امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
02/31 1399

گروه سايبان - بکارگيري محاسب فني (اکچوئر) در رشته زندگي از ابتداي امسال براي شرکت هاي بيمه اجباري شده است اما الزامات استفاده از اين محاسبان سبب شده تا بيمه گران به يک نارسايي جدي در آيين نامه شوراي عالي بيمه در اين زمينه برسند.


اصلاحيه آيين نامه شماره 78.1 اشاره در ماده ۱۳، به شرح زير اعلام شده است:

"ماده ۱۳- اكچوئر رسمي بيمه حقيقي و اعضا و شركاي موسسات اكچوئري رسمي بيمه نمي توانند در موسسه بيمه اي كه براي آن گزارش تهيه مي كنند، شاغل بوده و يا سمت يا بيش از يك درصد سهم داشته باشند."

 

پيش از اين همين ماده اذعان کرده بود:

ماده ۱۳- اكچوئر رسمي بيمه، نمي‌تواند عضو هيات مديره، مديرعامل و یا كارمند مؤسسات بيمه باشد.


تغيير همين بند سبب تفسيرهاي متفاوتي از اين موضوع شده است . به استناد ماده 13 آيين نامه 78.1 که به تائيد شوراي عالي بيمه رسيده است اكچوئر رسمي بيمه حقيقي و اعضا و شركاي موسسات اكچوئري رسمي بيمه مي توانند درشرکت بيمه ديگري کارمند باشند.

همين موضوع سبب شده است که شائبه نشت اطلاعات صنعتي مطرح شود و نگراني هايي در خصوص جابه جايي اطلاعات از سوي افراد به وجود بيايد. به طور مثال فردي مي تواند کارمند يک شرکت بيمه باشد و در شرکت ديگري اکچوئر رسمي!


در ليست اسامي اکچوئران رسمي بيمه مرکزي اسامي برخي از کارمندان بيمه اي ديده شود.

اين موضوع در کميسيون فني سنديکاي بيمه گران نيز مورد بحث و بررسي قرار گرفته است اما اينکه آيا بيمه مرکزي تمايل دارد اين ماده را اصلاح کند يا خير پرسش هاي زيادي را مطرح کرده است.


قوانين بيمه به هيچ يک از افراد در ارکان و بازيگران صنعت اجازه نمي دهد که در ساير شرکت ها و جايگاه هاي بيمه اي نقش داشته باشند اما به نظر مي رسد که اين استثنا براي اکچوئران تنها با يک توجيه صورت گرفته است ؛ ميزان دريافتي آنها. اينکه اکچوئران اول کارمند بوده اند يا اکچوئر موضوع ديگري است که دشواريها در خصوص تصميم گيري ها در اين زمينه افزوده است.


به نظر مي رسد که بيمه مرکزي بايد در راستاي وظايف نظارتي خود فضاهاي مشکوک به زمينه هاي سوء استفاده در صنعت را مسدود کند. مسلما ذي نفعان در يک شرکت بيمه براي بررسي اطلاعات در ساير شرکت ها ذي صلاح نيستند.

در ادامه اسامي اکچوئران رسمي بيمه مرکزي درج مي شود:

خشایار تشت زر                  

ریحانه جناتی کاشانی                                        

فرزین حاجتی                      

سمانه عزيزنصيري                            

شیماء آراء                                        

پرويز مرادي                                     

محمد دنان                      

فاطمه سادات آل حسيني                                     

امين حسن زاده                                  

اميرتيمور پاينده نجف آبادي                               

مجتبي عابد                                       

حامد حرفت                                       

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود