امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
06/1 1399

 

گروه سایبان - بیمه رازی که نتوانسته اصل طلب خود را کاملا از سایپا دریافت کند حالا صورت های مالی را با شناسایی 178 میلیارد تومان جریمه مطالبات از این شرکت متورم کرده است و مدیرعامل این شرکت می گوید با توجه به وضعیت فعلی این پرونده در مراجع قضایی ذخیره ای برای این طلب اخذ نشده است.


مجید بختیاری مدیرعامل بیمه رازی در خصوص مطالبات از سایپا می گوید که این پرونده در حال رسیدگی است و عدم اخذ ذخیره در این خصوص به دلیل پیگیری های در حال انجام است اما اگر وضعیت به همین شکل پیش رود دی و بهمن ماه امسال ذخیره در حساب ها منظور می شود.

اما مگر نباید بر اساس اصل تطابق در حسابداری که می گوید هزینه های هر دوره متعلق به همان دوره است باید ذخیره ای در حساب ها منظور شود؟

بختیاری در ادامه اذعان دارد که توافق با سایپا اصلی مهم است و این شرکت باید به تعهدات خود پایبند باشد. به گفته وی پرداخت تعهدات این کارگزاری باید در بازه زمانی 45 روزه صورت می پذیرفته اما تعلل در پرداخت ها سبب اقدامات حقوقی شده است.


لازم به اشاره است که در سال گذشته نیز ایم مطالبات از کارگزاری سایپا در صورت های مالی دیده شد اما هنوز به سرانجامی نرسیده است.بختیاری می گوید که 55 جلسه وصول مطالبات داشته ایم و بحث پیگری وصول مطالبات به خوبی پیگیری شده است.

مدیرعامل بیمه رازی بیان می کند که در صورت نیاز به ذخیره گیری این مطالبات باید تجزیه سنی شود.


به هر حال تعویق در اصل ذخیره گیری در حساب های بیمه رازی سبب شده است که حساب های این شرکت در ماه های اخیر با گشایشاتی همراه باشد.

رازپول از دریافت قرارداد بیمه رازی و کارگزای سایپا برای شفاف سازی هرچه بیشتر استقبال می کند. 


کارگزاری سایپا اصل طلب شرکت های بیمه را با اما و اگر پرداخت می کند، اما بیمه رازی 178 میلیارد تومان جریمه دیرکرد بابت مطالبات از این شرکت در حساب ها شناسایی کرده است. سوال این است که آیا بیمه رازی می تواند جریمه دیرکرد خود را از این کارگزاری دریافت کند؟ اگر بیمه رازی می تواند جریمه دیرکرد دریافت کند چرا سایر شرکت ها بدهی ها را با سهام تهاتر کردند و اساسا آیا سایر شرکت ها نیز چنین موردی را در حساب ها شناسایی کرده اند؟ به هر حال به نظر می رسد که اگر بیمه رازی نتواند چنین تعهدی را محقق کند حساب هایش در سال های اخیر نیاز به بازبینی های سنگینی دارد.

حسابرس شرکت هم صراحتا اذعان دارد که قابليت بازيافت مانده فوق الذکر در غياب مستندات مورد لزوم شامل مباني محاسبات، توافق نامه في مابين و تاييديه در اين خصوص از شرکت مزبور مشخص نبوده و اين موسسه با محدوديت مواجه بوده است. باید دید که نظر مقام ناظر در خصوص اخذ جریمه دیرکرد به این روش و در غیاب مستندات لازم چیست؟ و آیا تعدیل حساب های رازی از این منظر ضروری است یا خیر؟

نقل و انتقال املاک بدون پرداخت مالیات

اما از این تعهد 178 میلیارد تومانی که بگذریم موضوع مالیات های نقل و انتقال املاک در این شرکت پررنگ دیده می شود مالیات هایی که از سال 1393 تا 1396 به مبلغ 52 میلیارد تومان است . به نظر می رسد که شناسایی درآمدها از محل نقل و انتقال املاک برای بیمه رازی هزینه سنگین مالیاتی داشته که البته ذخیره ای هم برای آن در حساب ها منظور نشده است. البته یادداشت های صورت های مالی این شرکت توضیحاتی در خصوص عدم انتقال برخی از املاک این شرکت دارد که نشان می دهد نه تنها بیمه رازی از بابت بده بستان های املاک اسناد نیمه کاره ای دارد اما شناسایی درآمدها از این محل اصطلاحا کار درست شرکت داده و حالا باید بابت آن مالیات بدهد.

موضوع مهم بعدی در حساب های شرکت سرفصل حساب افزايش سرمايه در جريان به مبلغ 1.524 ميليارد ريال منعکس است. در اين خصوص مطابق آخرين افزايش سرمايه شرکت (مجمع عمومي فوق العاده مورخ13 آبان ماه 1398) مبلغ 1.000 ميليارد ريال افزايش سرمايه از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدي مورد تصويب قرار گرفته است. همچنين مبلغ 141 ميليارد ريال از حق تقدم هاي پذيره نويسي شده در سال مالي بعد، در تاريخ صورت وضعيت مالي بعنوان افزايش سرمايه در جريان ثبت و منعکس گرديده است. با توجه به موارد فوق الذکر و عدم تحقق مبلغ افزايش سرمايه در جريان در تاريخ صورت وضعيت مالي، در صورت تعديل حساب ها از اين بابت افزايش سرمايه در جريان و ساير پرداختني ها به مبلغ 665 ميليارد ريال به ترتيب کاهش و افزايش مي يابد.

خوب بررسی این بند در صورت های مالی نشان می دهد که افزایش سرمایه به طور کامل محقق نشده است و افزایش سرمایه شرکت با 66 میلیارد تومان کاهش مواجه است. تعدیل حساب ها به استناد این بند و تنها چند بند بالا به تنهایی می تواند این شرکت را در شمول ماده 141 قانون تجارت قرار دهد. باید دید که مدیران و سهام داران چه راهکارهایی برای این موضوع خواهند داشت.

بیمه رازی در فعالیت های سال گذشته ابهامات دیگری نیز دارد که رازپول در گزارش دیگری به آن خواهد پرداخت.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود