امروز: پنج شنبه، 30 فروردین 1403
04/24 1399

 گروه سایبان - کارنامه «نوروزی» در بیمه خاورمیانه نشان می دهد که علی رغم وجود 6 محصول در زمینه بیمه های زندگی تمرکز فروش این شرکت تنها در دو رشته قراردارد و استراتژی شرکت در سایر بخش ها ظاهرا ره به توسعه ی چندانی نبرده است.

بیمه خاورمیانه به واسطه حضور دو مدیر از نهاد ناظر در ترکیب مدیریتی خود از توجه شایانی در صنعت بیمه برخوردار است. ترکیب 8 نفره از اعضای هیات مدیره و مدیرعامل این شرکت به تازگی عملکرد خود را منتشر کرده اند و امین به عنوان نماینده تنها عضو هیات مدیره حقوقی در ترکیب این هیات مدیره قراردارد.


به تازگی این شرکت اعلام کرده است که در سال گذشته بالغ بر 25 میلیارد تومان حق بیمه تولید کرده است که عمده این فروش در دو بخش عمر زمانی و عمر تشکیل سرمایه بوده است. بیش از 11 میلیارد تومان از محصول عمر و تشکیل سرمایه این شرکت از طریق غیرمستقیم به فروش رسیده است و به جز فروش 15 میلیون تومانی در بخش تمام عمر در سایر بخش ها یعنی عمر زمانی، عمر مانده بدهکار و عمر پس انداز شبکه فروش ره آورد چندانی نداشته است.


بنابراین به نظر می رسد دلیل عدم ورود شبکه فروش به سایر رشته های این شرکت نبود جذابیت قابل توجه باشد.

از سوی دیگر 24میلیارد تومان از 25 میلیارد تومان فروش این شرکت در سال گذشته توسط شرکت و شبکه فروش در دو بخش عمر و تشکیل سرمایه و عمر زمانی متمرکزاست وظاهرا آسیب شناسی جدی برای عدم جذابیت سایر محصولات برای شبکه فروش و مشتریان نیازمند بررسی های بیشتر است .


بررسی های دقیقتر نشان می دهد که این شرکت در سال گذشته دارای نیروی انسانی 42  نیروی انسانی است و 8 نفر آنرا را نیز اعضای هیات مدیره و مدیرعامل تشکیل می دهند. این شرکت که از سال 95 راه اندازی شده دارای یک شعبه و 21 دفتر ارتباطی و 1655 نمایندگی در سطح کشور است. از این مقوله که دفتر ارتباطی در صنعت بیمه تعریف مشخصی ندارد که بگذریم اگر تعداد نمایندگان را به کل اعضای شرکت تقسیم کنیم هر نفر باید پاسخگوی سوالات 30 نماینده باشد و یا 30 نفر را کنترل و نظارت کند! این نکته که تنها یک شعبه این شرکت چگونه بحث های نظارت و کنترل را پیگیری می کند نیز موضوع مهمی به نظر می رسد.

آیا بیمه زندگی باران و شرکت های جدیدی که قرار است در این حوزه متولد شوند قرار است به چنین سرنوشتی دچار شوند؟


بررسی ترکیب سرمایه گذاری های این شرکت به نوعی عدم تمایل به پذیرش ریسک از سوی مدیران این شرکت را نشان میدهد .

بررسی ها نشان می دهد که جمع سرمایه گذاری های این شرکت در سهام شرکت های بورسی25 میلیارد بوده است که به 45 میلیارد تومان بالغ شده است.این در حالی است که شرکت منابع بیشتری یعنی 39 میلیارد تومان را به سمت صندوق های سرمایه گذاری که دارای ریسک و بازده کمتری هستند سوق داده و 44 میلیارد تومان در این بخش به دست آورده است . این در حالی ست که رقم سرمایه گذاری در اوراق دولتی نیز آورده چندانی نداشته است.

بیمه خاورمیانه در سال گذشته سرمایه خود را با افزایش 60 میلیارد تومانی به 120 میلیارد تومان رسانده است اما این افزایش سرمایه چه اثراتی را بر عملکرد این شرکت داشته است؟

بررسی های دقیق تر نشان می دهد که سرمایه گذاری در اوراق بهادار و سپرده های بانکی این شرکت بیمه ای با افزایش تقریبا دو برابری از56 میلیارد تومان در سال 97 به 135 میلیارد تومان در سال 98 رسیده است که به نظر می رسد بخشی از منابع افزایش سرمایه به این بخش سوق یافته است.

از سوی دیگر ذخایر ریاضی بیمه های عمر این شرکت نیز از 6 میلیارد تومان به 13 میلیارد تومان رسیده است. به عبارت دیگر به نظر می رسد که 10 درصد منابع این شرکت متعلق به ذخایر ریاضی و بخش عملیاتی و 90 درصد دیگر از افزایش سرمایه که در سپرده ها و وجوه سرمایه گذاری شده است پدید آمده است.

از افزایش ذخایر ریاضی شرکت بالغ بر2 میلیارد و 300 میلیون تومان سود کسب کرده است و از محل سایر منابع که به نظر می رسد به دلیل افزایش سرمایه صورت گرفته باشد شرکت 27 میلیارد تومان سود ساخته است.

شرکت در سال گذشته بالغ بر 3میلیارد و 200 میلیون تومان خسارت پرداخت کرده است که 2 میلیارد و 400 میلیون تومان آن متعلق به بیمه گذاری به نام کانون انجمن صنفی کارفرمایان و موسسات حمل و نقل است. البته شرکت 912 میلیون تومان کارمزد منافع بیمه گذاران نیز به این شرکت به عنوان سود قرارداد پرداخت کرده است.

نگاهی به هزینه های 11 میلیاردی شرکت نشان می دهد که از 27 میلیارد تومان سود حدود 50درصد آن توسط بخش هزینه ها بلعیده شده و این موضوع در سال گذشته نیز طبق همین روال بوده (50 درصد) بوده است.  به عبارت دیگر نیمی از درآمدها برای هزینه های اداری مصرف شده است.

سود یک میلیارد و 200 میلیون تومانی بابت فروش بخشی از مستحدثات تجاری به بانک خاورمیانه بوده است یکی دیگراز نکات در صورت های مالی این مجموعه است.


.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود