امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
11/14 1398

 

گروه سایبان - علی جباری برای مدیریت صندوق خسارت های بدنی برای 4 سال آینده با حکم وزیر امور اقتصادی و دارایی ابقا شده است، اما فرآیند انتخاب مدیر صندوق طبق اساسنامه چگونه است؟


به گزارش رازپول، معاون اول رئیس جمهور در اردیبهشت سال گذشته اساسنامه جدید صندوق را به عنوان نهاد عمومی غیردولتی که با دارا بودن شخصیت حقوقی مستقل و قوانین ناظر بر نهادهای عمومی غیردولتی و احکام مربوط در قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث اداره می شود را ابلاغ کرد.

این اساسنامه در ماده 7 و در بند «ر» نصب و عزل مدیر صندوق را درحدود اختیارات مجمع عمومی عنوان کرده است.



در تبصره 2 ماده 8 آمده است که نماینده وزیر امور اقتصادی و دارایی در هیأت نظارت، مدیر صندوق است که دبیر هیأت نظارت نیز خواهد بود.


در ماده۱۰ اساسنامه آمده، مدیر صندوق به پیشنهاد رییس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و تصویب مجمع عمومی انتخاب و با حکم رییس مجمع عمومی برای مدت چهار سال منصوب می‌شود. انتخاب مجدد مدیر صندوق برای یک دوره بلامانع است.



لازم به اشاره است که اعضای مجمع را وزیر امور اقتصادی و دارایی (رییس مجمع)، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزیر دادگستری، وزیر صنعت، معدن و تجارت، رییس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، دادستان کل کشور (بدون حق رأی) و یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس تشکیل می دهند.


البته ماده۱۱ نیز عنوان می کند که مدیر صندوق بالاترین مقام اجرایی و اداری صندوق است و دارای اختیارات لازم برای اداره صندوق و انجام امور آن در چارچوب بودجه و برنامه مصوب و آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوط و مصوبات مجمع عمومی و مصوبات هیأت نظارت است.


از سوی دیگر بیمه مرکزی به عنوان نهادی که پیشنهاد دهنده فرد ذی صلاح برای مدیریت صندوق است در خبر منتشر شده از سوی روابط عمومی بیمه مرکزی که در روز گذشته در کانال تلگرامی اش منتشر کرد از عبارت «مدیرعامل» استفاده کرده و هنوز آنرا اصلاح نکرده است! این خبر به همین شکل در سایر رسانه ها و کانال ارتباطی این مجموعه با رسانه ها در تلگرام نیز منتشر شده است. 


این در حالی است که درماده۵ اساسنامه ارکان صندوق مجمع عمومی، هیأت نظارت، مدیر صندوق وحسابرس عنوان شده است. بر اساس همین بند به نظر می رسد که استفاده از عنوان مدیرعامل برای مدیرصندوق غلطی مصطلح باشد که نیاز به اصلاح دارد و به نظر می رسد که رئیس کل بیمه مرکزی به عنوان عضو مجمع عمومی و پیشنهاد دهنده فرد ذی صلاح برای مدیریت به رئیس مجمع باید یکبار اساسنامه صندوق خسارت های بدنی را مطالعه کند.(مطلب منتشر شده از سوی بیمه مرکزی در کانال تلگرامی این مجموعه)

 


.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود