امروز: پنج شنبه، 9 فروردین 1403
09/23 1398

گروه سایبان - بیمه بدنه خودرو، نوعی از بیمه های  اختیاری است که معمولاً برای صاحبان وسایل نقلیه بعد از بیمه شخص ثالث که به لحاظ قانونی اجباری میباشد، شهرت و اهمیت  خاصی دارد. . امروزه بیمه بدنه با توجه به رواج استفاده از خودرو در میان اقشار مختلف و افزایش قیمت قطعات و لوازم خودرو یکی از اصلیترین نیازهای مردم  میباشد. همچنین  با وجود تبصره 3 ماده 8 قانون بیمه شخص ثالث و مباحث مربوط به خودروی متعارف اکثر خسارت‌های وارده به خودروهای گران قیمت  قطعا با بیمه‌نامه ثالث مقصر جبران نخواهد شد. بنابراین در صورت عدم اخذ بیمه‌نامه بدنه، مالکان این وسایل نقلیه ، زیان‌های هنگفتی را متحمل خواهند شد.

مطابق آیین‌نامه‌های بیمه مرکزی  (آیین‌نامه شماره 53؛ مصوب 9 اسفند 84)، بیمه بدنه در حالت پایه برخی خسارات را پوشش می‌دهد. اما می‌توان با خرید پوشش‌های تکمیلی و اضافی، ریسک حوادث ناخواسته دیگری را که ممکن است پیش آید، کاهش داد

به همین منظور، شرکت بیمه ملت زنجیره‌ای از خدمات را برای پوشش کامل خودرو و آسودگی خیال مشتریان خود اجرایی کرده است که شرح مختصری از آنها  را در گفتگو با مصطفی ملکی مدیر بیمه های خودروی این شرکت  می‌خوانید:

* پوشش افت قیمت

افت قيمت خودرو ناشی از حوادث رانندگی به عنوان خدمتی متمایز تحت پوشش بیمه‌نامه بدنه بيمه ملت قرار گرفت. این  پوشش اضافی سرویس جدید و ویژه بیمه ملت برای هموطنان گرامی بوده و به بیمه‌گزاران بدنه که دارای خودروی دارای سن کمتر از 5 سال هستند؛ ارائه می‌شود.

مدیر بیمه‌های خودروی بیمه ملت در توضیح این خبر گفت: در بازار فعلی، حوادث رانندگی باعث کاهش ارزش خودرو و از دست‌رفتن سرمایه بیمه‌گزار می‌شود و این پوشش تا حد زیادی این ضرر و زیان را به ویژه برای دارندگان خودروهای خارجی که افت آنها شدیدتر است؛ جبران می‌کند.

* پوشش ایاب و ذهاب ایام تعمیرات

بیمه‌گزاران بیمه‌های بدنه با درخواست این پوشش می‌توانند درصورت بروز حادثه و عدم امکان استفاده از خودروی خود به دلیل توقف در تعمیرگاه، به مدت حداکثر 30 روز هزینه ایاب و ذهاب خود را از بیمه ملت دریافت کنند.

مصطفی ملکی در خصوص این پوشش توضیح داد: مدت زمان لازم برای تعمیرات خودروی بیمه‌گزار، توسط کارشناس شرکت بیمه ملت تعیین می‌شود و با توجه به پوشش خریداری شده  به ازای هر روز در سه حالت مختلف مبلغ  30، 50 و 100هزارتومان به بیمه‌گزار مبلغی به عنوان هزینه ایاب و ذهاب و توقف در تعمیرگاه پرداخت می‌شود.

وی در همین خصوص ادامه داد: هزینه ایاب و ذهاب در مدت تعمیر خودرو به علت آسیب‌دیدگی آن در اثر حادثه پس از کسر 3 روز به عنوان فرانشیز، به بیمه‌گزار پرداخت شده و حق‌بیمه آن نیز متناسب با پوشش درخواستی برای بیمه نامه یک ساله 30، 50 و 100هزارتومان است.

* پوشش کمک‌رسان

با پرداخت حق‌بیمه‌ای بسیار مناسب (در حدود 70 هزار تومان) و با انتخاب «پوشش کمک‌رسان» ، می توانید از خدمات شرکت‌های امدادی و رفع مشکلاتی نظیر در راه‌ماندن خودرو به دلایل مختلف را ، در بیمه بدنه استفاده  کنید.

در این پوشش،  هزینه خدمات امدادی سیار خودرو و کمک­رسانی در داخل و خارج شهر شامل سوخت­رسانی، راه­اندازی خودرو، خدمات اتصال باطری، تحویل باطری در محل، تعویض لاستیک پنچر، بیرون کشیدن خودرو از گاردریل، شانه‌خاکی، جوی، موانع و واژگونی، حمل خودروهای متوقف بیمه­گزاران در جاده تا اولین شهر دارای تعمیرگاه در مسیر مقصد بیمه­گزار، پرداخت می‌شود.

* پوشش افزایش ارزش وسیله نقلیه مورد بیمه به علت نوسان قیمت­ها

با توجه به عدم ثبات بازار و تغییرات فراوان در قیمت خودرو، پوشش تکمیلی افزایش ارزش وسیله نقلیه مورد بیمه به علت نوسان قیمت، گزینه مناسبی برای حفظ سرمایه بیمه‌گزاران به حساب می‌آید.در صورت عدم تهیه این پوشش و افزایش ارزش خودرو در زمان حادثه ، خسارت به نسبت تفاوت ارزش فعلی و مندرج در بیمه نامه و با اعمال قاعده نسبی محاسبه و پرداخت خواهد شد.

در این پوشش، نوسان قیمت خودرو در سه  طرح 25 درصد، 50 درصد و 100 درصد افزایش ارزش خودرو با توجه به درخواست بیمه‌گزار در زمان خرید بیمه بدنه، به بیمه‌گزار ارائه  می‌شود.

لازم به ذکر است؛ بیمه‌گزار باید در هنگام صدور بیمه­نامه، خودروی خود را به ارزش واقعی روز بیمه کرده باشد.

* سایر پوشش‌های تکمیلی

با درخواست پوشش تکمیلی «سرقت درجای قطعات و لوازم خودرو» و «شکست خودبخودی شیشه» می‌توانید شیشه و کلیه لوازم فابریک خودروی خود را برمبنای ارزش بازار قطعه قبل از وقوع حادثه بیمه کنید. همچنین، طبق بند چهار از ماده پنجم شرایط عمومی بیمه‌بدنه ، خسارت‌های وارده به وسیله­نقلیه که براثر «پاشیده شدن رنگ، اسید و سایر مواد شیمیایی» روی بدنه آن ایجاد می‌شود جزء استثنائات بیمه نامه است که در صورت پرداخت حق بیمه و تهیه پوشش مربوطه این خسارات نیز، توسط بیمه ملت جبران خواهد شد.

همچنین شما می‌توانید خودروی خود را در برابر خسارت وارده ناشی از «بلایای طبیعی» (سیل، زلزله و آتش­فشان) ؛ بیمه کنید. توجه به وضعیت اقلیمی و طبیعی کشور ما و اتفاقات رخ داده در سالیان اخیر نشانگر اهمیت تهیه این پوشش میباشد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود