امروز: جمعه، 7 اردیبهشت 1403
07/23 1399

گروه سایبان - کمتر از یک ماه به سالروز تاسیس بزرگترین بیمه کشور باقیست تا 85 سالگی خود را جشن بگیرد.اما آیا صورت های مالی این شرکت می تواند این یادمان را به یک جشن واقعی تبدیل کند؟


در اولین روزی که شرکت سهامی بیمه ایران شروع بکار کرد مرحوم داور وزیر مالیه وقت که در حقیقت باید تاسیس شرکت سهامی بیمه ایران را تا اندازه زیادی مرهون علاقه و پشتکار او دانست خطاب به کارمندان بسیار معدود شرکت چنین گفت : " من به شرکت بیمه جدید التاسیس به اندازه بانک ملی ایران علاقمندم و اهمیت این شرکت برای کشور به اندازه بانک ملی است. سعی کنید تشکیلات منظم و درستی داشته باشید و حتی از اول به تاسیس شعب در خارج کشور مثل بغداد و کراچی و بمبئی اقدام نمائید و کارمندان تحصیل کرده داشته باشید و آنها را برای فعالیت حاضر نمائید.

فعالیت بیمه ایران با چنین رویکردی موج جدیدی از اشتیاق و فعالیت را در این شرکت ایجاد کرد و این شرکت رفته رفته به شرکتی قدرتمند تبدیل شد تا جایی که ظاهرا به زودی سرمایه این شرکت به 11 هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

اما با بزرگ شدن بیمه ایران برخی مصائب و مشکلات آن هم بزرگ شد و حالا این شرکت در حساب های مالی خود گره ای به نام زیان انباشته دارد.

زیانی که در سال گذشته به بیش از 5 هزار میلیارد تومان رسیده بود و حالا صورت های مالی تعدیل شده آنرا بیش از 7 هزار میلیارد تومان ذکر می کند.

بیمه ایران در 16 سال گذشته فرازو نشیب های فراوانی داشته است از برکناری ناگهانی مدیرعامل این شرکت در دهه 1380 که بعدها ابعاد بیشتری از آن روشن شد تا سر برآوردن زیان انباشته درصورت های مالی سال 1392.

بنابراین به نظر می رسد که این شرکت به محلی برای تسویه برخی حساب ها تبدیل شده است. بیمه ایران به عنوان یک سرمایه ملی اکنون به نظر می رسد که در آستانه نقطه حساسی قرار دارد، مرحله ای که شفاف سازی در آن می تواند به رفع ابهامات آینده کمک کند.

قانون تاسيس بيمه مركزی ايران و بيمه گری در ماده ۶۲ خود آورده است که کلیه ‏مؤسسات‏ بيمه‏ موظفند ترازنامه ‏و حساب‏هاى سود و زيان خود را طبق نمونه‏ اى كه از طرف بيمه مركزى ايران تهيه و به تصويب شوراى عالى بيمه مى‏رسد تنظيم نمايند و پس از تصويب نسخه‏ اى از آن را براى بيمه مركزى ايران ارسال دارند.

در ماده ۶۳همین قانون تصریح شده است  مؤسسات بيمه موظفند ترازنامه خود را در روزنامه رسمى كشور و يكى از روزنامه ‏هاى كثيرالانتشار تهران درج کنند.


انتشار صورت های مالی بیمه ایران به عنوان تنها شرکت بیمه دولتی کشور یکی از موضوعاتی بوده است که مدیران عامل این شرکت همواره از انتشار آن خودداری کرده اند اما انتشار آن همواره مورد علاقه مخاطبانش بوده است. این در حالی است که همواره روایت های مختلفی از عملکرد این شرکت بیمه ای در محافل نقل شده است.


یکی از نقاط مهم این صورت های مالی زیان انباشته این شرکت است که در سال های اخیر از پربحث ترین نقاط این شرکت بوده است.

صورت های مالی این شرکت در سال های گذشته همواره در دسترس رازپول قرار داشته است و این مجموع امیدوار است که محمد رضایی اولین مدیرعاملی باشد که ترازنامه و صورت سود وزیان این شرکت در سال مالی گذشته را منتشر کند تا برای همیشه از روایت های بعضا جعلی خودداری شود. اخبار مطلوبی از گزارشات شفاف مالی بزرگترین شرکت بیمه ای کشور شنیده می شود و رازپول از انتشار این موارد استقبال خواهد کرد. رازپول در هفته آینده گزارش دیگری را در همین خصوص منتشر خواهد کرد.


در ادامه صورت های مالی این شرکت در سال های مالی گذشته را خواهید خواند.














 

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود