امروز: پنجشنبه، 8 خرداد 1399
02/13 1399

 گروه سایبان - وقتی همه می خوابند هم حادثه در کمین است، حادثه پیامدی نیست که قائل به زمان و جغرافیا باشد از همین رو شاید بتوان گفت که مدیریت مسائل پیرامونی آن نیاز به نگرش 724 می خواهد. به عبارتی در 7 روز هفته و 24 ساعته.


اینکه بپذیریم حادثه در وقت اداری رخ می دهد و برای آن تنها در وقت اداری برنامه حمایتی طراحی کنیم میزان اهتمام به مسئله انگیزه را در رصد بحران و مدیریت آن مورد سوال قرار می دهد چراکه حادثه در هر لحظه از شبانه روز در کمین است. اما آیا نهاد حمایتی هم در هر لحظه از شبانه روز به فکر حمایت از بیمه گذاران خود هست؟

فرض کینم در ساعتی غیر اداری حادثه ای برای بیمه گذاری رخ می دهد، در فضایی که هیچ گونه دسترسی ای ندارد بیمه گذار حیران از رخداد و ناآگاه از حقوق حقه خود به قابلیت فرهنگ سازی شده سامانه پاسخ گویی 2342 بیمه مرکزی مراجعه می کند تا به حقوق قانونی خود یا راه های رسیدن به آن دست پیدا کندتا با اقدامی غلط خود را از حقوق مشروع محروم نسازد، به عبارتی از سر حسن نیت جهنم را برای خود سنگ فرش نکند.


با همین نگرش به سامانه 2342 در ساعتی غیر اداری مراجعه می کند و پاسخ این است : پیغام بگذارید! با چنین نگرشی می توان به شرکت های بیمه تکلیف کرد که در پرداخت خسارت ها نهایت همکاری، اهتمام و سرعت عمل را به کار گیرند؟

بیمه مرکزی در کانال تاگرامی خود مطلبی را با این مضمون که مراقب سودجویان بیمه ای باشید منتشر کرده است و از مردم خواسته که در صورت مشاهده این موارد با سامانه 2342 این نهاد تماس بگیرند. ارجاع افراد به سامانه ای که فقط در ساعات اداری پاسخ گوی کاربران خود است و در ساعات غیر اداری آنها را به لایه های مختلف سایت خود ارجاع می دهد این پرسش را مطرح می کند که بر اساس ماتریس انگیزه و توانایی مسلما بیمه مرکزی توانایی پاسخ گویی به سوالات کلیه بیمه گذاران را دارد اما آیا انگیزه این کار هم در این نهاد وجود دارد؟


آیا همه بیمه گذاران در همه سنین و در همه جا دسترسی به سایت بیمه مرکزی را دارند؟ و اساسا ارجاع کاربران به تودرتوهای سایت از مصادیق شفافیت است؟

با صدور 64 میلیون بیمه نامه و 23 میلیون فقره خسارت پرداختی صنعت بیمه آیا حجم فعالیت این سامانه با این پرونده ها متناسب است؟

اما از همه این موارد که بگذریم نگاهی به پاسخ های این سامانه به پرسش های بیمه گذاران هم خالی از لطف نیست. در روزهای اخیر پیام های مختلفی از سامانه ای به نام آیتول برای بیمه گذاران ارسال شده است که گمانه زنی ها در خصوص چگونگی در اختیار داشتن این اطلاعات توسط این سامانه و پرسش در مورد اعتبار آنرا اضافه کرده است. اینکه بانک اطلاعاتی بیمه گذاران چگونه در اختیار این سامانه قرار گرفته که نه جزء استارت آپ های صنعت بیمه است و نه مجوزی در این خصوص را در سایتش به نمایش گذاشته، مورد بحث نیست.

از 2342 بیمه مرکزی در خصوص تمدید بیمه نامه از طریق این سامانه سوال کردیم که با جواب دوپهلوی پاسخ دهنده نه تنها ابهامات رفع نشد بلکه به ابهامات موجود افزوده شد.

 از وی پرسیده شده که پیامکی از آیتول برای تمدید بیمه نامه ارسال شده آیا می توان از طریق این سایت بیمه را تمدید کرد و آیا اعتبار دارد؟ این کاربر پاسخ دهنده در 2342 می گوید می توانید بیمه نامه را از سامانه آیتول خریداری کنید!

اما  این موارد شامل استارت آپ ها هستند که در حال حاضر زیر نظر بیمه مرکزی نیستند و تائید 100درصدی نمی توانیم انجام دهیم اما به 09668 تماس بگیرید و از سامانه بیمه ایران این سوال را پرسید!

استارت آپ ها هنوز زیر نظر بیمه مرکزی نیستند اما ما نمی گوییم با آنها همکاری نکنید با شرکت بیمه هماهنگ باشید!

این نمونه ای از پاسخ نهاد ناظر به معضلات فعلی بازار بیمه کشور است!

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود