایید.


البته بیمه مرکزی به اینکه نامه های قبلی این نهاد بی پاسخ ماده است، نیز اشاره کرده.

این موارد در حالی عنوان می شود که محمد آقاجری مدیرکل نظارت بر شرکت های بیمه و هماهنگی استان ها هشدار داده که در صورت عدم اقدام مقتضی توسط شرکت، ضمن معرفی مدیران کلیدی ذی ربط به کمیته ارزیابی عملکرد کارکنان کلیدی ، حداقل مراتب اعمال بند ث ماده 57 قانون بیمه شخص ثالث( مبنی بر تعلیق فعالیت شرکت بیمه در یک یا چند رشته بیمه ای حداکثر یک سال با تائیدیه شورای عالی بیمه ) جهت طرح در شورای عالی بیمه به هیات عامل پیشنهاد خواهد شد.


پیش از این نیز مدیر نظارت بر ناشران فرابورس ایران از مدیرعامل بیمه آرمان سوال کرده است با توجه به اینکه مطالبات از سایپا، بانک مسکن و ایران خودرو بیش از 35 درصد جمع کل دارایی های شرکت را تشکیل می دهد برنامه شرکت برای وصول این مطالبات را اعلام فرمایید که او در پاسخ به این پرسش نهاد ناظر بورسی حجم فعالیت ها را دلیل مغایرت ها اعلام کرده است.

بنابر اعلام گزارش حسابرس رسمی شرکت در پایان سال گذشته مطالبات از بيمه گذاران و بيمه گران اتکايي مشتمل بر مبلغ  808 ميليارد ريال اقلام راکد و سررسيد گذشته عمدتا  از شرکت هاي ايراني توليد اتومبيل ايران خودرو، سايپا و بانک مسکن است.


«به روز رساني تعهدات شركت از جمله پرداختهاي خسارت با توجه به تامين نقدينگي از طريق وصول مطالبات» از جمله برنامه های آرمان در سال جاری عنوان شده است که ظاهرا با توجه به تذکر نهاد ناظر، عالی ترین مقام اجرایی در تحقق آن ناکام مانده است.


بیمه آرمان در سال گذشته 904.992 میلیون ریال طلب از سایپا در گزارش ها منظور کرده است، اما این تنها یک آمار ساده نیست. بیمه آرمان در حالی باید بخشی از خسارت ها را پرداخت کند که حق بیمه ای بابت آن دریافت نکرده است!


بیمه سال هاست که از آسیب پرتفو های کاغذی رنج می برد. فروش هایی که تنها روی کاغذ یادداشت می شود و در گزارش عملکرد مدیران به عنوان دست آورد انعکاس می یابد اما عایدی واقعی برای شرکت ها ندارد.


این گره زمانی تبدیل به کلافی پیچیده می شود که شرکت باید بابت چنین پرتفوهایی سود شناسایی کند و قطعا باید مالیات و عوارض آنرا پرداخت کند.

از سوی دیگر شرکت ها برای پرتفوهای کاغذی بعضاسود و پاداش نیز پرداخت می کنند.


در بعد دیگر این چرخه منابعی برای سرمایه گذاری به داخل شرکت ها راه نیافته است که قطعا حواشی دیگری دارد.

سمت دیگر موضوع بیمه گذاران هستند که حق بیمه را پرداخته و انتظار دریافت خسارت در صورت بروز حادثه را دارند اما چون احتمالا شرکت با کارگزار این بیمه گذاران در تعارض قرار گرفته، بنابراین احتمالا خسارتی هم پرداخت نمی شود. این همان فضایی است که بعضا سبب شکل گیری نارضایتی از عملکرد را فراهم می کند و در صورت عدم تصمیم جدی تصمیم سازان منجر به بی اعتمادی به صنعت خواهد شد.


پیکارجو در گفت و گویی ابتدای امسال در زمینه کمبود جریان نقد در صنعت گفت و گویی داشت و  گفته بود من برای سال بعد فقر جریان نقدی صنعت بیمه را پیش‌بینی می‌کنم .

این در حالی است که ظاهرا قبل از پایان سال جاری آرمان به این آسیب دچار شده است و باید از آقای مدیر عامل پرسید که چرا خود به نسخه ای که پیچیده است، عمل نمی کند؟

با چنین وضعیتی باید سوال کرد که پیکارجو بیمه آرمان را به کجا می برد؟ و عدم پاسخ گویی او به تاکیدات مقام ناظر چه سرنوشتی را برای خانواده بیمه آرمان که از ذی نفعان متعددی تشکیل شده است را رقم خواهد زد؟


ماده 57 قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در زمینه عمل به قانون این رشته مقررات سخت گیرانه ای را برای شرکت های بیمه تدوین کرده است که نظر سهام داران محترم را به خواندن محتوای این ماده و سرنوشت احتمالی مبتلابه شرکت جلب می کنیم.

.

  1. میهمان
    پاسخ 6 آبان 1399 00:44 کارشناس م
    سلام دوستان ،در خصوص بیمه آرمان به چند نکته دقت فرمایید .اول اینکه زمانی وصول مطالبات یکی از اولویت های این شرکت بود و به همین منظور سهامدار عمده شخصی به نام نظری را مأمور این پروژه کرده بود که ظاهراً و با توجه به اخبار منتشره عملکرد قابل قبولی هم داشته است لکن این همکاری بر به اختلاف می خورد و شیرازه کار وصول مطالبات ازهم می پاشد و بعد از قطع همکاری نظری با بیمه آرمان عملا کار روی زمین می ماند و نفرات بعدی از عهده کار به دلیل نداشتن تخصص بر نمی آیند .حتی عدم توفیق آرمان در وصول مطالباتش از سایپا نیز به همین داستان بر می گردد .

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود