امروز: سه شنبه، 29 اسفند 1402
02/16 1399

گروه سایبان - تائید صلاحیت یکی از اعضای هیات مدیره بیمه ایران معین این روزها سبب گمانه زنی های متعددی شده است، اینکه سهم بیمه ایران معین در صنعت بیمه چقدر است و آیا این سهم متوازن با سروصدای ایجاد شده در صنعت بیمه هست یا خیر و اینکه چه دلیل دارد که تقریبا هرچند وقت یکبار هیات مدیره این مجموعه که تنها پنج صندلی در اختیار دارد خبرساز می شود و نهاد ناظر با چه مکانیزمی این قبیل تائیدیه های صلاحیت را انجام میدهد از جمله خرده موضوعاتی است که می تواند در کنار سایر مباحث دیگر در مجلس آینده موضوع تحقیق و تفحص از صنعت بیمه را کلید زند.

 

مهدی قمصریان عضو هیات مدیره بیمه ایران معین که این بار از روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه عازم این مجموعه شده است بنابرگفته یک کارشناس که با تسنیم گفت و گو کرده از کارمندان صنعت بیمه است.

بنابراین در اولین قدم به نظر می رسد که وی کارمند بیمه ایران نبوده و به عنوان کارمند صنعت بیمه به مجموعه ایران معین باز می گردد. اینکه او از جایگاه سازمان مدیریت و یا نزدیکی با نوبخت برای این بازگشت استفاده کرده یا خیر؟ اساسا موضوع بحث نیست اما نکته مهم مطلبی است که آقای نمازی وزیر وقت اقتصاد در مجمع بیمه ایران سال ها قبل پیش بینی کرده بود. او حدود 20 سال پیش زمانی که تنها 4 شرکت دولتی در کشور فعال بود این موضوع را بررسی کرده و به عنوان راهکار به تصویب مجمع رسانده که جابه جایی نیروی انسانی در بیمه ایران باید با موافقت مجمع و موافقت شخص وزیر باشد و تنها افراد متخصص و مشاغل مدیریتی مورد نیاز به این شرکت دعوت شوند.


بیمه ایران در سال های اخیر همواره جایگاهی بوده است که مدیران بسیاری را از سازمان استخدامی، سازمان برنامه، وزارت اقتصاد و حتی برخی نهادهای نظارتی دیگر در خود جای داده است، اما همواره این پرسش مطرح است که اگر این سازمان نیاز به نیروی انسانی دارد چرا مجوز استخدام کلی از مجمع دریافت نمی کند؟ و یکبار برای همیشه این موضوع را ساماندهی نمی کند؟


وجود همین طیف های مختلف در بدنه شرکتی که بیش از 30 درصد سهم بازار بیمه کشور را در اختیار دارد سبب شده است که ایجاد وحدت دیدگاه به یکی از نقاط حساس مدیریتی این مجموعه بدل شود و اجرای تصمیمات مدیریتی از حساسیت به سزایی برخوردار باشد.


نمونه انتصابات مدیریتی در این مجموعه در لایه های مختلف مسبوق به سابقه بوده است و از امرالهی، حسینی، پورکیانی و ... در راس هرم این مجموعه که برخی از آنها از خارج این مجموعه آمدند و برخی سالها پیش به این شرکت پیوسته اند و تا اخیرا احمد صالحی پارسا (معاونت امور نمایندگان) و قمصریان و ... که از وزارت اقتصاد و سازمان برنامه به عنوان نمونه منتقل شده اند، بسیار است.


افراد در حالی به این شرکت بیمه ای عزیمت می کنند که خروج نیروهای انسانی از این شرکت به یکی از نقاط حساسی بدل شده که اخیرا مجلس نیز به آن ورود کرده و طرحی را در دست بررسی دارد که در صورت تصویب آن مامورین این شرکت به سایر شرکت ها باید به بیمه ایران بازگردند.


افزایش انگیزه و ارتقای نیروی انسانی این شرکت یکی از موضوعات مهمی است که مغفول مانده و توجه به آن از ضروریات است.

مشاغل مدیریتی بیمه ایران در سال های اخیر بعضا بین همین به اصطلاح نیروهای وارداتی دست به دست می شود و کارکنان بیمه ایران به سختی می توانند با جایگاه متناسب با سنوات خدمتشان در این مجموعه بازنشسته شوند. صندلی های مدیریتی، ناظرین مقیم نمایندگان خارج از کشور، عضویت در هیات مدیره شرکت های وابسته و اصلی همه و همه از جمله مواردی است که می تواند این انگیزه ها را افزایش و بعضا موج خروج برخی از این مجموعه را کاهش دهد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود