امروز: پنج شنبه، 9 فروردین 1403
11/6 1398


 

گروه سایبان - رئیس سازمان بازرسی کل کشور در دیدار با اعضای هیات عامل بیمه مرکزی ضمن بیان تذکراتی نسبت به ضرورت افزایش نظارت های بیمه مرکزی تاکید کرده است. این در حالی است که بیمه مرکزی حتی از انتشار این توصیه در پایگاه اطلاع رسانی خود بنا بر دلیل نامعلومی امتناع کرده است.

هنوز مشخص نیست که چرا مشروح گفت و گوهای این دیدار مهم که با حضور اعضای هیات عامل بیمه مرکزی صورت گرفته است از سوی نهاد ناظر برای اهالی صنعت تشریح نشده است؟

غلامرضا سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی ایران به همراه جمعی از مدیران خود با حضور در سازمان بازرسی کل کشور با حجت‌الاسلام‌والمسلمین درویشیان دیدار و گفت‌وگو کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن درویشیان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور در این دیدار با اشاره به زیان‌ده بودن برخی شرکت‌های بیمه‌ای گفت: بیمه مرکزی باید در راستای تشدید نظارت و کنترل برخی شرکت‌های بیمه‌ای زیان‌ده اقدام اساسی کند تا مردم متضرر نشوند.


 رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: کشور ما همواره با بلاهای طبیعی زیادی مواجه است؛ بنابراین باید پوشش بیمه‌ای به‌اندازه‌ای باشد که مردم تشویق به بیمه‌گذاری شوند. گاهی اوقات شاهدیم در برخی حوزه‌ها مبلغ پرداختی برخی از بیمه‌ها به‌عنوان خسارت به‌قدری پایین است که خیلی تفاوتی با حق بیمه ندارد. این موضوع یکی از علل عدم رغبت مردم به بیمه‌گذاری است که مواردی هم در بازرسی‌ها و هم در شکایات و اعلانات مردمی به سازمان منعکس‌شده است. مخصوصاً در خصوص اقشار محروم و مناطق کمتر توسعه‌یافته و کسانی که قدرت مالی پایینی دارند باید امتیازاتی در نظر گرفته شود و نباید یک نسخه بیمه‌ای برای کل کشور در نظر گرفت.


وی مشکل دیگر حوزه بیمه کشور را نمایندگی‌های خارج از کشور دانست و اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که بیمه مرکزی باید بیشتر بر آن تمرکز کند، بحث نظارت بر نمایندگی‌های خارج از کشور است. برخی از این نمایندگی‌ها، کارکردهای مناسبی ندارند. به نظر می‌رسد نمایندگی‌هایی که صرفه اقتصادی ندارند یا باید حذف و یا تقویت و احیاء شوند.

درویشیان در پایان با تأکید بر اجرای دولت الکترونیک در حوزه بیمه کشور تصریح کرد: ضرورت دارد بین سامانه‌های اطلاعاتی سایر دستگاه‌ها و حوزه بیمه یک اتصال کامل برقرار شود. استفاده از شیوه‌های سنتی و دستی که بعضاً فسادپذیر است، باید به حد صفر رسیده و بحث الکترونیکی کردن کلیه فعالیت‌های بیمه به‌طورجدی دنبال شود. سازمان بازرسی به دنبال پیگیری تکالیف دستگاه‌ها در زمینه اجرای دولت الکترونیک است تا دستگاه‌های نظارتی هم بتوانند به این سامانه‌ها متصل باشند.


درویشیان با اشاره به رویکرد سازمان بازرسی نسبت به دستگاه‌های مشمول بازرسی و نظارت گفت: نگاه سازمان بازرسی کل کشور، کمک به دستگاه‌های اجرایی و مشمول نظارت و بازرسی در جهت انجام مسئولیت‌ها و مأموریت‌های آنهاست. خصوصاً امروز که باید دستگاه‌ها با همکاری، هماهنگی و انسجام بیشتر در پیشبرد اهداف عالی نظام و خدمت‌رسانی بیشتر به مردم گام بردارند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد: در آموزه‌های دینی به موضوع صنعت بیمه و عقودی که در بیمه مطرح می‌شود با نگاه مثبت به آن پرداخته‌شده و بیمه از نظر فقهی یک موضوع کاملاً شرعی و ضروری و از جمله زیرساخت‌های تأمین امنیت اقتصادی، روانی، اجتماعی و سرمایه‌گذاری است و لذا باید همه همت مجموعه و همکاران شما در بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه که شما باید بر آن‌ها نظارت داشته باشید، بررسی و رفع نواقص و اشکالاتی باشد که بعضاً دستگاه‌های نظارتی، کارشناسان حوزه بیمه و مردم مطرح می‌کنند.


وی با تأکید بر اینکه «یکی از حوزه‌هایی که حتماً باید به سمت واگذاری به بخش خصوصی برود بیمه است»، تصریح کرد: طبق قانون اساسی حاکمیت فقط باید نظارت داشته باشد. در حوزه بیمه طبق آمار تا سال 97، 67 درصد واگذاری به بخش خصوصی انجام شده است که باید بخش‌های باقیمانده نیز واگذار شده و از تصدی‌گری دولت خارج شود. البته واگذاری‌ها باید با دقت بیشتر صورت پذیرد، به‌گونه‌ای که جلوی اتفاقاتی که اخیراً در واگذاری‌ها شاهد آن بودیم، گرفته شود.


درویشیان در ادامه سخنان خود بر موضوع نظارت درون دستگاهی تأکید کرد و گفت: در تمام قوانین دستگاه‌های اجرایی و اسناد بالادستی، وظیفه نظارتی برای تمام سطوح مدیریتی پیش‌بینی‌شده است. علاوه بر آن، دستگاه‌های نظارتی هم به‌طور مستقل حضور دارند که کارشان صرفاً بازرسی است؛ اما معتقدیم نظارت درون دستگاهی بسیار مؤثرتر از نظارت خارجی است. در همین راستا نظارت بیمه مرکزی بر حوزه‌های مختلف شرکت‌های بیمه‌ای مانند صورت‌ها و شاخص‌های مالی این شرکت‌ها حائز اهمیت زیاد است.

در بخش ابتدایی این دیدار، غلامرضا سلیمانی رئیس‌کل بیمه مرکزی با ابراز رضایت از تعامل سازمان بازرسی و بیمه مرکزی گفت: گزارش‌های سازمان بازرسی، گزارش‌های خیلی خوب است و نشان می‌دهد کارشناسان سازمان بازرسی کاملاً مسلط و آگاه به امور بیمه هستند. این در حالی است که صنعت بیمه از بانکداری نیز پیچیده‌تر است. در این راستا پیشنهاد‌های سازمان بازرسی کل کشور برای بیمه مرکزی بسیار راهگشا است.


وی با بیان اینکه «صنعت بیمه یعنی اطمینان بخشی و ایجاد آرامش» گفت: بیمه بستر را آماده می‌کند تا دیگران یعنی بخش‌های تولیدی، صنعتی، اقتصادی، سرمایه‌گذاران و خانواده‌ها بتوانند در فضای آرام کار کنند.


وی با تأکید بر اینکه یکی از برنامه‌های بیمه مرکزی، تقویت و گسترش بیمه زندگی است، گفت: هم‌اکنون در دنیا، دولت‌ها کنار صندوق بازنشستگی اجباری، بیمه زندگی را دارند که بسیاری از معضل‌ها را حل کرده است. بنابراین ما نیز باید به این سمت برویم و برنامه‌هایی در دستور کار داریم تا مردم را جهت استفاده از بیمه زندگی تشویق کنیم.

رئیس‌کل بیمه مرکزی درباره بیمه درمان گفت: با توجه به افزایش تعرفه‌های درمانی، تلاش کرده‌ایم با تعیین حق بیمه‌های کمتر، از فشار اقتصادی خانواده‌ها کم کنیم.



تذکرات رئیس سازمان بازرسی کل کشور در حالی صورت می گیرد که بنا به دلایل نامعلومی روابط عمومی بیمه مرکزی از انتشار وقایع این رخداد مهم امتناع کرده است. به نظر می رسد که دیدار اعضای هیات عامل بیمه مرکزی با رئیس سازمان بازرسی کل کشور از جمله دیدارهای مهم برای این نهاد است و دلیل عدم ارسال توصیه ها و پیام های مهم رئیس سازمان بازرسی کل کشور از سوی بیمه مرکزی به اعضای خانواده صنعت بیمه خود جای پرسش دارد که مستقیما با استراتژی های هفت گانه وزارت امور اقتصادی در حوزه شفاف سازی در تعارض است.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود