امروز: سه شنبه، 28 فروردین 1403
06/12 1399

گروه سایبان - پیکارجو ، مدیر عامل بیمه آرمان می گوید: بیمه آرمان توانست در مدت اخیر هشتاد و دو میلیارد تومان در چهار روزه اول و حدود ۲۳ میلیارد هم در برج ۵ خسارت‌های معوق را پرداخت کند.

به گزارش رازپول،کامبیز پیکارجو ، مدیر عامل شرکت بیمه آرمان  می گوید : بر اساس تحلیلی که در نشریه بیمه داری نوین ارائه دادم ، پیش بینی کردم در سال ۱۳۹۹ و با تداوم  کرونا بزرگترین مشکل شرکت‌های بیمه وصول مطالبات است زیرا کرونا ، اقتصاد را به رکود می برد و این امر به دلیل وقفه در کسب و کار ها اجتناب ناپذیر است، اولا بنگاه‌های اقتصادی دچار بحران می‌شوند در این صورت به سمت تعلیق و تعطیلی و یا نیمه تعطیل کشیده می‌شوند، پس یک سری بیمه نامه‌های جاری  خریداری نمی شود،  از طرفی جریان درآمدی شرکتها ، cash flow و جریان وصول مطالبات دچار مشکل می شود، حق بیمه‌ها به موقع وصول نمی شود،  طول مدت اقساط فروش مشتریان بیشتر می‌شود در این مواقع شرکت‌هایی که بیشتر بیمه نامه انفرادی فروخته اند دچار مشکل می شوند زیرا اگر شرکت بیمه ای ، بیمه نامه های گروهی و حقوقی فروخته باشد صرفه اقتصادی جهت پیگیری حقوقی دارد در حالی که برای بیمه نامه های خرد این شرایط حاکم نیست.

مدیر عامل بیمه آرمان با بیان اینکه در شرایط ناپایدار اقتصادی شرکت‌های بیمه مکلفند، بر اساس تشخیصی که می‌دهند نسبت به وصول مطالبات اقدام کنند، اذعان می دارد:  در چهارچوب قانون، اختیاراتی به شرکت‌های بیمه داده شده تا براساس تشخیص خود اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهند که ممکن است دقت تشخیص یا پختگی آن از یک شرکت به شرکت دیگر متفاوت باشد و این عجیب نیست.


به گفته وی وقتی مطالبات معوق می‌شود به دو بخش مطالبات معوق سنواتی و معوق جاری قابل تقسیم است و قطعا روش وصول مطالبات هرکدام  و استراتژي نسبت به نوع آن و حجم آن متفاوت است.


پیکارجو تصریح می کند: از طرفی چیزی به نام هزینه فرصت از دست رفته وجود دارد، هرچه پول خود را دیرتر بگیرید در شرایطی که تورمی است هزینه فرصت  بیشتر می‌شود، امکان درآمدی که می‌توانستید ناشی از آن پول بدست بیاورید،‌یا خسارتی که می‌توانستید بدهید و برند خود را حفظ کنید تغییر می‌کند در این راستا گروه اجرایی با هدایت هیئت مدیره مکلف است استراتژي جدیدی را تعیین کند که دو حالت دارد، یکی اینکه بیمه گذار اگر پول ندارد یا پول نمی دهد، اقدام قضائی صورت پذیرد و  یک روش دیگر اینکه به شرکت وصول مطالبات مراجعه شود که هم زمان بر است و هم درصدی کارمزد باید پرداخت شود .

به گفته وی وقتی بازار سهام در مدار رشد است و می‌خواهیم هزینه پول از دست رفته را کمتر کنیم دریافت مطالبات در قالب سهام یک راهکار است پس سهام را می‌گیریم ، مقداری از ان را صرف هزینه‌های جاری و خسارت‌ها و مقداری دیگر را در بورس سرمایه گذاری می کنیم.

وی با بیان اینکه بیمه ارمان  قسمت قابل توجهی از سهام را فروخته و صرف پرداخت خسارات شده تاکید می کند:  من یک اقتصاد دان هستم هیچ وقت نمی‌گذارم پول فریز شود، دنبال سرمایه گذاری بلندمدت در شرکت‌های زیرمجموعه‌های سایپا و عضویت در هیئت مدیره  زیر مجموعه های سایپا هم نیستم، سهمی که از سایپا گرفتیم در مدار رشد بود، از وقتی این سهم را گرفتیم قیمتش  بالا رفت؛ اما ما مقداری از این سهم را تخلیه کرده و صرف پرداخت خسارات معوق کردیم.

مدیر عامل بیمه ارمان با بیان اینکه سازمان بورس جریان وصول مطالبات ارمان در قالب سهام را تایید کرد، می گوید:من اقتصاد خوانده ام، من مدیرعاملی هستم که دکترای اقتصاد مالی دارم و ۲۰ و اندی سال است که در صنعت بیمه فعال هستم  و در دانشگاه تئوری تصمیم گیری ، برنامه ریزی اقتصادی ، اقتصادسنجی مالی و تحلیل سیستم‌های غیر دینامیک درس می‌دهم؛ اما با تمام این حرف ها  شخصا تصمیم نمی‌گیرم، ما یک تیم اقتصادی داریم، تیم اقتصادی تجزیه و تحلیل می‌کند و تایید می‌کند تمام موارد در بورس هم رعایت شده وگرنه نقل و انتقال انجام نمی‌شد

پیکار جو در ادامه اگر چه این فرایند را یک بازی بردبرد برای بیمه آرمان و سایپا می داد اما تاکید می کند  برد به سمت  بیمه ارمان بیشتر است.

مدیر عامل بیمه آرمان در عین حال با اشاره به نامه ابلاغی نهادناظر مبنی بر عدم تایید وصول مطالبات در قالب سهام می گوید: نهاد ناظر  دلواپس گلوبالی برای صنعت بیمه دارد چون نهاد ناظر نمی‌تواند اطمینان داشته باشد که حتما سهام مورد نظر با درایت انتخاب شده ، ممکن است فکر کند در معامله ارزش‌های اعلام شده درست نبوده است در این راستا دغدغه ناظر درست است چون به همه شرکت‌ها نگاه می‌کند و دغدغه اش را کلی می‌گوید بر این مبنا که شرکت‌های بیمه اگر می‌خواهند سهام بگیرند، مواظب باشند که در اینده منجمد نشود یا ممکن است قیمت آن پایین بیاید و ضرر ایجاد شود.

وی تاکید می کند: قبل از اینکه نهاد ناظر آن نامه را بزند من این کار را با حواس جمع انجام داده ام .

 مدیر عامل بیمه آرمان با بیان اینکه  بالغ بر ۱۲ تا ۱۵ درصد  با دریافت سهام از سایپا سود برای شرکت ایجاد شد، تصریح می کند:در قالب سهام بابت بدهی ها، ۳۴ میلیارد سهام یک شرکت دانش بنیان به نام لیدکو را دریافت کردیم که  لیدکو ۵۰ درصد سهام شرکت رویان را دارد که الان دنبال تولید واکسن کرونا است.

پیکار جو می گوید:  حتی حواس من به این است که حجم سهام در بورس بالا نرود که مبادا قفل شود زیرا محدودیت نقدینگی داریم در این راستا به معاون اداری مالی گفتم درصدی از سهام  را بفروشید و بیرون بیاورید به همین دلیل  پرتفو و حجم سهام ما  بالا می‌رود و دوباره ۲۰-۳۰ میلیارد خالی می‌شود،. من تا همین الان که روبروی شما هستم از محل فروش این سهام بیش از  ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت معوق پرداخت کرده ام .

پیکارجو می گوید: بیمه ارمان توانست در مدت اخیر با فروش سهام مورد نظر،  هشتاد و دو میلیارد تومان در چهار روزه اول و حدود ۲۳ میلیارد هم در برج ۵ خسارت‌های معوق را پرداخت کند.

مدیر عامل بیمه ارمان تاکید می کند: الان می‌توانم بگویم که با وصول مطالبات سایپا در قالب سهام ،  بهترین بهره را بردیم.

به گفته وی ، سهامی که ۳۰ میلیارد از سایپا گرفتیم دستمایه خوبی شد چرا که هم سود داشت ، هم غیر مستقیم خواب پولی که در سایپا مانده بود گرفتیم. و به نوعی می‌توانم بگویم مانند ان است که پول نقد را همان موقع از سایپا دریافت کردیم .

 

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود