امروز: جمعه، 31 فروردین 1403
04/29 1399

گروه سایبان - بیمه آسیا در سال گذشته رتبه دوم تولید حق بیمه کشور را به دست آورده است اما این رتبه بر خلاف تاکیدات رئیس کل بیمه مرکزی در حکم «مسعود بادین» با ارتقا سهم فروش بیمه شخص ثالث پدید آمده است.


رئیس کل بیمه مرکزی در نامه های ابلاغی به شرکت های بیمه در خصوص تائید صلاحیت مدیران عامل مواردی را شخصا مورد تاکید قرار می دهد که انتظار می رود مدیران در راستای این تاکیدات حرکت کنند.


مدیرعامل بیمه آسیا اخیرا با اشاره به تأیید سطح یک توانگری مالی بیمه آسیا در سال 1398 با شاخص 145 درصد توسط بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و مقایسه آن با شاخص 107 درصد در سال 1397، اعلام کرده است این افزایش چشمگیر را ناشی از اتخاذ راهبردهای جدید و بنیادین در توسعه فعالیت بیمه گری، شامل افزایش کنترل و نظارت، اصلاح ترکیب پرتفوی و همچنین افزایش فروش و در نهایت، اتخاذ راهبرد اقتصاد محور در جذب پرتفوی، می داند.
 


حکم «مسعود بادین» مدیرعامل بیمه آسیا 28 آذر ماه سال 1397 ابلاغ شده است و در آن سلیمانی به عنوان اولین بند به برنامه ریزی جهت ایجاد توازن در پرتفو، کاهش تمرکز در بیمه های اتومبیل و کنترل ضریب خسارت آن را مورد تاکید قرارداده است.

خوب البته « بادین» هم در راستای این تاکید مقام ناظر حرکت کرده ست و تنها یک درصد سهم بیمه ثالث را در ترکیب پرتفوی این شرکت کاهش داده و از 44درصد در سال 1397 به 43 درصد در سال 98 رسانده است.

بیمه آسیا در سال گذشته توانسته رتبه دوم بازار بیمه ای کشور از نظر فروش را به دست آورد اما این رتبه در سایه رشد فروش بیمه شخص ثالث که بر خلاف تاکیدات نهاد ناظر است پدید آمده است. به عبارت دیگر بیمه آسیا در سال گذشته بالغ بر 2397 میلیارد تومان فروش در رشته ثالث داشته است که در سال 97 این رقم 1700 میلیارد تومان بوده است.

از رقم فروش سال گذشته 2341 میلیارد تومان توسط شبکه فروش حاصل شده است که به نظر می رسد بر خلاف دستور رئیس کل آموزشی به نمایندگان جهت فروش سایر رشته ها داده نشده است چراکه سهم فروش این رشته در پرتفو غیر قابل انکار است.

بیمه آسیا در حالی بخش قابل توجهی از انرژی حود را صرف فروش ثالث می کند که از محل فروش بیمه شخص ثالث طبق جدول سود(زیان) ناخالص فعالیت های بیمه ای 211 میلیارد تومان هم زیان دارد که این زیان از محل فروش سایر رشته ها پوشش داده شده است.


 

در همین زمینه فروش رشته کشتی و مسئولیت نیز به ترتیب با زیان 8.5 میلیارد و 8.7 میلیارد تومانی همراه است.

 سوال این است که با فرض اینکه بیمه آسیا در تک رشته ثالث فعال بود آیا این عملکرد موجب خرسندی سهام داران بود؟ به نظر می رسد که حذف این رشته انرژی کمتری از شرکت خواهد گرفت و سود متناسبی نیز باقی خواهد گذاشت.

سلیمانی در بند دوم تاکیدات خود به فروش بیمه های عمر در این مجموعه به بادین تاکید کرده است. بررسی ها نشان می دهد که بیمه آسیا در سال گذشته در بخش فروش بیمه های عمر عملکرد ناچیزی داشته است و فروش رشته عمر و تشکیل سرمایه  به 18 میلیارد تومان رسیده است که طبق همین جدول سود(زیان) ناخالص فعالیت های بیمه ای زیان 16 میلیارد تومانی با توجه به حق بیمه اتکایی واگذاری، سرمایه گذاری از محل منابع بیمه ای،کارمزد و کارمزد منافع اتکایی و سایر درآمدهای بیمه ای پدید آمده است.

بادین در حالی بیمه آسیا را اداره می کند که هزینه های بیمه آسیا در همین سال به حدود یک هزار میلیارد تومان رسیده است که 436 میلیارد تومان آن هزینه اداری و 511 میلیارد تومان آن هزینه کارمزد است.

کنترل نحوه خرید و فروش سهام توسط شرکت و شفافیت در حساب ها و امور مالی بندهای دیگری از تاکیدات سلیمانی است .

به استناد به همین بند نیز سازمان حسابرسی عنوان کرده است که ضوابط و مقررات وضع شده توسط سازمان بورس و اوراق بهادار در موارد زير رعايت نگرديده است:

- انتشار صورتهاي مالي سالانه حسابرسي شده شرکتهاي تحت کنترل (فرعي)، حداقل 10 روز قبل از برگزاري مجمع عمومي عادي سالانه شرکت اصلي (بند 10 ماده 7 دستورالعمل اجرايي افشاي اطلاعات).

-انتشار صورتهاي مالي ميان‎دوره‎اي 6 ماهه حسابرسي شده شرکتهاي تحت کنترل، حداکثر 60 روز بعد از پايان دوره 6 ماهه (بند 10 ماده 7 دستورالعمل اجرايي افشاي اطلاعات).

-ارسال صورتجلسه مجمع عمومي عادي سالانه حداکثر ظرف مدت 10 روز پس از تاريخ تشکيل مجمع به مرجع ثبت شرکتها و افشاي يک نسخه از آن ظرف مدت يک هفته پس از ابلاغ ثبت (ماده 10 دستورالعمل اجرايي افشاي اطلاعات).

-رحداقل نصاب مربوط به سهام شناور و نسبت حقوق مالکانه به کل دارائيها در پايان سال‌مالي (دستورالعمل پذيرش).

-افشاي حداکثر سود قابل تقسيم با ارائه دلايل و توضيحات کافي در يادداشتهاي توضيحي (ماده 17 دستورالعمل انضباطي).

-پرداخت سود از طريق شرکت سپرده‎گذاري مرکزي اوراق بهادار و تسويه وجوه (ماده 5 دستورالعمل انضباطي)

-درج اطلاعات با اهميت شامل مشخصات اعضاي هيات مديره و کميته حسابرسي و حقوق و مزاياي مديران اصلي در گزارش تفسيري مديريت (ماده 42 دستورالعمل حاکميت شرکتي).

-ارائه صورت هاي مالي براساس نمونه بورس اوراق بهادار.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود