امروز: پنج شنبه، 9 فروردین 1403
07/8 1399

گروه سایبان - بحران‌ها و شوک‌های مشابه «کرونا» می‌تواند آسیب‌های زیادی به بخش‌های مختلف وارد و حوزه‌هایی را متاثر کند. در این راستا صنعت بیمه می‌تواند با رفتار مناسب با کمترین آسیب از این شرایط عبور کند. به گفته مدیرعامل بیمه آرمان، شرکت‌های بیمه در چنین شرایطی می‌توانند با آگاهی دادن به مردم فرصت مناسب برای فروش بیمه‌نامه‌هایی همچون درمان و عمر به وجود آورند و با اعمال سیاست‌های تشویقی و ارائه محصولات با کیفیت، گامی در جهت بهبود این وضعیت بردارند.


دکتر پیکارجو، مدیرعامل بیمه آرمان در گفتگو با دنیای اقتصاد تشریح کرد: ضمن بیان این مطلب، بر اهمیت رفتار صنعت بیمه در زمان قبول ریسک، در مقابل شوک‌هایی که بروز پیدا می‌کند تاکید کرد و گفت: در این زمینه نیاز است به موضوع اتکایی توجه بیشتری شود و در پذیرش ریسک‌های بزرگ تمامی فاکتور‌ها لحاظ شود.

وی با بیان اینکه رفتار صنعت بیمه در قبول ریسک، در مقابل شوک‌هایی که به وجود می‌آید، موضوع حائزاهمیتی است، افزود: شرکت‌های بیمه اگر نتوانند در زمان بروز حوادث و برخی شوک‌ها، رفتار مناسب نشان دهند، این موضوع می‌تواند مشکل ایجاد و در نهایت فعالیت شرکت‌ها را به سمت بحران بکشاند.

مدیرعامل بیمه آرمان درهمین رابطه به سیل سال گذشته که درکشور اتفاق افتاد اشاره کرد و افزود: این اتفاق، تجربه خوبی برای صنعت بیمه بود و توانست انقلابی در این حوزه به‌وجود آورد. به‌طوری که اهمیت موضوع اتکایی برای صنعت بیمه بسیار مهم‌تر از گذشته شد و شرکت‌های بیمه درخصوص بحث اتکایی، به این فکر افتادند که نسبت به اصلاح قراردادها و بهینه کردن سهم نگهداری اتکایی اقدام کنند.  پیکارجو تصریح کرد: اگرچه خیلی از شرکت‌ها توانستند از این رهگذر عبور کنند، اما نکته مهم این است که بروز این شوک سبب شده تا تغییر مثبت در صنعت بیمه به‌وجود‌ آید و بیمه اتکایی متناسب با جایگاهش دیده شود. ضمن اینکه صنعت بیمه هم در زمان چنین بحران‌هایی با کمترین آسیب روبه‌رو خواهد شد.

وی تاکید کرد: بیمه آرمان ازاین قاعده مستثنی نبوده و در مدت اخیر تلاش کرده با تغییر استراتژی‌ها و تغییر در پذیرش ریسک‌های بزرگ و فاجعه‌آمیز، به سمت قبول ریسک‌های کوچک حرکت کند و رفتار مناسب‌تری را نسبت به گذشته از خود نشان دهد. پیکارجو با بیان اینکه شرکت بیمه آرمان مبنای قبول ریسک را براین قرار داده که هر بیمه‌نامه‌ای که صادر می‌شود، ابتدا از پوشش اتکایی آن اطمینان حاصل کند و سپس اقدام به صدور بیمه‌نامه کند، یادآور شد: این رویکرد باعث خواهد شد که در جذب پرتفوی، هیجان‌زده عمل نکنیم و در پذیرش ریسک‌های بزرگ فاکتورهای زیادی را در نظر بگیریم.  این کارشناس بیمه در همین ارتباط به موضوع کرونا و شوک ناشی از این ویروس به اقتصاد کشور اشاره کرد و افزود: از آنجاکه در مدت اخیر شیوع ویروس کرونا تمامی بخش‌های اقتصادی و کسب‌وکارها را متاثر و کسب‌وکارهای کوچک را به سمت بحران کشاند، این اتفاق سبب شد تا درآمد اغلب افراد کاهش یابد و به همان نسبت قدرت خرید مردم پایین بیاید‌. 

به گفته مدیرعامل بیمه آرمان، نتیجه تداوم این شرایط این می‌شود که حق بیمه‌ها با تاخیر پرداخت شود، آمار خرید بیمه‌نامه‌های جدید کاهش و افراد نسبت به تمدید بیمه‌نامه‌ها رغبت چندانی نشان ندهند که به‌طور قطع ادامه این وضعیت درآمد شرکت‌ها را کاهش داده، پرداخت خسارت در شرکت‌های بیمه را دچار مشکل کرده و در نهایت نارضایتی بیمه‌گذاران را با خود به همراه خواهد داشت. وی معتقد است ادامه شیوع ویروس کرونا، می‌تواند بر تقاضای خرید بیمه‌های عمر و درمان اثر بگذارد و اقبال برای خرید این نوع بیمه‌نامه‌ها را کاهش دهد که اینها نیز شوک‌هایی است که می‌تواند صنعت بیمه را متاثر کند. اما موضوع حائز اهمیت این است که در همین شرایط نه‌چندان خوبی که کرونا مصائب زیادی را به‌وجود آورده است، شرکت‌های بیمه می‌توانند فرصت فروش ایجاد کنند و افراد را ترغیب به خرید بیمه‌نامه کنند.  پیکارجو بر فرصت‌سازی شرکت‌های بیمه از تهدید تاکید کرد و گفت: در همین شرایط کرونا، شرکت‌های بیمه می‌توانند با آگاهی دادن به مردم یک فرصت مناسب برای فروش بیمه‌های درمان و عمر به وجود آورند و با اعمال سیاست‌های تشویقی در این زمینه اقدام کنند. او البته دراین بین به بحث نرخ‌شکنی‌هایی که گاهی ممکن است برخی شرکت‌ها برای فروش محصولات انجام دهند، اشاره کرد و گفت: از آنجا که ادامه همه‌گیری ویروس کرونا می‌تواند نرخ هزینه درمان را بالا ببرد، بنابراین اگر شرکت‌های بیمه بخواهند در نرخ‌گذاری‌ها طبق ضوابط عمل نکنند، بی‌تردید این موضوع در نهایت می‌تواند شرکت‌های بیمه را در انجام تعهداتشان با مشکل روبه‌رو کند و وضعیت آنها را بدتر کند.

وی با بیان اینکه باید قبول کنیم که درحال حاضر بسیاری از بیمه‌نامه‌هایی که فروخته می‌شود، متناسب با ریسک‌های موجود محاسبه نمی‌شود که می‌تواند مشکل‌آفرین باشد، یادآور شد: دراین راستا توصیه این است که شرکت‌های بیمه خود را وارد فضای رقابتی ناسالم نکنند و دست به نرخ‌شکنی نزنند. برای اینکه شرکت‌های بیمه بتوانند در شرایط بحرانی، خودشان را همسو پیش ببرند و رفتار مناسبی از خود نشان دهند، بهتر این است که به جای نرخ‌شکنی، بیمه‌نامه‌های کامل‌تر و باکیفیت‌تری را به مشتریان ارائه کنند تا افراد از این طریق جذب خرید شوند.

 پیکارجو براین باور است که این خلأ در صنعت بیمه باعث شده تا به نیازهای واقعی مردم پاسخ مناسبی داده نشود و ازاین رو بیمه را به‌عنوان یک کالای ضروری قبول نکنند. باید بپذیریم بیمه‌نامه‌ای که از سوی شرکت بیمه ارائه می‌شود، باید بتواند ریسک‌های مختلف پیرامون زندگی افراد را به شکل مناسب پوشش دهد و برای این مهم به نظر می‌رسد که بهتر این باشد که شرکت‌های بیمه فعالیت تخصصی‌تری داشته باشند و بیمه‌نامه‌هایی را به فروش برسانند که بر همین مبنا طراحی شده باشد. این فعال صنعت بیمه براین باور است که هرچه به سمت تخصصی شدن فعالیت‌های بیمه‌ای حرکت کردیم موضوع نرخ‌شکنی‌ها هم به همان نسبت کمرنگ خواهد شد و ازاین بابت فروش شرکت‌ها نیز افزایش خواهد یافت. در این راستا شرکت‌های بیمه باید به‌دنبال تولید محصولات جدید و با کیفیت باشند و ارائه بیمه‌نامه‌ها متناسب با ریسک‌هایی که وجود دارد پیش برود و دراین شرایط است که نرخ‌شکنی در صنعت بیمه بی‌معنا خواهد شد. به گفته وی البته در این بین موضوع دیگری که می‌تواند به تشدید بحران شرکت‌های بیمه بینجامد، وجود بیمه‌گذاران بدهکار و بدحساب است که دراین زمینه ضروری است شرکت‌های بیمه رفتار مناسبی با بیمه‌گذاران پرخطر در پیش بگیرند.

به گفته مدیرعامل شرکت بیمه آرمان، درصورتی که شرکت‌های بیمه بتوانند در کنار این اقدامات، به سمت نوآوری و ارائه پوشش‌های متناسب با ریسک پیش بروند قطعا رشد بیمه در کشور ما سرعت بیشتری به خود خواهد گرفت و مشکلات این بخش به حداقل خواهد رسید. ضمن اینکه برای عملکرد بهتر شرکت‌های بیمه در بحث نرخ‌گذاری‌ها نیاز است که نظارت و کنترل‌ها نیز افزایش یابد و این موضوع می‌تواند بسیار‌ موثر واقع شود.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود