امروز: جمعه، 7 اردیبهشت 1403
01/17 1399

 گروه سایبان- گمانه زنی ها در خصوص ترکیب اعضای هیات مدیره بیمه ایران این روزها افزایش یافته است اما دلیل این رایزنی ها چیست؟

به گزارش رازپول، انتخابات دوم اسفند مجلس که سبب قوت گرفتن یک جریان سیاسی در ترکیب جدید نمایندگان مجلس شورای اسلامی شده است، گمانه زنی های برخی تغییرات مدیریتی در برخی سازمان ها را تقویت کرده است.
در این میان ظاهرا کناره این جریانات به شرکت بیمه ایران به عنوان بزرگترین بیمه کشور نیز رسیده است.

بر این اساس محمد مهدی اعلائی که با حکم محسن پورکیانی، مدیرعامل سابق بیمه ایران، به عنوان معاون توسعه مدیریت و منابع شرکت منصوب شده بود یکی از افرادی است که خبرحضورش در هیات مدیره این مجموعه تقویت شده است.

اعلایی پیش از این مدیرکل تعاون استان های مختلف، مدیرکل توسعه کارآفرینی وزارت کار و تا چندی پیش مدیرکل ثبت احوال استان تهران بوده است. برخی شنیده ها گمانه زنی حضور وی را در ترکیب هیات مدیره بیمه ایران با توجه به تحولات اخیر اسفندماه تقویت کرده است.

همان طور که عنوان شد او معاون هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی،  مديركل سابق تعاون استان زنجان، و روابط عمومی استانداری زنجان در دولت احمدی نژاد را بر عهده داشته و ظاهرا پیش از همه این مناصب کارشناس شعبه ابهربیمه ایران بوده است.

اما آیا این کارنامه مدیریتی می تواند استانداردهای آیین نامه 90 در خصوص سوابق کاری مرتبط، سوابق مدیریتی در صنعت بیمه و ... را پشت سربگذارد یا خیر، پرسشی است که قطعا روزهای آینده پاسخ آنرا مشخص خواهد کرد.

 مسلما وقایع و انتقال کرسی‌های مجلس در خردادماه امسال و حمایت‌های برخی عناصر تاثیرگذار همواره از جمله عوامل موثر در انتخاب‌های افراد  در مناصب مدیریتی است.

بر این اساس باید دید که با احتمال حضور اعلایی در هیات مدیره چه کسی از ترکیب هیات مدیره بیمه ایران جدا خواهد شد؟ 
هیات مدیره بیمه ایران به تازگی با حضور رسول تاجدار به ۵ نفر رسیده است. بنابراین دو فرضیه محتمل به نظر می رسد که کناره گیری یکی از اعضا و حضور عضو جدید یکی از این فرضیات است.

 احتمال دیگری که وجود دارد اجرای آیین نامه حاکمیت شرکتی و جدایی رضایی از ترکیب هیات مدیره و حضور او تنها در کرسی مدیرعاملی است بدون آنکه صندلی ای در هیات مدیره داشته باشد و ریاست هیات عامل این مجموعه را دنبال کند و مجری مصوبات هیات مدیره باشد.

از سوی دیگر موضوع بازنشستگی یکی دیگر از اعضای هیات مدیره بیمه ایران از جمله خبرهای مهم روزهای اخیر است .

ماده 103قانون خدمات کشوری اذعان دارد که دستگاه اجرایی با داشتن یکی از شرایط زیر می‌تواند کارمند خود را بازنشسته نماید:

الف) حداقل سی‌سال سابقه خدمت برای مشاغل غیر تخصصی و سی‌و‌پنج سال برای مشاغل تخصصی با تحصیلات دانشگاهی کارشناسی ارشد و بالاتر با درخواست کارمند برای سنوات بالاتر از 30 سال.
ب) حداقل شصت سال سن و حداقل بیست و پنج سال سابقه خدمت با بیست و پنج‌روز حقوق.
تبصره 1- سابقه مذکور در بند (الف) و همچنین شرط سنی مزبور در بند «ب» برای متصدیان مشاغل ساخت و زیان‌آور و جانبازان و معلولان تا پنج سال کمتر می‌باشد و شرط سنی برای زنان منظور نمی‌گردد.

تبصره 2- دستگاههای اجرایی مکلفند کارمندانی که دارای سی‌ سال سابقه خدمت برای مشاغل غیر تخصصی و شصت سال سن و همچنین کارمندانی که دارای سی و پنج سال سابقه خدمت برای مشاغل تخصصی و شصت و پنج سال سن می‌باشند را رأساً و بدون تقاضای کارمندان بازنشسته نمایند.

تبصره 3- دستگاههای اجرایی مؤظفند کارمندانی را که دارای شصت و پنج سال سن و حداقل بیست و پنج سال سابقه خدمت می‌باشند را بازنشسته کنند. سقف سنی برای متصدیان مشاغل تخصصی هفتاد سال است. کارمندان تخصصی فوق‌الذکر که سابقه خدمت آنها کمتر از بیست و پنج‌سال است، در صورتی که بیش از بیس سال سابقه خدمت داشته باشند می‌توانند تا رسیدن به بیست و پنج سال سابقه، ادامه خدمت دهند و در غیر این صورت بازخرید می‌شوند.

بر این اساس موضوع بازنشستگی رضا کاظمی تکلیمی عضو هیات مدیره فعلی بیمه ایران که کارمند وزارت رفاه و مامور در بیمه ایران است با این توضیحات به تصمیم وزرای رفاه و اقتصاد بسته است. ظاهرا زمان چهارساله ماموریت او در این شرکت به پایان رسیده اما شنیده های خبری عنوان می کند که ظاهرا با تمدید ماموریت او موافقت به عمل آمده است.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود